Grupa Muchomorki

Zadanie 1

Posłuchaj rymowanki przeczytanej przez mamę „Polska leży w Europie”. Spróbuj nauczyć się jej na pamięć powtarzając ją rytmicznie kilka razy, klaszcząc lub tupiąc.

Polska leży w Europie,

to przedszkolak mały wie.

Aby poznać inne kraje,

na wycieczkę jechać chce.

Zadanie 2

Poćwicz pokazując ruchem słowa piosenek:

(2) Gimnastyka Rączek – YouTube

(2) Śpiewające Brzdące – A ram sam sam – Piosenki dla dzieci ??? – YouTube

Grupa Misie

Zabawa 1

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zawodu lekarza i pielęgniarki.

Rodzic wyjaśnia dziecku czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka. Prezentuje  ilustracje (linki poniżej) ukazujące wyżej wymienione osoby oraz wybrane narzędzia i przedmioty lekarskie (np.: termometr, strzykawka, stetoskop, bandaż).  Dziecko próbuje określić do czego one służą.  Następnie, rodzic wyjaśnia: „Co to jest zdrowie? Co to jest choroba?”.                                                    

https://pl.wikipedia.org/wiki/Termometr#/media/Plik:2015_Elektroniczny_termometr_lekarski.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Strzykawka#/media/Plik:Syringe.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Stethoscope_1.jpg

https://pl.wiktionary.org/wiki/banda%C5%BC#pl

https://www.printoteka.pl/iu/materials/item/3196

https://www.printoteka.pl/pl/materials/item/4861

 

Zabawa 2

Wysłuchanie  piosenki pt. „Karetka pogotowia”, wykonanie Śpiewające Brzdące.

Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytanie: – Jak nazywa się pojazd, którym jeździ lekarz i ratownik medyczny?

Grupa Krasnale

Zadanie 1

„Czy powietrze jest czyste i zdrowe?” – rozmowa z dziećmi. Zachęcamy dzieci do dłuższych wypowiedzi, zadajemy pytania, dajemy wskazówki itp.

Zadanie 2

„Nie chcemy dymu!” – zabawa plastyczna. Tworzy samodzielną pracę plastyczną, usprawnia motorykę małą, przygotowuje rękę do czynności złożonych takich jak pisanie.

Grupa Smerfy

Zabawa 1

Rozpoczynamy dzisiaj od opowiadania . Bardzo proszę o przeczytanie dzieciom opowiadania Olgi Masiuk „Gospodarstwo ekologiczne”.

 „Gospodarstwo ekologiczne” Olga Masiuk

Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu.

Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami.

 Tup, oczywiście, wytuptał pierwszy.

– Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony.

Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.

– Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła.– Chodźcie, wszyscy już na was czekają.

– Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka.

– Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.

– Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos.

Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką.

– O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani.

– Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy.

Tup oczywiście był pierwszy.

– Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan.

– Musisz iść bardzo ostrożnie.

– Na co mam uważać? – zdziwił się zając.

– Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi.

Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:

– Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu!

– Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem.

– A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.

– Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani.

– W oborze krowy i świnie, a w kurniku…

– Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie. I wszyscy udali się do obory.

– Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani. Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.

– A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan.

W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa.

– Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.

Zadajemy dziecku pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci?; Co widziały?; Po co poszły do kurnika?; Co robiły w oborze?

Zadanie 2

„Wiejska zagroda”- praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z Wyprawki plastycznej nr 43 i 44. Po wykonaniu zagrody dziecko nazywa poszczególne budynki oraz zwierzęta jakie mogą w nich mieszkać.

Grupa Motylki

Zadanie 1

Wysłuchaj wiersza i spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • Jakie zwierzęta wymienione były w wierszu?
  • Jakie prace w polu wykonywał rolnik?
  • Które zwierzę pomagało rolnikowi?

