Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: W dziecięcym laboratorium
Cele ogólne:
Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci
Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi
Rozwijanie umiejętności działania w grupie,
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
poznaje właściwości magnesu
uczestniczy w eksperymentach i mówi o swoich spostrzeżeniach
wykonuje zadania w skupieniu, działa zgodnie z ustalonymi zasadami
uczestniczy w grupowych grach planszowych
Tydzień drugi: Pogoda marcowa
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Rozwijanie myślenia logicznego
Rozwijanie umiejętności liczenia i segregowania
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, co jest roślinie potrzebne do życia,
nazywa symbole pogodowe,
rozwiązuje zagadki
liczy w dostępnym mu zakresie i segreguje przedmioty według podanej cechy
Tydzień trzeci: Wiosna, ach to ty?
Cele ogólne:
Budowanie pozytywnych relacji w grupie
Zapoznanie z ptakami przylatującymi wiosną do Polski
Rozwijanie myślenia logicznego
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozwija przyjazne stosunki z rówieśnikami
rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki przylatujące wiosną do Polski
dostrzega związki między przyczyną a skutkiem
Tydzień czwarty: Mamy różne charaktery
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji
Rozwijanie mowy
Kształtowanie postaw prospołecznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
określa i rozpoznaje emocje
wyraża emocje za pomocą mimiki i ruchu
ćwiczy prawidłowy tor oddechu
wie, czym jest dobry uczynek
Piosenka „Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki
Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gume i robi balony
A z nich każdy jest zielony
Maszeruje wiosna…
Wiersz „Wiosenny obraz”
Przyszła do nas wiosna,
kolorowa i radosna.
Widoczne są krokusy fioletowe
i piękne trawy zielone.
Nad wszystkim czuwa żółte słońce,
ależ ono jest gorące!
Obok drzewa bocian leci,
uśmiechają się do niego dzieci
Tydzień pierwszy: ,,Marcowa pogoda”
nabywanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych,
utrwalenie umiejętności klasyfikowania odzieży ze względu na pogodę,
rozwijanie umiejętności stosowania się do zasad w zabawie i pracy.
Przewidywane umiejętności:
poznaje i rozumie przysłowie ,,W marcu jak w garncu”,
zna i nazywa części ciała, klasyfikuje odzież ze względu na pogodę,
jest samodzielny podczas pracy i zabawy, stosuje się do ich zasad.
Tydzień drugi: ,,W wiosennym ogrodzie”
poszerzanie wiedzy na temat roślin ogrodowych,
rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,
utrwalanie wiadomości na temat budowy roślin.
Przewidywane umiejętności:
zna i nazywa owoce, warzywa, wybrane kwiaty,
dzieli wyraz na sylaby,
nazywa części rośliny: korzenie, cebulka, łodyga, liście, kwiat.
Tydzień trzeci: ,,Cztery żywioły”
utrwalenie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych,
wzbogacanie wiedzy na temat wody, ziemi, ognia, powietrza,
rozwijanie umiejętności w zakresie porównywania długości przedmiotów.
Przewidywane umiejętności:
posługuje się słownictwem dotyczącym zjawisk atmosferycznych,
interesuje się otaczającym światem,
porównuje długości przedmiotów.
Tydzień czwarty: ,,W teatrze i kinie”
czerpanie radości z obcowania ze sztuką,
poznanie prostokąta,
wzbogacenie wiedzy na temat psów.
Przewidywane umiejętności:
poznaje teatr, kino, kulturalnie zachowuje się w miejscach publicznych,
rozpoznaje i wskazuje prostokąt,
zna psich bohaterów bajek i filmów.
Tydzień pierwszy: Zwierzęta z przed milionów lat.
Cel główny:
Poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości.
Poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat wiersza
pokazuje ręką kierunek linii melodycznej
wykonuje wycinankę, korzystając z różnych materiałów
wykonuje ćwiczenia prawidłowo
liczy w zakresie 10
wykonuje wydzierankę z gazety połączoną z rysunkiem
wypowiada się na temat powstania węgla kamiennego
wymienia wybrane właściwości fizyczne węgla kamiennego i soli kamiennej
zna nazwy niektórych dinozaurów
Tydzień drugi: Marcowa pogoda
Cel główny:
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną np. pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy), powracające ptaki (bociany).
Cele operacyjne (dziecko):
recytuje wiersz
zaznacza w kalendarzu pogody elementy charakterystyczne dla danego dnia
wymienia oznaki zbliżającej się wiosny
wykonuje rysunek uzupełniony wycinanką
śpiewa piosenkę o wiośnie
wypowiada się na temat bohaterki opowiadania
uczestniczy w wiosennym dekorowaniu sali
Tydzień trzeci: Wiosno, ach to Ty!
