Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Zwierzęta naszych pól i lasów.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt i ich środowisk.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje wybrane zwierzęta, potrafi je wskazać i nazwać.
Odpowiada na pytania dotyczące tekstu.
Prawidłowo stosuje określenie położenia przedmiotów w przestrzeni.
Tydzień drugi: Zwierzęta dżungli i sawanny.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt egzotycznych.
Rozwijanie sprawności manualnej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje wybrane zwierzęta egzotyczne; potrafi je nazwać.
Lepi z plasteliny różne formy.
Tydzień trzeci: W marcu jak w garncu.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiadomości na temat pogody oraz zjawisk atmosferycznych.
Pobudzanie ciekawości poznawczej.
Rozwijanie kompetencji matematycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Określa aktualną pogodę posługując się nazwami zjawisk atmosferycznych.
Eksperymentuje z wodą.
Liczy w zakresie 4(5) posługując się liczebnikami porządkowymi.
Tydzień czwarty: Wiosenne przebudzenie.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie.
Rozwijanie sprawności fizycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zauważa i nazywa zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Piosenka Trzej kosmici.
Kapu-kapu, pada deszcz,
strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam:
martwić się nie trzeba.
Ref. Weź parasol zaraz do ręki,
włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki
i wesoło ruszaj w drogę. (2 x)
Kap-kapu-kapu-kap,
deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak,
idą sobie dzieci.
Ref. Weź parasol zaraz do ręki …
Kapu-kapu, pada deszcz,
wszystko mokre wkoło,
przez kałuże sobie skacz,
śmiejąc się wesoło.
Ref. Weź parasol zaraz do ręki …
Wiersz J. Kulmowa „Deszczowa muzyka”
Co to za dzwony?
Czy to w tej rynnie?
Dudni po dachach, jakby na bębnach.
Dudni ulewa taka… wiosenna.
Tłucze o szyby wesołym deszczem.
Bębni kroplami wciąż jeszcze… jeszcze…
I na listeczkach gra z całej duszy,
aż rozśpiewane skowronki głuszy!!!.
Tydzień pierwszy: Duzi i mali obrońcy przyrody
Cele ogólne:
odczytywanie krótkich wyrazów z poznanych liter, rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy
układanie rytmów z przedmiotów, rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
odpowiadanie na pytania, rozwiązywanie zagadek
posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, w tym segregacji śmieci; spostrzeganie procesów związanych z oczyszczaniem wody
wdrażanie do posługiwania się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla innych
podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej: zagospodarowanie kącika przyrodniczego; zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi
rozwijanie matematycznego myślenia
Tydzień drugi: Tajemnice komputerów i robotów
Cele ogólne:
rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą
odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego
poznanie graficznego obrazu litery ,,Ż”, ,,ż” oraz odnajdywanie litery w wyrazach
doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10
doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych
wdrażanie do poprawnego posługiwanie się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych
wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu
Tydzień trzeci: Wielkanocny
Cele ogólne:
poznawanie tradycji świąt wielkanocnych
doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów w zbiorze.
rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych
rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humorystycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charakteru bohaterów)
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
przygotowanie do nauki pisania – kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków literopodobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia
Tydzień czwarty: Ziemia – nasza planeta
Cele ogólne:
wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym
rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10
wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
Tydzień piąty: Symbole narodowe
Cele ogólne:
kształtowanie tożsamości narodową przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń
zapamiętywanie najważniejszych ulic w mieście i nazwy ulicy, na której mieszkamy,
potrafi podać nazwę swojej miejscowości, kraju
utrwala symbole narodowe
Wiersz: „Śmigus dyngus” M. Terlikowska
Wie o tym i Tomek i Ewa,
że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu, dla śmiechu, troszeczkę.
Bo gdy wiatr chmurkę przywieje
i wszystkich was deszczem poleje?
Piosenka: „Pisanki, kraszanki”
Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Tydzień pierwszy: W dziecięcym laboratorium
Cele ogólne:
Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci
Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi
Rozwijanie umiejętności działania w grupie,
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
poznaje właściwości magnesu
uczestniczy w eksperymentach i mówi o swoich spostrzeżeniach
wykonuje zadania w skupieniu, działa zgodnie z ustalonymi zasadami
uczestniczy w grupowych grach planszowych
Tydzień drugi: Pogoda marcowa
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Rozwijanie myślenia logicznego
Rozwijanie umiejętności liczenia i segregowania
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, co jest roślinie potrzebne do życia,
nazywa symbole pogodowe,
rozwiązuje zagadki
liczy w dostępnym mu zakresie i segreguje przedmioty według podanej cechy
Tydzień trzeci: Wiosna, ach to ty?
