Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Mój dom.
Cele ogólne:
Kształtowanie tożsamości narodowej i więzi z krajem ojczystym.
Poznanie wybranych urządzeń elektrycznych dostępnych w domu.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, jakie święto Polacy obchodzą 11 listopada.
Poznaje wybrane urządzenia elektryczne oraz zasady bezpiecznego korzystania z nich.
Tydzień drugi: Moja rodzina.
Cele ogólne:
Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
Rozwijanie wyobraźni twórczej.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Dostrzega i rozumie znaczenie rodziny w życiu człowieka.
Wymyśla dalszy ciąg bajki.
Opowiada o swojej rodzinie.
Tydzień trzeci: Moje prawa i obowiązki.
Cele ogólne:
Kształtowanie świadomości praw obowiązków.
Kształtowanie orientacji w przestrzeni.
Rozszerzenie doświadczeń sensorycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, że dzieci mają prawa, ale i obowiązki; podaje przykłady.
Zna i stosuje określenia położenia przedmiotów w przestrzeni.
Bierze udział w zabawach sensorycznych.
Tydzień czwarty: Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
Cele ogólne:
Wdrażanie do dania o własne zdrowie.
Propagowanie zdrowego żywienia.
Rozwijanie umiejętności liczenia.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, że trzeba zakładać ochraniacze i kask jeżdżąc na rowerze, wrotkach czy rolkach.
Chętnie degustuje soki owocowe.
Przelicza w dostępnym zakresie używając liczebników głównych porządkowych.
Piosenka „Lubię pomagać” (sł. i muz. B. Forma)
Składam ubrania,
ustawiam buty
i z rodzicami
robię zakupy.
Ref.: Chociaż jestem mały,
o porządek dbam,
zabawki w pokoju
zawsze sprzątam sam. (2 x)
W pracach domowych
pomagam mamie,
a to niełatwe
przecież zadanie.
Ref.: Chociaż jestem mały …
Wychodzę chętnie,
zimą czy latem,
na spacer z pieskiem
i starszym bratem.
Ref.: Chociaż jestem mały …
Wiersz „W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa” (M. Witewska)
Chomik Pucuś dba o zdrowie,
teraz o tym wam opowie:
zjada jabłko i marchewkę,
groszek, gruszkę, kalarepkę.
Bo w owocach i warzywach
samo zdrowie się ukrywa.
Przed jedzeniem łapki myje,
szklankę mleka rano pije.
I dentysty się nie boi.
Nie ma czego, mili moi!
Tydzień pierwszy: Moja ojczyzna – Polska
kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych
kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
przeliczanie w zakresie „5”
Tydzień drugi: Odkrywam świat wokół mnie
rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
rozwijanie sprawności grafomotorycznej
Tydzień trzeci: Dawniej i dziś
rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
kształtowanie świadomości własnego ciała
kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
Tydzień czwarty: Podróżujemy w dawne czasy
poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7
Piosenka Hymn małego patrioty
Pisać nie umiem, czytać nie umiem,
ale to jedno wiem!!
Kochać już umiem, myślę, że w sumie
zaśpiewam refren ten:
Ref. Kto ja jestem?
Polak mały
Kocham Polskę
Sercem całym
Nogi mam małe, zęby niecałe,
ale to jedno wiem!!
Wielkie mam serce, podnoszę ręce
zaśpiewam refren ten:
Ref. Kto ja jestem?
Polak mały
Kocham Polskę
Sercem całym
Lubię skakanie, lubię bieganie,
wiecie co lubię też!!!
Lubię śpiewanie, dlatego właśnie
zaśpiewam refren ten:
Ref. Kto ja jestem?
Polak mały
Kocham Polskę
Sercem całym
Wiersz O smokach
Gdzie są smoki?
Przecież były.
W Wiśle się nie potopiły.
Daję słowo –
jeden żyje,
w każde lato
pod Wawelem
wodę pije.
Co je?
Tego nie wiem.
Może w czarne,
gęste noce
zrywa w sadach
z drzew owoce?
Pietruszkami może żyje?
Ale jest
– tak sobie myślę –
bo ubywa wody w Wiśle.
Tydzień pierwszy: Co powinienem wiedzieć o Polsce?