Cel główny:
Oglądanie kwitnących roślin. Zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.
Poznawanie zwiastunów wiosny.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia oznaki wiosny
wypowiada się na temat powrotu ptaków
prawidłowo rozwiązuje kwiz
dodaje i odejmuje do 9
śpiewa piosenkę
uczestniczy w ćwiczeniach na świeżym powietrzu
wymienia etapy rozwoju motyla
wypowiada się na temat pszczół
wykonuje papierową pszczółkę z rolki po papierze toaletowym
Tydzień czwarty: Mamy różne charaktery.
Cel główny:
Utrwalanie nazw emocji.
Cele operacyjne (dziecko):
rozwiązuje zagadki pantomimiczne
wypowiada się na temat wiersza
określa swój nastrój
wymienia podstawowe emocje
śpiewa piosenkę
zna wartości którymi należy się kierować
tworzy drzewo wartości
zna pojęcia dłuższy, krótszy
odróżnia zachowania negatywne i pozytywne
wypowiada się na temat przyjaźni
Wiersz: „Psotna wiosna”
A.Widzowska
Niespodziewanie, tuż o poranaku,
zaspany niedźwiedź stanął na ganku.
– Wiosna już przyszła! Wszyscy, pobudka!
Pierwsze przybiegły kury z podwórka.
Z chlewika wyszła pani Chrumczyńska,
za nią kwicząca gruba rodzinka.
– Chrum, chrum! – zawołał tata do dzieci.
– Uśmiech na ryjki! Słoneczko świeci!
Konie galopem przybiegły z łąki.
– Ihaaaaha! Wiosna! Słychać skowronki!
Krówki pobiegły paść się nad rzeką.
– Muuu! Dzisiaj damy wiosenne mleko!
Pies oddał Wiośnie swój przysmak – kości,
i choć był głodny, szczekał z radości.
A psotna Wiosna, jadąc na sankach,
zachichotała: – Zróbmy bałwanka!
Piosenka: „Wkrótce wiosna”.
sł. B.Lewandowska, muz.Z.Ciechan
Pierwszy obudził się pierwiosnek
Potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem wołał wiosnę,
żeby na pole przyszła już!
Refren: Bo zima, bo zima
każdemu obrzydła!
Niech słońce jej da pstryczka w nos!
Niech wiosnę, niech wiosnę
przyniosą na skrzydłach
bociek, jaskółka, szpak i kos.
Złoto błysnęło na leszczynach
Zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.
Refren: Bo zima, bo zima…
Tydzień pierwszy: Mali odkrywcy – projekt mleko.
Cele ogólne:
Zdobywanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania.
Zapoznanie z różnymi rodzajami mleka.
Rozwijanie zdolności komunikacyjnych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Nazywa produkty mleczne.
Wypowiada się na temat ulubionych produktów mlecznych.
Wie, jakie zwierzęta żyją na wsi.
Tydzień drugi: Tajemnice świata – projekt mleko.
Cele ogólne:
Rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych.
Utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka i jego przetworów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna etapy przygotowania masła.
Wie, jak należy zachowywać się w sklepie.
Uczestniczy w przygotowaniu koktajlu mlecznego.
Tydzień trzeci: Nadchodzi wiosna.
Cele ogólne:
Dostrzeganie zmian w przyrodzie.
Poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę̨.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, jakie są oznaki wiosny.
Naśladuje ruchem zwierzęta kojarzone z wiosną.
Dokonuje obserwacji przyrodniczych.
Tydzień czwarty: Wiosna tuż-tuż.
Cele ogólne:
Zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną.
Poszerzanie wiadomości na temat wiosny podczas nauki wiersza na pamięć́.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje wiosenne kwiaty, wypowiada się na ich temat.
Nazywa zwierzęta żyjące w lesie.
Wie, gdzie należy wyrzucać śmieci.
„Kwiaty wiosny” – wiersz
Krokus, hiacynt i tulipan
wiosnę chciały dziś powitać.
Wdzięcznie wszystkim się kłaniają
między sobą coś szeptają.
Nagle deszczyk je podlewa,
miło szumią wkoło drzewa.
Do słoneczka główki wznoszą
o promyki ciepłe proszą.
„Zielone żabki” – piosenka
Zielone żabki kumkają w jeziorku
od poniedziałku, a może od wtorku.
Plotkują z rana, aż do wieczora
o tym co słychać na dnie jeziora.
Ref. Jak fajnie żabką być
z jeziorka wodę pić.
W zielonej trawce spać,
z bocianem w berka grać.
Zielone żabki to akrobatki
więc stroją się w lilii wodnej kwiatki.