Wspólna praca

Ludwik Wiszniewski

Kwaknął kaczor raz i drugi:

 – Na podwórku widzę pługi… Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:

– Już gospodarz jedzie w pole… Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł na ugorze:

– Już gospodarz w polu orze… Hop, hop!

Na płoteczku kogut pieje:

– Już gospodarz w polu sieje… Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:

– Już koniki ciągną brony… Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:

– Oraliśmy z gospodarzem… Hej, hej!

Zadanie 2

Pobaw się z Rodzicem w masażyk (wg Marty Bogdanowicz).

Rolnik

Wyobraź sobie, że twoje plecy to  pole.

Była wiosna.
Pewnego razu rolnik wyszedł na pole, (kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym),
a za rolnikiem…
pani rolnikowa na szpileczkach, (stukamy szybko dwoma palcami),
a za panią rolnikową…
piesek gryzący (szczypiemy).
Obszedł rolnik całe pole (kroczymy palcami wskazującym i środkowym dookoła pleców),
wielkimi krokami i pomyślał:
„A może by tak zaorać?”
i…zaorał, (naciskamy, przesuwając po plecach czubki palców obydwu dłoni),
zabronował, („garbimy” plecy)
potem zasiał i…(opukujemy plecy czubkami palców),
poszedł odpocząć, (kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym).
Tymczasem spadł malutki deszczyk, (stukamy delikatnie palcami),
potem mocniejszy, zacinał, (stukamy mocniej),
spadł mały grad (jeszcze mocniej).
Szybko jednak zaświeciło słońce, (pocieramy plecy okrężnym ruchem dłoni),
ogrzało ziarenka,
z których wyrosły małe kiełki, (poszczypujemy, możemy chwytać palcami ubranie i lekko je unosić),
potem stawały się one coraz dłuższe i dłuższe (końce rozstawionych palców powoli przesuwamy w górę pleców),
aż wreszcie wyrosły wysokie kłosy.
Przyszło lato, na polu szumiało zboże. (gładzimy plecy ruchem wahadłowym, raz wierzchem, raz wnętrzem dłoni),
Aż tu pewnego dnia przyjechał rolnik, (kroczymy palcami wskazującym i środkowym),
a za rolnikiem…
rolnikowa na szpileczkach, (stukamy szybko dwoma palcami),
a za rolnikową …
piesek gryzący (poszczypujemy),
Rolnik obszedł pole dookoła, (kroczymy wskazującym i środkowym palcem),
wziął kosę i skosił zboże, (przesuwamy dłoń ruchem wahadłowym w poprzek pleców),
ustawił je w snopki, (palcami obu dłoni ruchem zgarniającym chwytamy w kilku miejscach ciało dziecka)
a gdy wyschły, załadował je na wóz

i pojechał do domu, (rysujemy dwie równoległe linie).
Pole odpoczywało, (głaszczemy plecy),
spadły jesienne deszcze, (stukamy wszystkimi palcami)
potem śnieg, który zaległ na polu
i leżał aż do następnej wiosny (głaszczemy plecy, kładziemy się na nich delikatnie – przytulamy dziecko i na chwilę unieruchamiamy, dopóki ma na to ochotę).

Grupa Biedronki

Zabawa 1

,,Jak człowiek zmienił świat?” – praca plastyczna.

Poproś rodzica o kartkę z bloku. Pionową kreską przedziel ją na pół. Po lewej stronie narysuj środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka.  Po skończeniu opowiedz rodzicom o swojej pracy.

Zadanie 2

Nauka piosenki pt. „Duszki, duszki”.

https://www.youtube.com/watch?v=d_hb6NqGZQ8

I Żyją w lesie małe duszki,

które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki,

i do pracy zapał wielki.

Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne,

wstają co dzień bardzo wcześnie.

I ziewając raz po raz,

zaczynają sprzątać las.

II Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

Ref.;

III Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi – nie śmieć więcej.