Cele ogólne:
zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy
rozwijanie umiejętności przeliczania
zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, od czego, według legendy, pochodzi nazwa Warszawa
przelicza i pokazuje wynik na palcach
wie, jak wyglądają przykładowe polskie stroje ludowe
Tydzień drugi i trzeci: Zdrowie naszym skarbem
Cele ogólne:
zapoznanie z rolą aktywności fizycznej w życiu człowieka
rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych
rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej
utrwalenie wiadomości na temat dbania o higienę osobistą
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, jakie znaczenie ma ruch,
podaje propozycję, jak aktywnie spędzić czas
wie, czym jest piramida zdrowia,
zna produkty szkodliwe dla zdrowia
wie, że należy dbać o higienę osobistą
Tydzień czwarty: Co ułatwia pracę w domu?
Cele ogólne:
zapoznanie z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych
zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
rozwijanie umiejętności plastycznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wymienia nazwy urządzeń elektrycznych
rozumie, że z urządzeń elektrycznych należy korzystać pod nadzorem osoby dorosłej
chętnie wykonuje prace plastyczne
Piosenka „Myj ręce”
Jeśli chcesz zdrowym być,
musisz często ręce myć.
Ręcznik, mydło są w łazience.
Po zabawie umyj ręce.
Kapu, kap – mówi kran –
dużo wody w sobie mam.
A szczoteczka aż się jeży:
– Umyj ręce jak należy.
Jakiś czar, jakiś cud,
z rączek zniknął cały brud.
Mama woła: – Chodź, kochanie,
pyszny deser dziś dostaniesz
Wiersz „Gimnastyka”
Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny,
żeby silnym być i zwinnym.
Skłony, skoki i przysiady
trzeba ćwiczyć – nie ma rady!
To dla zdrowia i urody
niezawodne są metody
Tydzień pierwszy: Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
Cele główne:
rozwijanie mowy, zapoznanie z prawami i obowiązkami dziecka;
wyrabianie szybkiej reakcji na ustalone sygnały;
odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, poznane trójkąta.
Cele szczegółowe:
wzbogaca słownictwo o pojęcie praw i obowiązków;
poznaje literkę t, T w toku zabaw, ozdabia literkę za pomocą wydzieranki;
rozpoznaje cyferkę 5, rozpoznaje i nazywa trójkąt.
Tydzień drugi: Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Cele główne:
rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat Polski;
rozwijanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów podczas tańca
wzbogacanie wiedzy na temat walorów geograficznych Polski;
rozwijanie postawy badawczej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, wymienia i rozpoznaje symbole narodowe;
wykonuje dowolne improwizacje ruchowe;
zna wybrane miejsca, zabytki i atrakcje Polski(góry, morze, pomnik Syrenki, pomnik Smoka Wawelskiego)
formułuje i sprawdza hipotezy.
Tydzień trzeci: Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
Cele główne:
opanowanie wybranych figur tańców polskich ;
kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki muzyki;
rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat walorów różnych regionów Polski;
Cele szczegółowe:
zna podstawowe kroki poloneza, kujawiaka i krakowiaka;
reaguje ruchem na zmiany dynamiczne utworu;
słucha nagrania utworu śpiewanego w gwarze góralskiej;
Tydzień czwarty: Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?
Cele główne:
rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej;
rozwijanie ciekawości poznawczych, poszerzenie wiedzy kosmicznej ,
budzenie zainteresowania literami;
doskonalenie percepcji słuchowej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, nazywa wybrane gwiazdozbiory (Wielka Niedźwiedzica, Smok Żyrafa, Kasjopeja)
poszukuje ukrytych meteorytów;
poznaje literkę k, K w toku zabaw;
reaguje ruchem na dźwięki grane głośno i cicho, reaguje na zmiany w tempie muzyki.
Piosenka: „Jest takie miejsce – Polska”
słowa Łukasz Tartas
Jest takie miejsce na mapie świata
Gdzie mieszka Mama, ja, no i Tata
Gdzie płynie Wisła, gdzie są Mazury
U góry Bałtyk, na dole góry
Tu wielkich wielkości
wszystkich zachwycających miasto Warszawa,
nasze stolica a Orła złota korona
Flaga powiewa, biało-czerwona
.
Ref: To Polska właśnie, to moje miejsce
Tutaj wzmacnia bije mi serce Polska, Polska, Polska
Gdzieś nad wierzbami szumi muzyka.
Ta od Chopina, od Fryderyka
Tu koleżanko oraz kolego
Tak wiele miejsc jest dla każdego.