Skaczą wysoko pod same chmury
robiąc salta i różne figury.
Ref. Jak fajnie żabką być…
Zielone żabki mają śmieszne łapki
zielone żabki bawić lubią się.
Zielone żabki skaczą na kwiatki
zielone żabki rozweselą cię.
Ref. Jak fajnie żabką być….
Tydzień pierwszy: Marcowa pogoda
Cele ogólne:
Poznanie obrazu graficznego głoski „g”.
Zapoznanie z zawodem ornitologa.
Poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych.
Rozwijanie umiejętności manualnych i motoryki małej.
Umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje wygląd litery „g, G”.
Wie, czym się zajmuje ornitolog.
Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne.
Rozwija umiejętności manualne.
Potrafi panować nad emocjami.
Tydzień drugi: W wiosennym ogrodzie
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat roślin ogródkowych.
Poznanie obrazu graficznego głoski „c”.
Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.
Rozwijanie ekspresji ruchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia nazwy wiosennych kwiatów.
Rozpoznaje wygląd litery „c,C”.
Przelicza elementy zbioru i porównuje liczebność.
Rozwija sprawność ruchową.
Tydzień trzeci: Cztery żywioły
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat żywiołów.
Poznanie obrazu graficznego głoski „w”.
Poszerzanie wiedzy na temat skarbów ziemi.
Zapoznanie ze sposobem wzywania pomocy w sytuacji zagrożenia.
Utrwalenie znajomości numerów alarmowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje wygląd litery „w,W”.
Zna sposoby wzywania pierwszej pomocy.
Zna numery alarmowe.
Tydzień czwarty: W teatrze i kinie
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat kina i teatru.
Poznanie obrazu graficznego głoski „z, Z”.
Przypomnienie nominałów polskich monet i banknotów.
Doskonalenie orientacji w przestrzeni.
Umiejętności stosowania liczebników porządkowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, jak należy się zachować w miejscach publicznych.
Zna i stosuje liczebniki porządkowe.
Doskonali orientację w przestrzeni
Rozpoznaje nominały polskich monet i banknotów.
Wiersz Nadzieja ogrodniczki
Anna Edyk
Siejąc nasionka, miałam nadzieję,
Że je wiosenny deszczyk podleje,
Że je wiosenne ogrzeje słonko
I wykiełkuje każde nasionko.
Roślinki będą pięły się w górę,
Prosto do słonka, prosto do chmurek.
W moim serduszku gości nadzieja,
Że ich owoce latem pozbieram.
Będą czerwone, będą soczyste,
Ich skórka będzie wspaniale błyszczeć.
Będę je jadła na podwieczorki,
A więc rośnijcie mi, pomidorki.
Piosenka Woda
sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Witold Jarosiński
Ref.: Można żyć bez czekolady, jajek albo chleba.
Lecz bez wody nie da rady! Bez niej żyć się nie da! (× 2)
Rzeki, morza, oceany opływają Ziemię.
Słodkie stawy czy jeziora, pełne ryb strumienie.
Woda także w chmurach mieszka i w obłokach drzemie,
skąd w ulewach oraz deszczach lubi spaść na ziemię.
Ref.: Można żyć…
Co dzień, gdy z przedszkola wracasz, biegniesz umyć ręce.
Woda w kranie cię zaprasza szmerem swym w łazience.
Pyszna zupa już na stole też by nie powstała,
gdyby wody na rosołek mama nie zagrzała.
Ref.: Można żyć…
Wiem, masz wody pod dostatkiem. Lecz gdy myjesz zęby,
zakręć kran, byś jej przypadkiem nie lał bez potrzeby.
Wiedz, że są na świecie kraje, gdzie jest jej za mało.
Zadbaj, by to, co dostajesz, się nie marnowało.
