Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Mijają dni, miesiące, lata.
Cele ogólne:
Poznanie kalendarza.
Rozwijanie pamięci muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, do czego służy kalendarz; potrafi wymienić dni tygodnia.
Śpiewa piosenki; potrafi prawidłowo odtworzyć linię melodyczną.
Tydzień drugi: Zima i zwierzęta.
Cele ogólne:
Poznanie sposobów pomagania zwierzętom zimą.
Rozwijanie intuicji geometrycznej oraz umiejętności przeliczania.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Odróżnia ptaki od ssaków; i wie jak pomóc zwierzętom zimą;
Rozróżnia figury geometryczne; przelicza w dostępnym zakresie.
Tydzień trzeci: Babcia i dziadek.
Cele ogólne:
Rozwijanie więzi z rodziną i kształtowanie postawy szacunku do osób starszych
Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, że osobom starszym należy okazywać szacunek; przygotowuje dla dziadków niespodziankę.
Prezentuje swoje umiejętności recytatorskie i wokalne na forum grupy.
Tydzień czwarty: Bezpieczne i zdrowe ferie zimowe.
Cele ogólne:
Poznaje zasady bezpiecznego spędzania ferii zimowych w różnych miejscach.
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie konieczność przestrzegania zasad podczas ferii zimowych.
Potrafi przewidzieć skutki różnych zachowań w wybranych sytuacjach.
Piosenka: Babcia i dziadek.
Moja babcia lubi w piłkę ze mną grać,
opowiada bajki, kiedy idę spać.
Ref.: Bo z babcią, moi mili, wesoło spędzam czas,
bo babcia często śmieje się i bardzo kocha nas. (2 x)
Dziadek – superfacet – wciąż odwiedza mnie.
Czyta wiele książek, zawsze wszystko wie.
Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili, wesoło spędzam czas,
bo dziadek często śmieje się i bardzo kocha nas. (2 x)
Dziś dla mojej babci piękny prezent mam,
uśmiech i buziaków tysiąc babci dam.
Ref.: Bo z babcią, moi mili…
Piosenkę dla dziadka dziś zaśpiewać chcę.
Nigdy, drogi dziadku, nie zapomnę cię.
Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili…
Wiersz: „Dzień Babci i Dziadka” B. Szelągowska
Z babcią na spacer, z dziadkiem na rower.
Tak chętnie z Wami czas swój spędzamy.
Nawet choroba nie jest tak straszna,
kiedy jesteście tuż obok, z nami.
Mróz coś rysuje właśnie na szybie.
Coraz przez okno zagląda słońce.
Ja też maluję! Dla Was laurki!
Co na nich będzie? Serca gorące!
To Wasze dni! Dzień Babci, Dziadka!
I dla Was mamy piękne życzenia,
tysiąc buziaków i sto lat w zdrowiu!
Niech Wam się spełnią wszystkie marzenia.
Tydzień pierwszy: Jak mija czas?
poznanie obrazu graficznego głoski „b” – litery „B”, „b”
budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie pojęć dzień, tydzień, miesiąc, rok)
wdrażanie do posługiwania się nazwami dni tygodnia i miesięcy
poznanie obrazu graficznego liczby „9”
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo
Tydzień drugi: Sporty zimowe dla każdego
poznanie obrazu graficznego głoski „c” – litery „C”, „c”
budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie nazw dyscyplin sportowych i zabaw zimowych)
poznanie obrazu graficznego liczby „0”
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
segregowanie, klasyfikowanie przedmiotów (rekwizytów, przyborów) według podanego kryterium
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo
rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
Tydzień trzeci: Zimowe zabawy z babcią i dziadkiem
uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu i lodzie
uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy
kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka
poznanie obrazu graficznego głoski „n” – litery „N”, „n”
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem)
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
kształtowanie poczucia rytmu i interpretacji muzyki ruchem
Tydzień czwarty: Zimowe obserwacje i eksperymenty
uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy
uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
poznanie obrazu graficznego głoski „p” – litery „P”, „p”
budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zwierząt, nazwy pokarmów dla zwierząt)
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała,
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: prawa, lewa, z tyłu, z przodu, obok, pomiędzy
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym (obserwacja wody w różnych stanach skupienia, przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji)
zachęcenie do opieki nad ptakami w zimowych warunkach poprzez wskazanie konkretnych działań
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
Wiersz „Laurki dla Dziadków”
Pędzą wnuki ulicami
z ogromnymi laurkami.