Cele ogólne:
Budowanie pozytywnych relacji w grupie
Zapoznanie z ptakami przylatującymi wiosną do Polski
Rozwijanie myślenia logicznego
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozwija przyjazne stosunki z rówieśnikami
rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki przylatujące wiosną do Polski
dostrzega związki między przyczyną a skutkiem
Tydzień czwarty: Mamy różne charaktery
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji
Rozwijanie mowy
Kształtowanie postaw prospołecznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
określa i rozpoznaje emocje
wyraża emocje za pomocą mimiki i ruchu
ćwiczy prawidłowy tor oddechu
wie, czym jest dobry uczynek
Piosenka „Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gume i robi balony
A z nich każdy jest zielony
Maszeruje wiosna…
Wiersz „Wiosenny obraz”
Przyszła do nas wiosna,
kolorowa i radosna.
Widoczne są krokusy fioletowe
i piękne trawy zielone.
Nad wszystkim czuwa żółte słońce,
ależ ono jest gorące!
Obok drzewa bocian leci,
uśmiechają się do niego dzieci
Tydzień pierwszy: O czym marzą zwierzęta?
Cele główne:
budzenie zainteresowania literami;
doskonalenie artykulacji i dykcji;
rozwijanie umiejętności matematycznych.
Cele szczegółowe:
poznaje literę W,w w toku zabaw;
formułuje wypowiedzi, doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania słów;
grupuje obrazki zwierząt według wskazanego kryterium, przelicza elementy zbioru..
Tydzień drugi: Kto obroni słonia?
Cele główne:
Rozwijanie mowy;
poznanie charakterystycznych cech wybranych zwierząt;
rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji;
podaje nazwy i cechy zwierząt przedstawionych na zdjęciach;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych;
Tydzień trzeci: Jak być eko?
Cele główne:
kształtowanie świadomości ekologicznej;
rozwijanie sprawności manualnej;
rozumie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego, kształtowanie nawyków proekologicznych;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na temat znaczenia drzew w przyrodzie, wypowiada się o segregacji;
łączy kropki w danym kolorze;
chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;
nazywają Eko-przedmioty i zapamiętuje ich ułożenie.
Tydzień czwarty: Kto wymyślił naszą flagę?
Cele główne:
zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy;
poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie;
nabywanie umiejętności
stosowanie określeń wysoko-nisko.
Cele szczegółowe:
słucha legendy czytanej przez nauczyciela, opisuje wygląd Warszawskiej Syrenki;
odnajduje właściwe zdjęcia, wymienia miejsca charakterystyczne dla Warszawy;
określa położenie chorągiewki oraz flagi na rysunku za pomocą określeń wysoko-nisko.
Wierszyk „Dzień Ziemi – 22 kwietnia”
autorstwa Agaty Dziechciarczyk
Gdy już wszystko się zieleni
Obchodzimy Dzień dla Ziemi
Dla zdrowego życia trybu
Bez zatrucia i bez dymu
Miesiąc ekologii – kwiecień
Wiosna wtedy jest na świecie
I wiosenne są porządki
Zasadzamy nasze grządki
Piosenka “Bądź eko”
Ref: Bądź eko Bądź eko, opiekuj się planetą
Bo ona bardzo lubi być zielona.
Zakręcaj wodę, niech bez sensu nie leci
Wyłączaj światło, kiedy po nic się świeci
Do różnych koszy zawsze wyrzucaj śmieci
To nasza sprawa – i dorosłych, i dzieci.
Noś własną torbę, zamiast tej plastikowej
Kup butlę z filtrem, z kranu nalewaj wodę
Zmień podróż autem na autobus lub rower
Nasz obowiązek to dbać o przyrodę!
Tydzień pierwszy: Jem zdrowo.