Tydzień pierwszy : Dbamy o zdrowie
doskonalenie samodzielnego ubierania się i rozbierania
aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych
rozwijanie motoryki małej podczas zabaw i zajęć
kształtowanie motoryki dużej w trakcie aktywności ruchowej
obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych
przestrzeganie reguł zabaw
poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
wypowiadanie się na forum grupy
rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych
nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody
segregowanie elementów ze względu na kolor
porównywanie długości elementów
nauka rymowanek na pamięć
wykonywanie prac plastycznych
aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych i wspólnym śpiewie
Tydzień drugi: Jak dawniej było
nazywanie własnych emocji
prezentowanie emocji za pomocą symboli i mimiki
czerpanie radości ze wspólnych zabaw
doskonalenie umiejętności przedstawiania się i stosowania zwrotów grzecznościowych
analizowanie i opisywanie ilustracji
zdobywanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych
słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na temat ich treści
odczytywanie znaczenia symboli
poznawanie różnych sposobów komunikowania się • nazywanie środków transportu
przeliczanie na konkretach
poznawanie faktów dotyczących życia przodków, wynalazków i osiągnięć techniki
wykonywanie prac plastycznych i technicznych według własnego pomysłu i według instrukcji
aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych
Tydzień trzeci: Pierwsze oznaki wiosny
uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie
podnoszenie poziomu wrażliwości sensorycznej
radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami
doskonalenie cierpliwości w czekaniu na swoją kolej w zabawie
czerpanie radości z obcowania z przyrodą
poznanie charakterystycznych cech wiosny
rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt
poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu
zakładanie i pielęgnowanie upraw
słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat
klasyfikowanie elementów według podanej kategorii
doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
Tydzień czwarty: Morski świat
radzenie sobie z trudnymi emocjami
wdrażanie do okazywania emocji w sposób akceptowany społecznie
uczestniczenie w zabawach wymagających współpracy
porozumiewanie się za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
czerpanie radości z własnych umiejętności
przestrzeganie ustalonych reguł
poznanie charakterystycznych cech wiosny
rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt
poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu
zakładanie i pielęgnowanie upraw
słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat
klasyfikowanie elementów według podanej kategorii
doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
wyrażanie ekspresji plastycznej poprzez ukierunkowane działania plastyczne
Wiersz: „Powitanie wiosny” – Maria Konopnicka
Leci pliszka spod kamyczka: – Jak się macie dzieci!
Już przybyła wiosna miła, już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w świat daleki, płyną het – do morza;
A ja śpiewam, a ja lecę, gdzie ta ranna zorza!
Piosenka „Pani Wiosna”
Idzie, idzie Pani Wiosna
cicho na paluszkach,
taka piękna i radosna
jak bajkowa wróżka.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż! bis
Idzie Wiosna kolorowa,
ma w koszyku kwiatki.
Pragnie nimi obdarować
dzieci i niedźwiadki.
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
wiosna jest tuż, tuż! bis
Tydzień pierwszy „W kinie i teatrze”
poszerzenie wiedzy na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych.
poznanie i utrwalenie znajomości nazw zawodów pracowników teatru i kina.
poznanie zasad obowiązujących przy zajmowaniu miejsc na widowni w kinie lub teatrze, ćwiczenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, utrwalenie znajomości nazw zawodów związanych z pracą w kinie i teatrze
poznanie cech charakterystycznych kina niemego, utrwalenie wiedzy na temat kina i teatru, osób pracujących przy powstawaniu spektaklu i filmu, pobudzanie i stymulowanie zmysłów podczas zabaw sensorycznych, kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem wywołanym byciem w centrum uwagi
Tydzień drugi „Przebudzenie po zimie”
poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie znajomości nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę.
nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego
poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę,
Tydzień trzeci „W wiosennym ogrodzie”
poznanie etapów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie, poznanie nazw i zastosowania sprzętów ogrodniczych, kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu, uświadomienie konieczności wykonywania pewnych czynności w określonym czasie.
poznanie nazw wiosennych kwiatów, utrwalanie wiedzy dotyczącej wzrostu roślin (z nasion lub cebulek), doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem utworów literackich, rozwijanie postawy odpowiedzialności za hodowaną roślinę
utrwalenie wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin, doskonalenie umiejętności przeliczania, posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, ćwiczenie umiejętności czytania znaków
Tydzień czwarty „Dbamy o zdrowie”
obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych
poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
wypowiadanie się na forum grupy
rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych
nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody
segregowanie elementów ze względu na kolor
porównywanie długości elementów
przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
Wiersz: List do jaskółki
Kochana Jaskółeczko!
Wracaj do Nas z daleka!
Puste gniazdko pod dachem
Dawno na Ciebie czeka.
Woda w stawie błyszczy
I lśni jak łuska.
Czeka kiedy ją w locie
Skrzydłami będziesz muskać.
I niebo już błękitne,
Obłoki srebrne na nim.
Tylko Ciebie Jaskółeczko,
Nie ma pod obłokiem!
A choć bociek klekoce
I bazie kwitną w lesie
Dopiero Ty Jaskółeczko
Prawdziwą wiosnę przyniesiesz!
- Bechlerowa
Piosenka: Pani Wiosna
Idzie, idzie Pani Wiosna
Cicho na paluszkach,
Taka piękna i radosna
Jak bajkowa wróżka!
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
Wiosna jest tuż, tuż x2
Idzie Wiosna kolorowa,
Ma w koszyku kwiatki.
Pragnie nimi obdarować
Dzieci i niedźwiadki!
Ref. Obudź się niedźwiadku już,
Wiosna jest tuż, tuż x2