Propozycje zabaw na 29.03.2021 r.
Grupa Muchomorki
Zadanie 1
Posłuchaj piosenki:
Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne – YouTube
Odpowiedz na pytania:
Co to jest pisanka?
Co kładziemy do koszyczka wielkanocnego?
Co to jest śmigus – dyngus?
Zadanie 2
Wykonaj karty pracy według instrukcji:
WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-3-kolorowe.pdf (przedszkolankowo.pl)
Grupa Misie
Zabawa 1
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zbliżających się Świąt wielkanocnych.
Omówienie wielkanocnych tradycji. Oglądanie ilustracji związanych z podaną tematyką. Podkreślenie, iż Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas. Następnie rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki.
Linki odnoszące się do przykładowych propozycji wyżej wymienionych ilustracji:
https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/02/ef/5cb446940f37d_p.jpg?1555673303
https://pl.wikipedia.org/wiki/Baba_wielkanocna
Zabawa 2
„Wielkanocne zajączki” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Rodzic mówi wierszyk, a dziecko naśladuje ruchami słowa wierszyka:
Pan zajączek myje łapki,
bo są jeszcze nie umyte.
Myje pyszczek, myje szyję,
bo wybiera się z wizytą.
Lecz najdłużej myje uszy,
bo ma uszy bardzo długie:
wodą, mydłem, mydłem, wodą,
najpierw jedno, potem drugie.
Grupa Krasnale
Zadanie 1
Rozmowa z dziećmi nt. ,,Wielkanocne zwyczaje” na podstawie wiersza U. Pukały pt.,, Legenda o białym baranku” i rekwizytów.
Legenda o białym baranku
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
Zadanie 2
Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt.,, Ozdabiamy jajko”
Poproś mamusię, aby z tasiemki, skakanki czy sznurka ułożyła na podłodze owal w kształcie jajka. Spróbuj, może na początku z pomocą starszego rodzeństwa albo mamy przejść po obrębie koła, a następnie zrób to sam. Możesz ozdabiać jajko wykonując ,,pieczątki” skacząc stopami obunóż, bądź na jednej nodze. Powodzenia!
Zadanie 3
Praca z kartą pracy KP2 12-pokoloruj ilustrację, zmień kolory według podanego kodu. Miłej zabawy!
Grupa Smerfy
Zadanie 1
Obejrzyjcie prezentację na temat zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Zastanówcie się wspólnie, o jakich tradycjach była mowa i jak wyglądają Święta w Waszych domach? Jakie macie tradycje?
https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM
Zadanie 2
Przygotujcie wspólnie wszystko, co będzie potrzebne do wykonania kurek złotopiórek.
Materiały: opakowanie na jajka, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier kolorowy, nożyczki, żółte farby plakatowe, pędzel
link: https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc/319-kurki-zlotopiorki
Grupa Motylki
Zadanie 1
Wysiej rzeżuchę, którą wykorzystasz do ozdoby wielkanonego stołu. Zrób to według następujących kroków:
- Przygotuj potrzebne rzeczy (nasionka rzeżuchy, watę, talerzyk lub płaską salaterkę)
- Przygotuj podłoże – dno naczynia wyłóż watą. Delikatnie zwilż je wodą.
- Wysiewaj nasiona. Spryskaj nasiona wodą.
- Naczynie postaw w ciepłym i nasłonecznionym miejscu np. na parapecie.
- Codziennie zwilżaj nasiona wodą i pilnuj by podłoże było zawsze lekko wilgotne.
Grupa Biedronki
Zabawa 1
Film edukacyjny ,,Tradycje wielkanocne’’.
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
Zabawa 2
,,Szukamy zajączka’’ – zabawa.
Rodzic ukrywa w pokoju zajączka. Dziecko chodzi i szuka ukrytego przedmiotu. W kolejnej rundzie następuje zmiana ról.
Grupa Pszczółki
Zabawa 1
Rozmowy o zbliżających się świętach inspirowane wierszem B.Formy „Wielkanoc”:
Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.
Zabawa 2
Taniec przy piosence „Wielkanocny poranek”:
Grupa Żabki
Zadanie1.