Proszę, aby dziecko osłuchało się z piosenką, opowiedziało o czym ona jest. Piosenkę można śpiewać każdego dnia po zajęciach.

Grupa Pszczółki

Zabawa 1

Obejrzyj historyjkę obrazkową „Spotkanie z koszem”.

Opowiedz co dzieje się na kolejnych obrazkach.

Opowiedz całą historyjkę.

 Spróbuj nadać tytuł historyjce.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?

Czy korzystasz z koszy na śmieci?

Zabawa 2

Nauka rymowanki.
Powtarzaj za rodzicem:

Życzmy Ci Ziemio miła,

 abyś zawsze czysta była.

By zwierzęta i rośliny

 zawsze czystą wodę piły,

no i żeby chcieli ludzie

żyć w czystości, a nie w brudzie.

Żeby dziecko się szybko nie znudziło możemy poprosić aby mówiło z różnym nateżeniem głosu lub w różnym tempie: np. szybko, wolno, głośno, cichutko, cienkim głosem – jak myszka, grubym głosem – jak niedźwiedź itp. Zaczynamy od powtarzania po jednym wersie. Możemy też poprosić dziecko, kiedy już powtórzy wierszyk kilka razy, żeby dopowiadało brakujące słowa np. rodzic czyta „życzymy ci ziemio miła, abyś zawsze czysta …… tu dziecko dopowiada – była”

Grupa Żabki

Zadanie 1

Nauka piosenki pt. „Duszki, duszki”.

https://www.youtube.com/watch?v=d_hb6NqGZQ8

I Żyją w lesie małe duszki,

które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki,

i do pracy zapał wielki.

Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne,

wstają co dzień bardzo wcześnie.

I ziewając raz po raz,

zaczynają sprzątać las.

II Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

Ref.;

III Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi – nie śmieć więcej.

Proszę, aby dziecko osłuchało się z piosenką, opowiedziało o czym ona jest. Piosenkę można śpiewać każdego dnia po zajęciach.

Proszę wykonać kartę pracy nr 1 z części 4.

Zadanie 2

Praca plastyczna „Jak człowiek zmienił świat?’

Potrzebne materiały: kartka, dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry).

Kartkę należy przedzielić kreską pionową na pół. Po lewej stronie dziecko rysuje środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dziecko opowiada o swojej pracy.

Grupa Stokrotki

Zadanie 1

Bajka edukacyjna pt. „Praca lekarza”.

Po obejrzeniu bajki spróbuj odpowiedzieć na pytanie:

Jakimi przyrządami posługuje się lekarz i do czego służą?

https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk

Zadanie 2

„Chory miś” – wysłuchanie wiersza S. Kossuth;

Rodzic czyta dziecku wiersz a następnie prowadzi rozmowę na temat chorób.

Chory miś

Chory jestem dziś

chory jest mój Miś:

poszliśmy do lasu, w góry,

wróciliśmy – zmokłe kury!

Chorujemy dziś…

Przyszedł do nas kot,

zwie się – Mądry Prot,

– O, Jędrusiu, tak nie można,

to wyprawa nieostrożna!

To wam mówi kot!

Cicho, Procie… sza!

Miś gorączkę ma,

zachorować ciężko może…

Bardzo przesiąkł dzisiaj w borze!

Śpi Misiulek – sza!

Stefania Kossuth

Grupa Słoneczka

Zad.anie 1

„Domowa apteczka” – przyjrzyj się podanym przedmiotom. Pomyśl do czego mogą służyć, z czym są związane. Spójrz na ilustracje i odpowiedz na pytania:

Co to jest? Do czego służy?

Kiedy potrzebujemy zgromadzonych tu rzeczy?

Jak się nazywa miejsce, gdzie przechowuje się te rzeczy?