Te laurki pełne kwiatków są
dla wszystkich babć i dziadków.
A dziadkowie wraz z babciami
już czekają przed domami.
Przez lornetki patrzą w dal
wystrojeni jak na bal.
Piosenka: Babciu, Dziadku tańczę twista
Jakie kroki? Kto pamięta?
Najpierw palce, potem pięta?
A to nie ten taniec raczej,
Twista tańczy się inaczej.
Babciu, dziadku jak to było?
Podpowiedzcie, będzie miło
Co z nogami robi się
Gdy się bardzo tańczyć chce?
Ref. Babciu, dziadku tańczę dla was, tańczę twista!
Babciu, dziadku tańczę dla was, to rzecz oczywista!
Babciu, dziadku tańczę dla was, tańczę twista!
Babciu, dziadku tańczę dla was, tańczę jak artysta
Czy tupanie, czy klaskanie,
Czy bioderek poruszanie?
Dla mnie to jest prosta sprawa!
Zapytacie: skąd ten taniec?
A ja chętnie się pochwalę.
Babciu, dziadku bo was mam
Tyle wdzięku, mówię wam!
Tydzień pierwszy: Tak mija nam czas
Cele ogólne:
Budzenie zainteresowania upływem czasu
Zapoznanie z porami roku
Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozumie, że czas upływa
wymienia pory roku, tygodnia i miesiące
potrafi połączyć ruch z muzyką
Tydzień drugi: Zwierzęta zimą
Cele ogólne:
Zdobywanie informacji na temat prawidłowego dokarmiania ptaków
Rozwijanie umiejętności przeliczania
Rozwijanie sprawności manualnej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, jakie pokarmy są bezpieczne dla ptaków
przelicza w dostępnym zakresie
wykonuje prace plastyczne
Tydzień trzeci: Kim są rodzice moich rodziców?
Cele ogólne:
Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na daną cechę
Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
klasyfikuje przedmioty ze względu na kolor
potrafi łączyć ruch z muzyką, reaguje na ustalone sygnały muzyczne
Tydzień czwarty: Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
Cele ogólne:
Utrwalenie nazw zawodów
Rozwijanie sprawności fizycznej
Zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonywania zawodów
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wymienia różne nazwy zawodów
aktywnie wykonuje ćwiczenia
wie, które akcesoria i przyrządy pasują do osób pracujących we wskazanych zawodach
Piosenka „Wspaniali dziadkowie”
Ref.: Choć jesteśmy mali, to mówimy,
że dziadkowie są wspaniali i każdy o tym wie. (2 x)
Babcia książki czyta, bajki opowiada
i przyrządza pyszne desery owocowe.
A mój dziadek rzadko na kanapie siada
i woli z wnukami wycieczki rowerowe.
Ref.: Choć jesteśmy mali… (2 x)
Lubię z babcią w kuchni wspólne gotowanie,
bo to gotowanie to takie czarowanie.
Z dziadkiem iść na grzyby to ekstra wyprawa.
Mamy dobry humor i wtedy jest zabawa.
Ref.: Choć jesteśmy mali… (2 x)
Wiersz „Kochana Babciu”
Babciu moja kochana,
życzę ci uśmiechu od samego rana,
niech nie znika przez dzień cały
i by twoje marzenia się spełniały.
Tydzień pierwszy: Co cieszy Mikołaja?
