Grupa Muchomorki
Zadanie 1
Naucz mamę, tatę albo rodzeństwo tańca kaczuszek: www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
Zadanie 2
Wykonaj z pomocą rodziców koszyczki wielkanocne na jajka według instrukcji. Wykorzystaj do tego rolki po papierze toaletowym: www.youtube.com/watch?v=bcq6AhQMqcQ
Grupa Misie
Zabawa 1
Przeczytanie przez rodzica wiersza K. Różeckiej pt. „Pisanki”.
Dziecko stara się zapamiętać i opisać wygląd poszczególnych pisanek występujących w wierszu.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane,
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki,
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance
piękne opowiastki.
Zabawa 2
„Pisanka” – zabawa plastyczna.
Kolorowanie pisanki (link poniżej) za pomocą paluszka umoczonego w farbie.
http://bystredziecko.pl/kolorowanki/Wielkanoc/kolorowanka-pisanka-03.pdf
Grupa Krasnale
Zadanie 1
Praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z WP nt. ,,Pisanka”.
Do wykonanie tego zadania potrzebny będzie klej, kolorowa cienka bibuła, nożyczki i dwie karty jajka z WP. Najpierw wypchaj wskazane elementy, następnie na jedno jako podklej kolorową bibułę i przyklej drugie jajko. Obetnij nożyczkami nadmiar bibuły. Powodzenia! Wykonaną pisanką możesz ozdobić sobie okno w pokoiku.
Zadanie 2
Wykonaj swobodną improwizację ruchową do utworu M. Musorgskiego pt. ,,Taniec kurcząt w skorupkach”. Poproś mamusię, aby włączyła Ci muzyczkę do tańca. Powodzenia, miłej zabawy.
Grupa Smerfy
Zadanie 1
Zachęcam do przeczytania dzieciom opowiadania.
Opowiadanie „Bajeczka wielkanocna” A. Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka– puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana
i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki,a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają
Pytania do opowiadania
- Co robiło słonko?
2. Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
3. Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
Zadanie 2
Zabawa „Co wkładamy do koszyczka”
Poprośmy dzieci, aby wycięły z różnych ulotek, gazet reklamowych rzeczy, o których była mowa w opowiadaniu oraz rzeczy, które Państwo wkładacie do koszyczka. Wycięte obrazki wkładamy do koszyka/ miski – dziecko losuje obrazek podaje jego nazwę, dzieli ją na sylaby. Gdy nazwie wszystkie rzeczy, tworzy koszyczek wielkanocny. Rodzic rysuje na kartce duży kontur koszyczka – dziecko ozdabia jego środek różnymi wzorkami (szlaczkami), następnie przykleja obrazki.
Grupa Motylki
Zadanie 1
Wysłuchaj piosenkę pt.: ,,Pisanki, pisanki” a następnie opowiedz co było namalowane na pisankach? Spróbuj zaśpiewać refren.
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Zadanie 2
Weź kartkę, kredki lub farby i namaluj jajko. Pomaluj je tak, by wyglądało, jak pisanka. Możesz wykorzystać pomysły zaczerpnięte ze słów wiersza:
„Pisanki”
Stanisław Aleksandrzak
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza – ma kreski
Druga – ma kółka złote
Trzecia – drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta – srebrne gwiazdki
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty, jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta – największa – ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele,
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał
Dumne były z niego Hania i Małgosia
Grupa Biedronki
Zabawa 1.
,,Pisanka z układanki’’ – praca plastyczna.
Rodzic rysuje na papierze dużą pisankę. Dzieli ją na drobne fragmenty – puzzle, które wycina dziecko. Dowolnie ozdabia każdy element. Po ozdobieniu dopasowuje do siebie fragmenty układanki, tworząc puzzle, które przykleja na duży brystol.
Zabawa 2.
Piosenka ,,Bajkowe pisanki’’.
Posłuchaj jej i postaraj jej się nauczyć. https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas
Grupa Pszczółki
Zadanie 1
Ćwiczenia w liczeniu „Kurczątka, kurczątka”
Rodzic rysuje 2 zbiory kurcząt – w jednym 4, a w drugim 5. Dziecko koloruje kurczaczki i doskonali technikę liczenia w zakresie 5; porównuje liczbę kurczątek w zbiorach; posługuje się pojęciami ,,o ile mniej’’,,, o ile więcej’’,, tyle samo’’;
Zadanie 2
Rozmowy inspirowane ilustracjami wyszukanymi w książkach lub w internecie na temat pokarmów jakie powinny się znaleźć w wielkanocnym koszyczku, np:
Grupa Żabki
Zadanie 1.