Czy dzieci mogą samodzielnie zaglądać do apteczki i brać z niej leki lub inne przedmioty?

https://images.app.goo.gl/AzSb9vGBC5h5ryqq7

https://images.app.goo.gl/vSMtAZef4MWtrqPe7

https://images.app.goo.gl/uBxjdc2FSGKt6u8M9

https://images.app.goo.gl/i4SQXBMacvKvYNmp6

https://images.app.goo.gl/fjMr17WuNEHJvgVj7

Zadanie 2

„Bańki mydlane” – ćwiczenia oddechowe. Ćwicz prawidłowy oddech – wdychaj powietrze nosem a wypuszczaj ustami. Napełnij kubek ciepłą wodą oraz niewielką ilością mydła w płynie lub płynu do mycia naczyń. Następnie za pomocą słomki zanurzonej w roztworze, dmuchając z odpowiednim natężeniem, wytwarzaj na powierzchni pianę. Dmuchając z różną siłą, obserwuj zachowanie się piany. Opowiadaj o dostrzeżonym związku siły oddechu i zachowania się piany.

Zabawy logopedyczne

Zadanie 1

 Zabawa „Co słychać?”– potrzebne: duży szklany słoik, opaska lub cienki szalik, małe przedmioty z różnych materiałów, np.: grzebyk, monety, kostka do gry, plastikowe i metalowe spinacze, szklana kulka…

Co robimy:

Pokaż dziecku przedmioty, niech posłucha dźwięku jaki wydają wpadając do słoika. Następnie niech dziecko słucha wpadających przedmiotów z opaską na oczach i próbuje odgadnąć, co zostało wrzucone do słoika. Miłej zabawy!

Zadanie 2

 „Wędrówka astronauty” S.Matusznywierszyk artykulacyjny.

Dziecko ma przed sobą lusterko. Rodzic czyta wierszyk i pokazuje ruchy języka, warg – a dziecko naśladuje.

 „Wędrówka astronauty” Sylwia Matuszny

Wybrał się astronauta na wędrówkę po orbicie

by odwiedzić inne planety zawsze marzył skrycie.

Gdy jednak udało mu się spełnić to marzenie

na każdej z nich poznawał inne stworzenie.

Miał chęć porozumieć się z nimi,

więc język zaczął ćwiczyć od tej chwili!!

Usta w „O” najpierw składa.

Następnie w dzióbek je szybko układa.

Kolejnym ćwiczeniem jest wargi nagryzanie.

Nie martw się! Nic mu się nie stanie.

Już policzki pompować mocno próbuje,

następnie ich wciąganiem nas zaskakuje!

Teraz z języka łopatkę robi,

dogada się dzięki temu z ludem Tobi Mobi.

Z łopatki język postać kobry przybiera,

i za górnymi zębami się przykleja.

Z pozycji tej kląskanie wnet ćwiczy,

A teraz już swe górne zęby językiem liczy.

Na koniec jeszcze zęby wyszoruje,

ich blask zawsze wszystkie ufoludki zaskakuje.

Zabawy z językiem angielskim

Dzieci 3-letnie

Posłuchajcie piosenki „Walk around the Farm” i spróbujcie zapamiętać nazwy zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM

Zagraj w memory. Znajdź parę.

https://wordwall.net/pl/resource/12639922/memo-farm-animals

Dzieci 4-letnie

Posłuchajcie piosenki „Walk around the Farm” i spróbujcie zapamiętać nazwy zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM

Zagraj . Zaznacz tylko zwierzęta mieszkające na farmie. Nazwij je.

https://wordwall.net/pl/resource/1658914/angielski/farm-animals

Dzieci 5-letnie

Obejrzyj prezentację o „Farm Animals”. Zapamiętaj nazwy zwierząt

https://www.youtube.com/watch?v=0WzgIK97pLI

cow – krowa

pig – świnia

hen – kura

horse – koń

duck – kaczka

goat – koza

Połącz w pary. Nazwij zwierzęta.

https://wordwall.net/pl/resource/743415/farm-animals