Ref: To Polska właśnie, to moje miejsce,
gdzie jest bije mi serce Polska, Polska, Polska
W tych wielkich miastach i małych wioskach
To nasza wspólna Ojczyzna Polska, Polska, Polska
Ref; To Polska właśnie ,
to moje miejsce jest ograniczone
bije mi serce Polska, Polska, Polska
Wiersz: “Polska” Ryszard Przymus
Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.
Tydzień pierwszy: Mała i duża ojczyzna!
zapoznanie z uczuciem miłości do ojczyzny;
kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw narodowych;
zapoznanie z krajobrazami Polski;
doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;
stwarzanie okazji do nabywania śmiałości w wypowiadaniu się;
kształtowanie umiejętności współpracy – integracja grupy;
kształtowanie umiejętności opisu ilustracji;
doskonalenie umiejętności przeliczania;
Tydzień drugi: Ja i moje ciało
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw różnych części ciała;
zapoznanie z narządami zmysłów;
rozwijanie wrażliwości zmysłowej;
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich mocnych stron;
kształtowanie umiejętności rozróżniania stron: lewej i prawej;
kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw społecznych;
stwarzanie okazji do zacieśniania więzów rówieśniczych;
rozwijanie kreatywności i twórczości;
Tydzień trzeci: Przygotowania do zimy
zapoznanie ze sposobami zwierząt na przetrwanie zimy;
utrwalenie znajomości i poznanie nazw niektórych zwierząt mieszkających w lesie;
kształtowanie umiejętności wskazywania różnic i podobieństw w wyglądzie zwierząt;
poznanie przysmaków niektórych zwierząt leśnych;
uwrażliwianie na zimowe potrzeby zwierząt leśnych;
poznanie zasad dokarmiania ptaków;
kształtowanie empatii i szacunku do wyborów i przyzwyczajeń innych osób;
uświadamianie znaczenia snu i odpoczynku;
rozwijanie umiejętności językowych poprzez dzielenie na sylaby;
wzbogacanie słownictwa określającego odczucia dotykowe,
Wiersz: Karmnik w skowronkach
Agnieszka Frączek
Ćwierknął do sikorki wróbel:
– Jak ja te okruszki lubię!
Są smaczniejsze niż hot-dogi,
pizza, lody i pierogi!
– Po hot-dogach jestem chora
odśpiewała mu sikora
.– Za to ta słoninka tłusta…!
Mniam… pychota! Niebo w ustach!
Trznadel dziobał ziarnka owsa
i ze szczęścia skakał: hopsa!
A kowalik rad połykał
świeże pestki słonecznika.
Bo gdy pełno jest w karmniku,
ptak radości ma bez liku!
Czy to wróbel, gil czy słonka
ptaszek cały jest w skowronkach
Piosenka: „Polak mały”
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały.
Kolor biały i czerwony dobrze znam,
polską flagę w domu mam./x2
W naszym pięknym kraju,
żyje się wspaniale.
Można tu zdobywać góry
i podziwiać morskie fale.
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
Jak wygląda polski herb,
każdy dobrze wie.
To biały orzeł w złotej koronie
na czerwonym tle.
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
Ole, Ole, Ole, Ole nasza Polsko kochamy Cię /x3
Ref: Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały… /x2
Tydzień pierwszy: Album rodzinny
kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem tęsknoty,
zapoznanie z nową figurą geometryczną,
rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami: najpierw, potem, na końcu.
Przewidywane umiejętności:
próbuje nazywać przeżywane uczucia, doskonali umiejętność wyrażania emocji,
nazywa i wskazuje poznaną figurę,
stara się posługiwać określeniami: najpierw, potem, na końcu.
Tydzień drugi: Mała i duża ojczyzna
kształtowanie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych,
zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi,
zapoznanie z hymnem Polski.
Przewidywane umiejętności:
zna i nazywa symbole narodowe,
nazywa niektóre zwierzęta gospodarskie,
uważnie słucha hymnu, poznaje zwyczaje związane ze słuchaniem hymnu.
Tydzień trzeci: Ja i moje ciało
rozwijanie świadomości własnego ciała,
utrwalenie pojęcia ,,para”,
zapoznanie ze zmysłami.
Przewidywane umiejętności:
nazywa części ciała,
rozumie i stosuje pojęcie ,,para”,
poznaje zmysł wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku.
Tydzień czwarty: Przygotowanie do zimy
poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie,
wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata,
wzmacnianie empatii i troski o innych w trudnych warunkach zimowych.