Cele główne:
rozwijanie mowy, poznawanie postaci Świętego Mikołaja;
odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, poznawanie tradycji mikołajkowych;
rozwijanie sprawności manualnej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje tradycyjny wygląd, cechy i rolę Świętego Mikołaja;
rozpoznaje cyfrę 7, wymienia niektóre tradycje mikołajkowe;
uzupełnianie portretu św. Mikołaja – doklejanie czapki, brody, pompona, dorysowywanie oczu i nosa.
Tydzień drugi: Jakie sporty uprawiam zimą?
Cele główne:
budzenie zainteresowania literami;
kształtowanie orientacji w przestrzeni;
utrwalenie nazw dni tygodnia, poznawanie oznak zimy.
Cele szczegółowe:
poznaje literę s, S w toku zabaw;
odszukiwanie i zaznaczanie takich samych obrazków bałwanków. Odszukiwanie rysunków łyżew i sanek. Kolorowanie ich;
rozpoznaje cyfry od 0 do 7, wymienia niektóre oznaki zimy.
Tydzień trzeci: O czym w święta każdy z nas pamięta?
Cele główne:
rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych;
rozwijanie percepcji słuchowej;
zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na temat tradycji bożonarodzeniowych, zna wybrane tradycje bożonarodzeniowe;
rozwija umiejętność rozpoznawania dźwięków z najbliższego otoczenia;
wykonuje kartkę świąteczną.
Tydzień czwarty: Który żywioł jest najważniejszy?
Cele główne:
rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania, zapoznanie z ogniem jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka;
rozwijanie sprawności ruchowej;
zapoznanie z żywiołami.
Cele szczegółowe:
w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;
aktywnie uczestniczy w zabawach;
wypowiada nazwy żywiołów.
Wiersz: ,,Święty Mikołaj”
Jedzie święty Mikołaj
Białą brodą świeci
Worek z prezentami
Ma dla grzecznych dzieci
Po śniegu, po białym
W zwinne renifery
Wspaniałym zaprzęgiem
Pędzi w dwójki cztery
Jedzie święty Mikołaj
Z dalekiej północy
Od wioski do miasta
Pędzi w środku nocy
Piosenka: Mikołaju! Czekamy na Ciebie
Zaśpiewaj razem z nami!
Święty Mikołaj jedzie saniami,
worek z prezentami wiezie za chmurami.
Renifery pędzą, dzwonki cicho dzwonią,
a na niebie śnieżynki radośnie gonią.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,
z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!
Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Na kominku skarpety wiszą równo w rzędzie,
Mikołaj zagląda: „Co tam dziś będzie?”
Ciasteczka i mleko na stole już czekają,
a dzieci radośnie śpiewać zaczynają.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,
z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!
Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Święty Mikołaju, dziękujemy za prezenty,
każdy jest dzięki Tobie dziś uśmiechnięty.
Wróć za rok, Mikołaju, znowu do nas śmiało,
By radości i śmiechu nigdy nie brakowało.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na
Ciebie, z prezentami w szybujesz po niebie.
Hej, ho! Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Tydzień pierwszy: Czyńmy dobro.
zapoznanie z pojęciem wolontariat, podkreślenie znaczenia empatii wobec ludzi i zwierząt będących w potrzebie,
kształtowanie umiejętności językowych poprzez używanie nazw w odpowiedniej liczbie i formie, zacieśnianie więzów rówieśniczych,
kształtowanie umiejętności porównywania wielkości, stwarzanie okazji do dostrzegania regularności układu i ich kontynuowania,
zapoznanie dzieci z ciekawostkami o Laponii, śniegu, zorzy, reniferach, rozwijanie umiejętności manualnych, uwrażliwianie na szanowanie przyrody,
rozwijanie zdolności manualnych poprzez ozdabianie pudełka na prezenty, wspieranie kreatywności i wyobraźni,
Tydzień drugi: Odczytaj wiadomość.