Zabawa dydaktyczna „Wielkanocne jajka”.
Proszę zadać dziecku pytanie: Z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy mu się Wielkanoc?
Jajko to symbol życia.
Proszę pokazać dziecku różnego rodzaju jajka: kraszanki, pisanki, wydmuszki. Dziecko porównuje jajka, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi.
https://t4.ftcdn.net/jpg/01/96/64/23/360_F_196642365_F8DjARUMtMd9x3hG996PTDp28pP1TJrY.jpg
https://t4.ftcdn.net/jpg/01/44/12/21/360_F_144122124_TTWKnibX82hMWs9L8fDjVUYMB6y2xqTH.jpg
Proszę wspólnie z dzieckiem ugotować jajka w skórkach z buraków lub łupinkach cebuli.
Wykonane jajka można będzie włożyć do koszyczka wielkanocnego.
Zadanie 2.
Praca plastyczna „Jajka z pianki do golenia”.
Do wykonania pracy potrzebne będą: pianka do golenia, karton, barwniki, sylwety jaj, wykałaczki lub patyczki do uszu.
Proszę piankę wycisnąć na karton, zabarwić ją barwnikiem. Dziecko macza sylwetę jajka i tworzy na nim wzorki wykałaczką lub patyczkiem do uszu. Na koniec pozostawia pracę do wyschnięcia.
Grupa Stokrotki
Zadanie 1.
„Wesoły zając” – prezentacja wiersza J. Święcickiej z wykorzystaniem pacynki, dostrzeżenie humorystycznych elementów w treści utworu.
„Wesoły zając”
Pewien wesoły zając
nazywał się Robert Skok.
Przy różnych zajęczych zajęciach
skakał na wprost i w bok.
Poszedł do domu Kury
z farbą i pędzlem burym.
Chciał mieć pisanki na święta,
a pomalował pisklęta.
Kury akurat nie było,
tak się szczęśliwie złożyło.
Wyniósł więc jajka na łąkę,
malował pod niebem i słonkiem.
Ledwo skończył malowanie,
rozległo się pukanie.
Co to za harmider taki?
Wykluwają się kurczaki:
pierwszy z czerwoną kokardą,
drugi z zieloną falbanką,
trzeci fioletowy,
czwarty cały różowy,
piąty żółty, o dziwo,
szósty – szóstego nie było.
Nastało wielkie gdakanie.
Wtem deszczyk spadł niespodzianie.
Wiosenny deszcz, kapuśniaczek.
I żółty był każdy kurczaczek.
Justyna Święcicka
Odpowiedz na następujące pytania:
- Co chciał zrobić zając?
- Co wykluło się z jajek?
- Jak wyglądały pisklęta?
- Czy kurczaczki długo cieszyły się z nowych, kolorowych ubranek?
- Dlaczego?.
Rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, czy zając naprawdę mógł pomalować kurczaki.
Zadanie 2.
„Poznajemy litery – litera w” – zapoznanie z obrazem graficznym głoski w, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
Karta pracy str. 50 – 51 (dzieci 5-letnie)
Grupa Słoneczka
Zadanie 1
„Gdzie jest pisanka?” – zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni oraz określanie miejsca
i kierunku. Kładź pisankę zgodnie z słowną instrukcją rodzica.
„Weź swoją pisankę i połóż ją tam (pokazuje kierunek do przodu). Pisanka leży przed Tobą. Leży z przodu. Weź ją teraz w dłoń… i podnieś najwyżej, jak tylko potrafisz. Teraz pisanka jest w górze… Kiedy opuścisz dłoń, pisanka będzie na dole. Wyciągnij teraz rękę tak jak ja… w bok… i połóż pisankę na podłodze. Teraz leży z boku… Spójrz do tyłu… Połóż tam swoje jajo… Ono jest z tyłu. Weź je… idźcie do przodu… Zatrzymaj się… Teraz idź w bok,
w tę stronę, którą podnoszę rękę. Zatrzymaj się. Połóż drewniane jajo z przodu.”
Zadanie 2
Wykonaj zadania na kartach pracy
dzieci 3 letnie : karta pracy nr 43
Ułóż obrazek z części i pokoloruj pisankę według wzoru. Nazywaj kolory, którymi kolorujesz.
dzieci 4 letnie: karta pracy cz.3, s. 25
Połącz w pary takie same pisanki i pokoloruj je według wzoru