Przewidywane umiejętności:
wie, które zwierzęta zasypiają na zimę,
zachęcanie do samodzielności podczas obserwacji otaczającego świata,
wie, jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę.
Piosenka ,,Moje ciało jest wspaniałe”
Mam dwie ręce i dwie nogi,
głowę, szyję, plecy, brzuch.
Ręce klaszczą, nogi tupią,
a na brzuchu gram – buch, buch.
Ref: Moje ciało jest wspaniałe,
robi wszystko, co ja chcę.
Mogę skakać, mogę biegać,
mogę wokoło kręcić się.
Oczy widzą, uszy słyszą,
piękny zapach czuje nos.
Moja głowa ciągle myśli,
serce bije dzień i noc.
Wiersz Wł. Bełza ,,Kto ty jesteś?”
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Tydzień pierwszy: Domy i domki.
Cel główny:
Poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i współcześnie.
Pokazywanie na wybranych przykładach jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
Cele operacyjne (dziecko):
interpretuje muzykę ruchem
ugniata i modeluje plastelinę
stosuje słowa: piwnica parter, pierwsze piętro, strych
rysuje rodzinę na tle własnego domu
liczy w zakresie 6 i więcej
rozpoznaje trójkąt wśród innych figur
sprawnie wykonuje ćwiczenia
rysuje plan mieszkania
określa pierwszą i ostatnią głoskę w nazwach obrazków
wypowiada się na temat opowiadania
odpowiednio reaguje na przerwy w muzyce
układa obrazek według wzoru
Tydzień drugi: Urządzenia elektryczne.
Cel główny:
Poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń technicznych.
Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia sposoby oświetlenia pomieszczeń dawniej i dzisiaj
śpiewa piosenkę i bawi się przy niej
wykonuje prace przestrzenną według instrukcji
odpowiada na pytania dotyczące utworu
wykonuje koktajl owocowo-mleczny
dostrzega charakterystyczne cechy przedmiotów
stosuje liczebniki główne i porządkowe w zakresie 6
ozdabia rysunek według własnego pomysłu
wymienia korzyści wynikające ze stosowania urządzeń elektrycznych w domu
wyklaskuje rytm piosenki
rysuje po śladach
Tydzień trzeci: A deszcz pada i pada…
Cel główny:
Obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat treści wiersza
ilustruje ruchem piosenkę
wykonuje pelerynkę i ozdabia ją wg własnego pomysłu
przelicza elementy – prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
rozwiązuje zagadki
mówi wyraźnie
maluje za pomocą kresek
wyjaśnia na czym polega krążenie wody w przyrodzie
rozpoznaje zjawiska parowania i skraplania
ubiera się samodzielnie
Tydzień czwarty: Dbamy o zdrowie.
Cel główny:
Spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa i nabiału (ograniczenie spożycia słodyczy, chipsów i słodkich napojów).
Dbanie o higienę przez: codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, .
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat słodkich potraw
wymyśla prostą potrawę
wie, co rozpuszcza się w wodzie
aktywnie ćwiczy
liczy w zakresie 7 i więcej
porusza się rytmicznie przy piosence
dzieli nazwy na sylaby i głoski
zgodnie bawi się z innymi dziećmi
okazuje uczucia mimiką twarzy
wykonuje formę przestrzenną
wymienia nazwy zdrowych produktów
wie dlaczego powinno się dbać o zęby
Piosenka: „Dola parasola”
sł. H.Łochocka, muz.E.Pałłasz
Stał parasol koło ściany,
przekrzywiony, zapłakany,
Chlip, chlip, chlap.(bis)
Nos drewniany wygiął w rurkę,
a łzy w koło ciekną ciurkiem,
Ciap, kap, ciap.(bis)
Ref: Chlip, chlip, chlap,
Ciap, kap, ciap.(bis)
Wycieraczka rzekła “Panie
kiedyż wreszcie pan przestanie?”
Chlip, chlip, chlap. (bis)
“Gdy pan płakać chce nad sobą,
To już na mnie, a nie obok”.
Ciap, kap, ciap.(bis)
Ref: Chlip, chlip, chlap….
Wiersz: „Listopad” J.Koczanowska
Miesiąc listopad nie jest brzydki
i smutny być nie musi wcale,
wystarczy mu się dobrze przyjrzeć,
żeby zobaczyć wiele zalet.