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności odpowiedniego za chowania się przy stole,
kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, zapoznanie ze skutkami spożywania słodyczy,
rozwijanie umiejętności społecznych podczas wspólnego przygotowania posiłku, stwarzanie przestrzeni do czerpania radości ze wspólnych działań,
Cel szczegółowy:
potrafi dostosować swoje zachowanie do miejsca i sytuacji (np. w restauracji, podczas uroczystości)
zna zasady zdrowego odżywiania się oraz wie jakie mogą być konsekwencje nadmiernego spożywania cukru
współpracuje z innymi podczas wspólnego przygotowywania posiłku, komunikuje się z grupą dzieląc się zadaniami
Tydzień drugi: Z kurnika do koszyka.
Cel ogólny:
poznanie pojęcia „symbol życia”, utrwalenie wiadomości na temat zwierząt wykluwających się z jajek,
zapoznanie ze zwyczajem przygotowywania koszyczka wielkanocnego i symboliką potraw świątecznych,
Cel szczegółowy:
rozumie, dlaczego jajko jest uznawane za symbol życia, wymienia zwierzęta wykluwające się z jajek
zna tradycje święcenia pokarmów, wymienia produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego
Tydzień trzeci: Odpowiedzialni za planetę.
Cel ogólny:
poznanie znaczenia segregacji śmieci, kształtowanie postawy proekologicznej,
zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania wody, uwrażliwianie na potrzeby świata przyrody,
Cel szczegółowy:
rozumie znaczenie segregacji śmieci dla ochrony środowiska,
wymienia podstawowe zasady segregowanie odpadów i kolory pojemników na śmieci
wymienia sposoby oszczędzania wody w życiu codziennym, oraz konsekwencje jakie niesie za sobą marnowanie wody
Tydzień czwarty: Książka, moja przyjaciółka.
Cel ogólny:
rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą, wyzwalanie emocji w kontakcie ze światem książek,
zapoznanie z etapami powstawania książki i nazwami zawodów z branży wydawniczej (pisarz, ilustrator, redaktor, drukarz),
poznawanie etapów tworzenia papieru, zdobywanie nowych doświadczeń podczas eksperymentowania z wodą i papierem,
Cel szczegółowy:
rozwija zainteresowanie książkami poprzez słuchanie czytanych bajek i rozmowę o nich,
wyraża swoje emocje i refleksje związane z treścią przeczytanego tekstu
poznaje poszczególne etapy powstawania książki
zdobywa nowe doświadczenia poprzez praktyczne eksperymentowanie z wodą i papierem (np. własnoręcznie tworzenie papieru)
Piosenka: „Ekoludki Krasnoludki”
Sł i muz.:A. Furmanik – Celejewska
- Pewnie mi nie uwierzycie,
lecz ja dobrze znam się na tym.
Są na świecie krasnoludki.
Wiem to od mojego taty!
Ref.: My jesteśmy małe krasnoludki,
co się nazywają Ekoludki.
Uśmiechnięty będzie świat,
gdy zrobimy właśnie tak!
- Wodę w kranie zakręcimy,
gdy się niepotrzebnie leje.
A gdy śmieci wyrzucimy,
to się Ziemia do nas śmieje!
Ref.: My jesteśmy małe krasnoludki…
Wiersz: ,,Słodkie zamieszanie” Śnieżowksa – Bielak
Tańczą żółtka ze śmietaną
w rytmie disco na stolnicy,
buzie słodko roześmiane
mają wszyscy domownicy.
Na trzepaczce słodka piana,
słodkie miski i rondelki,
kiedy ciasto piecze mama,
niech schowają się serdelki.
Jest! Złociste i pachnące,
że aż sama ślinka leci.
Mama mówi, że gorące
to niezdrowe jest dla dzieci.
Więc prosimy: stygnij prędko,
pulchne ciasto smakowite.
Bardzo wielką mamy chętkę
i cię zjemy z apetytem!
Tydzień pierwszy ,,Jem zdrowo”
utrwalenie nazw warzyw i owoców,
rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych,
rozwijanie samodzielności podczas przygotowywania posiłku.
Przewidywane umiejętności:
zna i nazywa warzywa i owoce,
potrafi wskazać zdrowe produkty,
samodzielnie przygotowuje kanapkę.
Tydzień drugi: ,,Z kurnika do koszyka”
wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą,
rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania,
nauka układu tanecznego do piosenki tematycznej.
Przewidywane umiejętności:
poznaje tradycję malowania jajek, święcenia pokarmów,
przelicza elementy zbiorów,
tańczy do piosenki.