doskonalenie umiejętności rozpoznawania i określania emocji u siebie i innych, rozwijanie empatii,
zapoznanie ze sposobami komunikowania się na odległość, kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
zapoznanie z czynnością zakupu na przykładzie kupowania znaczka pocztowego, nabywanie umiejętności rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów,
poznanie niektórych sposobów komunikowania się zwierząt między sobą, rozwijanie umiejętności obserwacji, kształtowanie empatycznego i życzliwego stosunku wobec zwierząt,
doskonalenie umiejętności rozpoznawania kolorów, rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie umiejętności skupienia uwagi,
Tydzień trzeci: Święta za pasem.
omówienie tradycji świątecznych, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji,
kształtowanie umiejętności formułowania życzeń, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, stwarzanie okazji do integrowania grupy i odczuwania radości z powodu zbliżających się świąt, utrwalenie znajomości kolęd,
rozwijanie umiejętności przeliczania i ustalania liczby elementów, zapoznanie z zasadami nakrywania do stołu,
zapoznanie z różnymi drzewami iglastymi, rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody, kształtowanie szacunku do przyrody,
Tydzień czwarty: Zimowe zabawy.
kształtowanie odporności emocjonalnej – radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, stwarzanie okazji do dostrzegania mocnych stron swoich i innych,
poznanie nazw zimowych dyscyplin sportowych, wyrabianie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu,
rozwijanie orientacji przestrzennej, stwarzanie okazji do czerpania radości ze wspólnych zabaw na świeżym powietrzu,
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
poznanie zjawiska szronu, rozbudzanie ciekawości poznawczej podczas eksperymentowania,
poznanie właściwości lodu i warunków życia w Arktyce, na Grenlandii
Piosenka: „Mikołajowa piosenka”
Sł.:S. Bacewicz, muz.: M. Hernik
Gdy na niebie gwiazd miliony
A na ziemi śnieg się skrzy
Każdy dziecko małe duże
O prezentach tylko śni
Już tu słychać dźwięk dzwoneczków
Mikołaja sanie mkną
A Mikołaj i renifer
Tak śpiewają w piosenkę swą
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł
Czy tu grzeczne dzieci są? /4x
Tu jesteśmy Mikołaju
Grzeczny dziś był każdy z nas
Cały rok przecież czekamy
Na grudniowy piękny czas
Każdy prezent więc dostaje
I Mikołaj rusza znów
Wiatr zimowy oprócz śniegu
Niesie echo jego słów
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …
Reniferów ślad zostaje
Pośród roziskrzonych gwiazd
Tyle miejsc musi odwiedzić
Małych wiosek, wielkich miast
Więc mikołaj nie próżnuje
Jego sanie dalej mkną
A mikołaj i renifer
Znów śpiewają piosnkę swą
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …
Wiersz: ,,W Wigilię”
- Paszkiewicz
Na stole obrus, a pod nim siano,
Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,
Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,
Nikt się nie kłóci i nie narzeka.
Wszyscy opłatek biorą do ręki,
Szczere życzenia sobie składają,
A gdy spróbują każdego dania,
Piękne kolędy wspólnie śpiewają.
Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,
Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,
A kto był dobry, miły, uczynny,
Ten pod choinką znajdzie prezenty.
Tydzień pierwszy: W krainie baśni.
Cel główny:
Wzbudzanie zainteresowania literaturą.
Kontakt z literaturą i czasopismami..
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się n temat ulubionych książek
tworzy akompaniament do piosenki na instrumentach perkusyjnych
rozpoznaje i nazywa bohaterów baśni
tworzy własną książeczkę, rysując przygody bohaterów
wykonuje zaproponowane zadania współpracując w zespole
śpiewa piosenkę rysując po odpowiednim wzorze
wymienia nazwy dni tygodnia
reaguje ruchem na zmienny akompaniament
sprawnie porusza się w przestrzeni
stosuje znaki <, >, =
wykonuje zakładkę do książki
wie, co można kupić w księgarni
Tydzień drugi: Rodzice rodziców.
Cel główny:
Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny; podawanie powiązań między jej członkami.