Kiedy ostatnie liście spadną
i szare chmury skryją niebo,
listopad jest jak baśń ciekawa,
ma w sobie coś tajemniczego.
Wiatr głośno śpiewa, mgły wirują,
deszcz kropelkami w okno stuka,
to jest melodia listopada –
niezwykle piękna, chociaż smutna.
Tydzień pierwszy: Nasza mała ojczyzna.
Cele ogólne:
Rozumienie pojęcia miejsce zamieszkania.
Poszerzanie doświadczeń językowych.
Kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna pojęcia: mała ojczyzna, mapa, wspólnota.
Odróżnia miasto od wsi.
Kształtuje umiejętność słuchania muzyki poważnej.
Tydzień drugi: Mój dom – Polska.
Cele ogólne:
Kształtowanie postaw patriotycznych.
Rozpoznawanie symboli narodowych.
Rozwijanie zainteresowań legendami o Polsce.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozwija umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć słowami.
Potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej.
Wskazuje na mapie Polski morze oraz góry.
Tydzień trzeci: Moje hobby.
Cele ogólne:
Rozwijanie pamięci.
Rozpoznawanie i nazywanie emocji.
Usprawnianie sprawności manualnej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozróżnia kolory i posługuje się ich nazwami.
Dzieli zbiory ze względu na jedną cechę wspólną.
Nawiązuje bliższe relacje z innymi.
Tydzień czwarty: Ulubione zajęcia.
Cele ogólne:
Rozwijanie zachowania proekologicznego.
Wdrażanie do szanowania rzeczy.
Nabywanie odwagi do zaprezentowania siebie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Szuka i nazywa przeciwieństwa.
Eksperymentuje z materiałem plastycznym.
Rozwija myślenie twórcze.
Wiersz: „Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Piosenka: „Mój dom”
Mój dom, to dom rodzinny,
gdzie wszyscy bliscy są,
brat, siostra, mama, tata,
to mój prawdziwy dom.
Ref. Mój dom, mój dom,
to właśnie jest mój dom. x2
Mój drugi dom przedszkole,
gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło,
tu jest mój drugi dom.
Ref. Mój dom, mój dom,
To właśnie jest mój dom.x2
Mój dom to cała Polska,
tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek,
to polskich dzieci dom.
Ref. Mój dom, mój dom,
To właśnie jest mój dom.x2
Tydzień pierwszy: Album rodzinny
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób.
Doskonalenie zdolności wyrażania emocji i rozmawiania o nich.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „i, I”.
Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń.
Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 5.
Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje.
Poznaje wygląd litery „i, I”.
Poznaje zapis graficzny litery „i, I”.
Poznaje wygląd cyfry 5 i sposób jej kreślenia.
Potrafi czekać na swoją kolej.
Tydzień drugi: Mała i duża ojczyzna
Cele ogólne:
Kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny.
Zapoznanie z pojęciem „obywatel”.
Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”.
Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6.
Kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów.
Zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyjaśnia, dlaczego symbole narodowe są ważne i należy je szanować.
Poznaje zapis graficzny litery „d, D”.
Rozumie pojęcie „obywatel”.
Poznaje zapis graficzny cyfry 6 i prawidłowy sposób jej kreślenia.
Przelicza w zakresie 0–6.
Wymienia nazwy zwierząt i ich młodych.
Rozpoznaje hymn narodowy.
Tydzień trzeci: Ja i moje ciało
Cele ogólne:
Ćwiczenie asertywności.
Doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej
i bezpiecznej zabawy.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”.
Utrwalenie znajomości nazw części ciała.
Kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro.
Doskonalenie orientacji w przestrzeni.
Rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy.
Doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb.
Rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi okazać szacunek innym osobom.
Wie, jak można w asertywny i grzeczny sposób mówić o swoich potrzebach.
Poznaje zapis graficzny litery „u, U”.
Prawidłowo przelicza.
Zna części ciała.
Tydzień czwarty: Przygotowania do zimy
Cele ogólne:
Wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”.
Wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Rozwijanie wiedzy przyrodniczej.
Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje zapis graficzny litery „l, L”.
Poznaje wygląd cyfry 7 i sposób jej kreślenia.
Prawidłowo posługuje się liczebnikami porządkowymi.
Zna zasady współpracy w grupie.
Wiersz
Co to znaczy kochać ojczyznę?