Tydzień trzeci ,,Odpowiedzialni za planetę”
rozwijanie poczucia konieczności wyrzucania i segregowania śmieci,
poznanie znaczenia wody w życiu człowieka,
zdobywanie nowych doświadczeń w zabawie.
Przewidywane umiejętności:
rozumie, dlaczego należy segregować śmieci,
wie, jak oszczędzać wodę,
potrafi zaprojektować zabawkę.
Tydzień czwarty: ,,Książka moja przyjaciółka”
rozbudzanie zainteresowania książką i czytaniem,
poznanie zawodu pisarza i ilustratora,
wyrabianie nawyku szanowania książek.
Przewidywane umiejętności:
chętnie sięga po książeczki, ogląda je, dzieli się wrażeniami,
wie, na czym polega praca pisarza i ilustratora,
wie, jak i dlaczego dbamy o książki.
Piosenka ,,Na Wielkanoc”
Na Wielkanoc każdy zając maluje pisanki.
A po bazie biegnie razem z cukrowym barankiem,
la, la, la, la, la, la, z cukrowym barankiem, (x2).
Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek.
A ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę,
la, la, la, la, wesołych świąt życzę,
la, la, la, la, wesołych świąt życzę.
Wiersz ,,Wielkanocne zwierzęta”
Wielkanocnych zwierząt
w zagrodzie bez liku.
Tu baranek, Tam kurczaczek
I zajączek skacze.
Tydzień pierwszy: Wiosna na wsi.
Cel główny:
Poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
Nazywanie domów zwierząt, sposobów ich poruszania i odżywiania
Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat wiersza
wymienia korzyści, jakie przynosi człowiekowi hodowla zwierząt
współpracuje w zespole podczas tworzenia wspólnej całości
uczestniczy w ćwiczeniach
prawidłowo posługuje się określeniami kierunków
śpiewa piosenkę
reaguje ruchem na umówione sygnały muzyczne
rozwiązuje zagadki
rozpoznaje i nazywa dżdżownicę
Tydzień drugi: Dbamy o ziemię.
Cel główny:
Poznawanie sposobów ochrony przyrody: np. niedeptanie trawników i klombów z kwiatami, nieniszczenie roślin, wyrzucanie śmieci do kosza.
Cele operacyjne (dziecko):
obserwuje rośliny i małe zwierzęta
rozróżnia dźwięki wysokie i niskie
klasyfikuje przedmioty ze względu na dwie cechy równocześnie
opowiada historyjkę
wykonuje papierowego motyla
wymienia cechy przyjaciela przyrody
uczestniczy w ćwiczeniach fizycznych
wypowiada się na temat wiersza
opiekuje się kwiatkami
Tydzień trzeci: Wielkanoc – zwyczaje i tradycje.
Cel główny:
Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z Wielkanocą.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia czynności wykonywane przed świętami
nazywa produkty z koszyczka wielkanocnego
rozpoznaje pisanki wśród innych przedmiotów
wykonuje pisankę wybraną techniką
tworzy zbiory równoliczne
reaguje określonym ruchem na polecenia nauczyciela
współpracuje z partnerem z pary i z innymi dziećmi
wymienia części jajka
wymienia nazwy zwierząt, które wykluwają się z jajka
wykonuje orgiami
z kół według wzoru
wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą
rytmicznie porusza się przy piosence
Tydzień czwarty: Polska – mój dom.
Cel główny:
Poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego.
Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski, nazywanie największych rzek Polski, nazywanie symboli narodowych.
Cele operacyjne (dziecko):
uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
nazywa wybrane rodzaje domów
rozpoznaje i nazywa charakterystyczne miejsca w swojej miejscowości
śpiewa piosenki i bawi się przy nich, nazywa region z którego pochodzą
rozpoznaje flagę polską, polskie godło i hymn państwowy
tworzy własny obrazek, dorysowując brakujące elementy
prawidłowo posługuje się liczebnikami,
dodaje i odejmuje na konkretach
uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych
Wiersz T. M. Massalskiej pt. ”W gospodarstwie”
Pieje kogut już od świtu;
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Piosenka Jestem polakiem
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
1 Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
4 Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty
Tydzień pierwszy: Z kulturą za pan brat.
Cele ogólne:
Poznanie zasad zachowania się w teatrze.