Rozmowa w oparciu o wiersz B. Formy „Wielkanoc”.
Proszę przeczytać dziecku wiersz:
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
Po wysłuchaniu proszę zadać dziecku pytania dotyczące wielkanocnych zwyczajów wymienionych
w wierszu. Następnie proszę zadać pytanie : Z czym kojarzy ci się Wielkanoc? Czy lubisz te święta
i dlaczego?
Proszę, aby dziecko wykonało kartę pracy nr 34 z części 3.
Zadanie 2.
Nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką „Bajkowe pisanki”.
Proszę o wysłuchanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=qT4hdSDVzSQ
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
– Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
I na każdym będzie bajka.
Ref. :
Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
Że wiosna za oknem,
Że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.:
Po wysłuchaniu piosenki proszę aby dziecko opowiedziało, o czym była. Następnie może wybrać sobie postać lub czynność, którą będzie prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa). Może odgrywać rolę dyrygenta. Możecie Państwo pobawić się z dzieckiem podejmując wybraną rolę.
Grupa Stokrotki
Zadanie 1.
„Świąteczne przygotowania” – rozmowa z dzieckiem, na temat przygotowań związanych z Wielkanocą, dostrzeganie następstw w historyjce obrazkowej.
Rodzic wyjaśnia dziecku, na czym polegają przygotowania związane ze świętami. Wspólnie zastanawiacie się, w których działaniach i w jakim zakresie dziecko może wziąć czynny udział w tych przygotowaniach. Dziecko opowiada historyjkę o przygotowywaniu mazurka, ozdabia rysunek ciasta i dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi z przygotowaniami do świąt.
Karta pracy str. 49, pomoce: kredki (dzieci 5-letnie)
Karta pracy str.
Zabawa ruchowa pt. „Wesołe kurczaki”.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, naśladując kurczaczki. Na hasło rodzica: Kurczaczki uczą się latać! – dziecko zatrzymuje się, wykonuje głęboki wdech nosem i podnosi wyprostowane ramiona do linii barków. Przy wydechu porusza ramionami, naśladując ruch ptasich skrzydeł. Na hasło: Kurczaczki się witają! – dziecko podchodzi do rodzica i witają się, wołając: pi, pi, pi. Na hasło: Kurczaczki jedzą! – „kurczaczki” biegają po pokoju, dzióbkami wybierają ziarenka i popijają wodą.
Zadanie 2.
„Palemka” – wykonanie palmy wielkanocnej wybraną techniką.
Przykładowe materiały do wykonania palemki: patyki, klej, krepina, kolorowe papiery, farby, materiały przyrodnicze (bukszpan, gałązki brzozy, zasuszone kwiaty, trawy), wstążki, sznurki.
Grupa Słoneczka
Zadanie 1
Posłuchaj piosenki „Pisanki” i spróbuj odpowiedzieć na pytania
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
„Pisanki” K. Różecka
Pisanki, pisanki,
jajka malowane,
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki,
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance
piękne opowiastki.
Pytania: Jak wyglądają pisanki? Jakie wzorki mają pisanki?
Zadanie 2
Poćwicz wspólnie z rodzicami.
„Muzyczna gimnastyka” – ćwiczenia w podskokach
Język angielski
dzieci 3 – letnie
Przypomnijcie sobie piosenkę „Walking, walking” i poruszajcie się
https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU
dzieci 4 – letnie
Przypomnijcie sobie piosenkę „Walking, walking” i poruszajcie się
https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU
dzieci 5 – letnie
Śpiewaj i wykonuj ruchy do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8
przeliczamy na palcach – one little two little three Little Easter Bunnies (jeden mały, dwa małe, trzy małe króliczki wielkanocne)
hop – podskakujemy obunóż
stop – zatrzymujemy się
run – biegniemy
walk – idziemy
skip – podskakujemy naprzemiennie
Religia
Zabawy logopedyczne
Zadanie1.
Ćwiczenia artykulacyjne
Zadanie 2.
Pisanki hop do koszyka Ćwiczenie oddechowe z jajkami styropianowymi lub papierowymi
Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajka do koszyczka za pomocą słomki.