Klaudia Szczygieł
Są tacy, co myślą, że kochać ojczyznę
To nie jest sprawa dla dziecka,
Lecz ja wiem dokładnie, że my przedszkolaki
Też Polskę trzymamy w swych sercach.
Gdy zamiast wyrzucić na trawę papierek,
Wrzucamy go do śmietnika,
Gdy w parku czy mieście jedziemy rowerkiem,
Pilnując by nie po trawnikach,
Gdy chętnie słuchamy legendy o Warsie,
Syrence czy Smoku Wawelskim,
Lub gdy podziwiamy i innym mówimy,
Jak bardzo ten nasz kraj jest piękny.
A jeszcze, gdy w meczach lub innych zawodach
biało-czerwoni startują
A my kibicując, krzyczymy „do boju!”
Flagą co sił wymachując,
I gdy się uczymy, czytamy, pytamy,
Gdy mecze grywamy pod blokiem,
Gdy hymn dobrze znamy i pięknie śpiewamy,
Mazurka tańczymy z podskokiem…
To wszystko dlatego, by Polska kochana
Codziennie dumna z nas była.
Kraj nasz jest piękny, najlepszy na świecie,
A w nas, dzieciach, tkwi wielka siła!
Piosenka O morza, aż do Tatr
Ref.
Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.
1.To kochana ziemia rodzinna
tu znajomy każdy kwiat
Błyszczą w słońcu rosy nad ranem
i prastary szumi las.
Ref.
Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.
- To kochana ziemia rodzinna
śpiewa dla niej każdy ptak.
Pachną wiatrem konie w galopie
i spokojnie płynie Wisła.
Ref.
Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.
Tydzień pierwszy : Bezpieczny przedszkolak
uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
czerpanie radości z zabaw ruchowych
kształtowanie cierpliwości podczas czekania na swoją kolej
uwrażliwianie na potrzeby innych
przeżywanie i wyrażanie własnych emocji, dzielenie się nimi z innymi
wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi, dążenia do wspólnego celu prób zabawy w parach oraz małych grupach
kształtowanie poczucia przynależności do grupy
nazywanie swojego miejsca zamieszkania
uważne słuchanie wierszy, opowiadań
analizowanie dźwięków i obrazów, uczestniczenie w rozmowach na ich temat
poznanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze
dbanie o estetyczne wykonywanie prac plastycznych
Tydzień drugi: Nasz kraj – Polska
wykonywanie czynności doskonalących małą motorykę, kształtowanie czynności związanych z przygotowaniem do nauki pisania
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami, wykonywanie różnych form ruchu
dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego
dostrzeganie emocjonalnej wartości w najbliższym otoczeniu
nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z szacunkiem do kraju, szacunkiem do innych ludzi
obdarzanie uwagą osób dorosłych oraz rówieśników
wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie
poznawanie symboli narodowych oraz legend polskich
rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy
rozbudzanie ekspresji artystycznej podczas wykonywania prac plastycznych
Tydzień trzeci: Listopadowy deszcz
kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzi podczas rysowania i kolorowania
usprawnianie motoryki małej i precyzji poprzez manipulację różnymi przedmiotami
doskonalenie sprawności i koordynacji ruchowej
dostrzeganie wartości estetycznej płynącej z kontaktów z naturą–
odczuwanie satysfakcji ze skończonej pracy
obdarzanie uwagą osób dorosłych oraz rówieśników
przestrzeganie zasad zabaw i gier
odczuwanie przynależności do grupy rówieśnicze
Tydzień czwarty: Poznajemy swoje emocje
udział w zabawach logopedycznych i artykulacyjnych
dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw w sali i w ogrodzie
podnoszenie świadomości własnego ciała
wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji
poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
rozróżnianie prawej i lewej strony
budowanie wypowiedzi na podany temat
śpiewanie piosenek z dziecięcego repertuaru
Wiersz: „Wandzia i duszek” M. Galewska-Kustra, E. i W. Szwajkowscy,
Wandzia w łóżku widzi duszka,
więc się boi iść do łóżka.
Wyjaśniła Wandzi wróżka:
– To nie duszek, to poduszka!
A że czasem różne duszki
są podobne do poduszki,
Wandzi już się trzęsą nóżki,
więc się wzmacnia sokiem z puszki.
Piosenka: „Deszczowa wyliczanka”
Deszczyk pada: kap, kap, kap,
ręce klaszczą: klap, klap, klap.
Chodzi sobie kot bury i przegania chmury.