Poszerzenie wiedzy na temat baletu.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie znaczenie uczuć w życiu człowieka,
Ćwiczy radzenie sobie z przykrymi uczuciami,
Dostrzega regularność (rytm) w zabawie,
Wyraża siebie i emocje poprzez ruch.
Tydzień drugi: Święta, święta, biją dzwony.
Cele ogólne:
Poznanie polskich tradycji ludowych związanych ze świętami wielkanocnymi.
Uwrażliwienie na tradycję.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Nazywa elementy stołu wielkanocnego,
Poznaje zwierzęta kojarzone z Wielkanocą,
Śpiewa poznaną piosenkę,
Poznaje tradycję malowania jajek.
Tydzień trzeci i czwarty: Wielkanoc.
Cele ogólne:
Rozbudzanie szacunku do różnych grup społecznych.
Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Odróżnia miasto od wsi,
Poznaje charakterystyczne cechy kotów,
Poznaje zwyczaj Śmigusa-dyngusa,
Wykonuje rysunek do wiersza.
Tydzień piąty: Jestem kulturalny.
Cele ogólne:
Kształtowanie zachowań społecznie akceptowalnych.
Motywowanie do udziału w życiu kulturalnym przedszkola.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Ćwiczy kulturalne zachowanie się przy stole,
Utrwala znajomość zwrotów grzecznościowych,
Rozwija zdolności plastyczne,
Wyraża emocje w formie śpiewu.
Wiersz Marii Terlikowskiej pt. „Śmigus-dyngus”
Wie o tym i Tomek i Ewa,
że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu
dla śmiechu
troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
i wszystkich was deszczem
poleje?
Piosenka pt. „Piosenka wielkanocna”
Ref.: Idą święta wielkanocne, idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
I na święta ci przyniesie moc życzeń.
Ref.: Idą święta wielkanocne, idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze wesołe.
Wśród pisanek będzie biegać po stole.
Ref.: Idą święta wielkanocne, idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwoneczek dźwięczący.
Będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
Tydzień pierwszy: Jem zdrowo.
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności odpowiedniego za chowania się przy stole,
kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, zapoznanie ze skutkami spożywania słodyczy,
rozwijanie umiejętności społecznych podczas wspólnego przygotowania posiłku, stwarzanie przestrzeni do czerpania radości ze wspólnych działań,
Cel szczegółowy:
potrafi dostosować swoje zachowanie do miejsca i sytuacji (np. w restauracji, podczas uroczystości)
zna zasady zdrowego odżywiania się oraz wie jakie mogą być konsekwencje nadmiernego spożywania cukru
współpracuje z innymi podczas wspólnego przygotowywania posiłku, komunikuje się z grupą dzieląc się zadaniami
Tydzień drugi: Z kurnika do koszyka.
Cel ogólny:
poznanie pojęcia „symbol życia”, utrwalenie wiadomości na temat zwierząt wykluwających się z jajek,
zapoznanie ze zwyczajem przygotowywania koszyczka wielkanocnego i symboliką potraw świątecznych,
Cel szczegółowy:
rozumie, dlaczego jajko jest uznawane za symbol życia, wymienia zwierzęta wykluwające się z jajek
zna tradycje święcenia pokarmów, wymienia produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego
Tydzień trzeci: Odpowiedzialni za planetę.
Cel ogólny:
poznanie znaczenia segregacji śmieci, kształtowanie postawy proekologicznej,
zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania wody, uwrażliwianie na potrzeby świata przyrody,
Cel szczegółowy:
rozumie znaczenie segregacji śmieci dla ochrony środowiska,
wymienia podstawowe zasady segregowanie odpadów i kolory pojemników na śmieci
wymienia sposoby oszczędzania wody w życiu codziennym, oraz konsekwencje jakie niesie za sobą marnowanie wody
Tydzień czwarty: Książka, moja przyjaciółka.
Cel ogólny:
rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą, wyzwalanie emocji w kontakcie ze światem książek,
zapoznanie z etapami powstawania książki i nazwami zawodów z branży wydawniczej (pisarz, ilustrator, redaktor, drukarz),
poznawanie etapów tworzenia papieru, zdobywanie nowych doświadczeń podczas eksperymentowania z wodą i papierem,
Cel szczegółowy:
rozwija zainteresowanie książkami poprzez słuchanie czytanych bajek i rozmowę o nich,
wyraża swoje emocje i refleksje związane z treścią przeczytanego tekstu
poznaje poszczególne etapy powstawania książki
zdobywa nowe doświadczenia poprzez praktyczne eksperymentowanie z wodą i papierem (np. własnoręcznie tworzenie papieru)
Piosenka Wielkanocne idą święta
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.
Wiersz: Wielkanoc
Słońce mocniej grzeje,
ciepłe już poranki,
a my z naszą babcią
robimy pisanki.
Mama piecze ciasta,
kupiła baranka.
My jej pomagamy
od samego ranka.
Bo już nadchodzą
Wielkanocne Święta
i cala rodzina
jest uśmiechnięta.
Tydzień pierwszy : Dbamy o zdrowie
doskonalenie samodzielnego ubierania się i rozbierania
aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych
rozwijanie motoryki małej podczas zabaw i zajęć
kształtowanie motoryki dużej w trakcie aktywności ruchowej
obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych
przestrzeganie reguł zabaw
poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
wypowiadanie się na forum grupy
rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych
nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody
segregowanie elementów ze względu na kolor
porównywanie długości elementów
nauka rymowanek na pamięć
wykonywanie prac plastycznych
aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych i wspólnym śpiewie
Tydzień drugi: Jak dawniej było
nazywanie własnych emocji
prezentowanie emocji za pomocą symboli i mimiki
czerpanie radości ze wspólnych zabaw
doskonalenie umiejętności przedstawiania się i stosowania zwrotów grzecznościowych
analizowanie i opisywanie ilustracji
zdobywanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych
słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na temat ich treści
odczytywanie znaczenia symboli
poznawanie różnych sposobów komunikowania się • nazywanie środków transportu
przeliczanie na konkretach
poznawanie faktów dotyczących życia przodków, wynalazków i osiągnięć techniki
wykonywanie prac plastycznych i technicznych według własnego pomysłu i według instrukcji
aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych
Tydzień trzeci: Pierwsze oznaki wiosny
uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie
podnoszenie poziomu wrażliwości sensorycznej
radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami
doskonalenie cierpliwości w czekaniu na swoją kolej w zabawie
czerpanie radości z obcowania z przyrodą
poznanie charakterystycznych cech wiosny
rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt
poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu
zakładanie i pielęgnowanie upraw
słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat
klasyfikowanie elementów według podanej kategorii
doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
Tydzień czwarty: Morski świat
radzenie sobie z trudnymi emocjami
wdrażanie do okazywania emocji w sposób akceptowany społecznie
uczestniczenie w zabawach wymagających współpracy
porozumiewanie się za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
czerpanie radości z własnych umiejętności
przestrzeganie ustalonych reguł
poznanie charakterystycznych cech wiosny
rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt
poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu
zakładanie i pielęgnowanie upraw
słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat
klasyfikowanie elementów według podanej kategorii
doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
wyrażanie ekspresji plastycznej poprzez ukierunkowane działania plastyczne
Wiersz: „Powitanie wiosny” – Maria Konopnicka
Leci pliszka spod kamyczka: – Jak się macie dzieci!
Już przybyła wiosna miła, już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w świat daleki, płyną het – do morza;
A ja śpiewam, a ja lecę, gdzie ta ranna zorza!
Piosenka „Pani Wiosna”
Idzie, idzie Pani Wiosna
cicho na paluszkach,
taka piękna i radosna
jak bajkowa wróżka.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż! bis
Idzie Wiosna kolorowa,
ma w koszyku kwiatki.
Pragnie nimi obdarować
dzieci i niedźwiadki.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż! bis
Tydzień pierwszy: W świecie książek
Cele ogólne:
Poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek.
Poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami.
Poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem.
Poznanie nowej piosenki, rozwijanie słuchu muzycznego.
Cele szczegółowe:
Wie, że należy szanować książki, a po przeczytaniu odłożyć ją na półkę.
Wie, jak należy zachować się w miejscach użyteczności publicznej.
Potrafi zaśpiewać piosenkę, kształci słuch fonematyczny.
Wymienia zawody osób pracujących przy powstaniu książki.
Tydzień drugi: Dbamy o naszą planetę
Cele ogólne:
Poznanie pojęć ekolog, ekologia, wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie, ekologiczną postawę na co dzień, kształtowanie zachowań proekologicznych.