Wyliczanka:
Pierwsza chmurka całkiem mała,
z wiatrem szybko odleciała.
Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.
Trzecia poszła sobie spać,
czwarta wciąż chce deszczem lać!
Deszczyk pada; kap, kap, kap,
nogi tupią: chlap, chlap, chlap.
Chodzi sobie kot bury i przegania chmury.
Wyliczanka:
Pierwsza chmurka całkiem mała,
z wiatrem szybko odleciała.
Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.
Trzecia poszła sobie spać,
czwarta wciąż chce deszczem lać!
Tydzień pierwszy: Mała i duża ojczyzna
Cele ogólne:
Poznanie pojęć: mapa, symbole, Polska, poszerzanie słownika czynnego.
Rozwijanie umiejętności ilustrowania pojęć ruchem, rozwijanie wrażliwości, empatii, umiejętności podawania nazwy czuć i emocji.
Poznanie nowej piosenki, rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego.
Rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej, różnicowanie faktur dotykiem, doskonalenie współpracy.
Cele szczegółowe:
Zna symbole narodowe Polski., wie, jakie miasto jest stolicą Polski.
Śpiewa piosenkę o Polsce, potrafi powiedzieć kto to jest patriota.
Potrafi nazwać i zilustrować gestem i ruchem ciała podstawowe uczucia.
Tydzień drugi: W świecie wyobraźni
Cele ogólne:
Wprowadzenie pojęcia wyobraźnia, marzenie, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć słowami.
Odróżnianie fikcji od rzeczywistości.
Rozwijanie umiejętności przeliczania.
Rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych zapachów, rozwijanie wrażliwości sensorycznej.
Cele szczegółowe:
Wie, co to jest wyobraźnia i potrafi określić jakie jest jego marzenie.
Odróżnia fikcje od rzeczywistości i potrafi podać przykład.
Rozpoznaje niektóre zapachy używane w kuchni.
Tydzień trzeci: Przygotowania do zimy.
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych i ich nawyków żywieniowych, poznanie zasad zachowania się w lesie, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę.
Poznanie podstawowych wiadomości na temat przygotowań do zimy wiewiórki, niedźwiedzia i jeża, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności podziału słów na sylaby.
Poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących i pozostających w Polsce.
kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Cele szczegółowe:
Potrafi wymienić, jakie zwierzęta zamieszkują polskie lasy, wie, czym się żywią wiewiórki, niedźwiedź i jeż, wie, jak należy zachować się w lesie.
Potrafi dzielić proste słowa na sylaby.
Zna nazwy ptaków odlatujących zimą do ciepłych krajów
Tydzień czwarty: Nasze ciało
Cele ogólne:
Utrwalanie znajomości nazw części ciała, poznanie zawodu lekarza, zachęcanie do uważnego obserwowania swojego ciała.
Poznanie zmysłów i odpowiadających im narządów, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Zapoznanie się z zasadami utrzymania higieny jamy ustnej, poznanie zawodu stomatologa, poznanie produktów zdrowych dla zębów, kształtowanie nawyku mycia zębów.
Poznanie wybranych zasad zdrowego odżywiania, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów, zachęcanie do odkrywania nowych smaków.
Cele szczegółowe
Potrafi prawidłowo nazwać części ciała i zmysły.
Wie, na czym polega praca stomatologa, zna zasady utrzymania higieny jamy ustnej.
Wymienia produkty , które są zdrowe dla organizmu, poznaje wielozmysłowo niektóre produkty, jest otwarte na próbowanie nowych smaków.
Wiersz pt.,, Katechizm polskiego dziecka’ W. Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Piosenka pt.,, Polak mały”
Ref: Bo ja jestem Polak mały
Taki silny, taki śmiały
Kolor biały i czerwony
To nasz znak
Polską flagę w domu mam.
W naszym pięknym kraju
żyje się wspaniale
można tu zdobywać góry
i podziwiać morskie fale.
Ref: Bo ja jestem Polak mały…
Jak wygląda polski herb
każde dziecko wie
to biały orzeł w złotej koronie
na czerwonym tle.
Ref: Bo ja jestem Polak mały….
Ole, ole, ole, ole
nasza Polsko kochamy Cię
Ole, ole, ole, ole
nasza Polsko kochamy Cię
Ole, ole, ole, ole
nasza Polsko kochamy Cię
Ref: Bo ja jestem Polak mały….