Wprowadzenie pojęć: sortowanie śmieci, wysypisko, śmieciarka, poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać.
Nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych.
Poznanie sposobów oszczędzania wody i postawy proekologicznej, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za stan planety
Wprowadzenie pojęcia recykling, utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu tygodnia.
Cele szczegółowe:
Wie, kto to jest ekolog, czym się zajmuje, poznaje takie słowa, jak: sortownia śmieci, wysypiska, śmieciarka, recykling.
Zna kolory koszy na śmieci i wiem jakie jest ich przeznaczenie.
Dokonuje takich czynności matematycznych jak przeliczanie i porównywanie.
Wie, w jaki sposób należy dbać o wodę i co znaczy postawa proekologiczna.
Rozwija poczucie rytmu i świadomości swojego ciała.
Tydzień trzeci: Od kurnika do świątecznego koszyka
Cele ogólne:
Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza/rolnika.
Utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane.
Doskonalenie umiejętności analizy sylabowej, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego.
Poznanie nazw członków ptasich rodzin, kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy.
Nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie, szczególnie kulturę ukraińską.
Cele szczegółowe;
Zna zwyczaje związane ze Świętami wielkanocnymi.
Wymienia nazwy zwierząt hodowlanych oraz budynki dla nich przeznaczone.
Potrafi utworzyć zbiór na podstawie podanej cechy/
Poznaje zawód rolnika i wie, jaki trud związany jest z uprawianiem tego zawodu.
Zna podstawowy krok tańca ludowego, porusza się rytmicznie, jest otwarte na różne kultury i religie.
Tydzień czwarty: Na wiosennej łące
Cele ogólne:
Poznanie wyglądu i nazw wiosennych kwiatów, poszerzenie wiedzy na temat pomagania owadom, uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody
Zapoznanie z wyglądem i nazwami mieszkańców łąki.
Poznanie nazw i sposobu użycia przyrządów służących do mierzenia, kształtowanie umiejętności określania odległości za pomocą określeń bliżej, dalej, ćwiczenie prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko.
Zdobywanie wiadomości na temat życia pszczół, czerpanie satysfakcji estetycznej z obcowania ze środowiskiem przyrodniczym
Rozwijanie wrażliwości sensorycznej, kształtowanie umiejętności starannego wykonywania prac plastyczno-technicznych.
Cele szczegółowe:
Wymienia nazwy i rozpoznaje wiosenne kwiaty i mieszkańców łąki.
Doskonali umiejętność słuchania i odpowiadania na pytania, dokonuje analizy sylabowej.
Stosuje określenia: bliżej, dale, wysoko, nisko.
Uczestniczy w eksperymentach przyrodniczych, wyciąga z nich wnioski.
Wie, na czym polega zawód pszczelarza i jak wygląda życie pszczół.
Tydzień piąty: Kto nam pomoże?
Cele ogólne:
Poznawanie zadań służb ratunkowych, zapoznanie się z hasłem ewakuacja i omówienie zasad zachowania się podczas ewakuacji, budowanie rozwijanie postawy wdzięczności wobec pracowników służb ratunkowych oraz innych ludzi.
Poznanie specyfiki pracy policji, strażaka, wdrażanie do respektowania powszechnie przyjętego prawa.
Kształtowanie umiejętności układania i kontynuowania rytmów, rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej, plastycznej, doskonalenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi podczas zabaw i wykonywania zadań.
Nauka rozpoznawania sytuacji, w których wzywa się pogotowie, ćwiczenie pomocy, kształtowanie umiejętności zachowania się w czasie choroby i korzystania z apteczki.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania typu faktur, rozwijanie wrażliwości sensorycznej.
Cele szczegółowe:
Zna numery alarmowe służb ratunkowych.
Wie, co to znaczy ewakuacja jak podczas niej należy się zachować.
Wie, w jakiej sytuacji wzywa się pomocy, jak należy zachować się w czasie choroby.
Zna specyfikę pracy policjanta, strażaka i ratownika medycznego.
Rozwija wrażliwość sensoryczną, poznaje i nazywa różnorodne faktury.
Piosenka pt.,, Bajeczki”
Na półkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich Wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich Wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Wiersz D. Klimkiewicza i W. Drabika pt.„Co to jest ekologia”
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy? – powiedz, sowo!
Sowa chwilkę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach między nimi,
bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
– powiedziała mądra sowa.