Uczestniczenie w krótkich programach artystycznych.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na podany temat
wymienia właściwości magnesu
wykonuje prezenty dla najbliższych
śpiewa piosenkę
dodaje na liczmanach
reaguje określonym ruchem na polecenia nauczyciela
maluje portret babci i dziadka
chętnie wykonuje zaproponowane działania
wspólnie przygotowuje salę na przyjęcie gości
prezentuje babciom i dziadkom swoje umiejętności taneczno-wokalne
wymienia członków swojej rodziny
zna powiązania między członkami rodziny np. babcia to mama mamy lub taty itp
Tydzień trzeci: Zimowe potrzeby ptaków.
Cel główny:
Dokarmianie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach.
Rozpoznawanie i nazywanie niektórych ptaków
Rozpoznawanie niektórych zwierząt po śladach na śniegu.
Cele operacyjne (dziecko):
dokarmia ptaki
uczestniczy w ćwiczeniach
wycina rysunek, wypełnia jego powierzchnię małymi kawałkami gazety
rozwiązuje zagadki
rytmicznie klaszcze i porusza się przy piosence
naśladuje odgłosy
układa słowa z pierwszych głosek nazw obrazków
wykonuje formę przestrzenną według własnego pomysłu
układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń
rozpoznaje szron
Tydzień czwarty: Zimo baw się z nami .
Cel główny:
Integracja dzieci z różnych grup
Cele operacyjne (dziecko):
rozwiązuje zagadki
wypowiada się na podany temat
wyszukuje obrazki przedstawiające zimową aurę
wykonuje ćwiczenia w parach
maluje farbami na dużym arkuszu papieru
ilustruje wiersz i piosenkę ruchem
naśladuje dźwięki wydawane podczas jazdy na sankach, nartach (szu, szu, wiu, wiu, skrzyp, skrzyp, dzyń, dzyń);
toczy papierowe kule w różnych kierunkach
porusza się zgodnie ze słyszanym rytmem – rytm wystukiwany na trójkącie
stosuje określenia: krótkie, długie, najdłuższe.
Wiersz: „Kocham babcię i dziadka” B. Forma
Kocham mocno babcię, dziadka –
to nie żarty moi mili,
dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.
Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć,
dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.
Gdy pomyślę o łakociach,
babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale,
swym kochanym wnukom, wnuczkom
rad życiowych całą gamę.
Piosenka: „Wesoła babcia”
sł. i muz. D. i K. Jagiełło
Moja babcia lubi śpiewać, moja babcia lubi grać,
lubi czytać dobre książki, a w niedzielę dłużej spać!
Ref:
Bo nieprawda, że to babcie muszą ciągle w kuchni stać
Smażyć placki, jajecznicę i ubrania nasze prać.
Moja babcia jest zadbana i ubiera modnie się,
Chodzi często do fryzjera i wspaniale trzyma się.
Ref:
Bo nieprawda, że to babcie…
A ja kocham swoją babcię i pomagam ciągle jej.
Chcę, by długo była młoda i by żyło się jej lżej.
Ref:
Bo nieprawda, że to babcie…
Tydzień pierwszy: Płynie czas.
Cele ogólne:
Zapoznanie z rodzajami i przeznaczeniem kalendarzy.
Utrwalenie nazw pór roku oraz dni tygodnia.
Rozbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna różne rodzaje kalendarzy oraz ich przeznaczenie.
Potrafi wymienić nazwy pór roku oraz dni tygodnia w kolejności.
Uważnie słucha utworów literackich; interesuje się książkami.
Tydzień dugi: Młodsi i starsi.
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania muzyki.
Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci.
Wzmacniania więzi rodzinnych oraz kształtowanie szacunku do osób starszych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi w skupieniu słuchać muzyki oraz określić jej nastrój.
Tworzy pracę plastyczną inspirowaną muzyką.
Angażuje się w przygotowania do Święta Babci i Dziadka; szanuje osoby starsze.
Tydzień trzeci: Sport to zdrowie.
Cele ogólne:
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych.
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu.
Przybliżenie znaczenia słowa: olimpiada.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi samodzielnie nałożyć buty i ubrania wierzchnie.
Wie, że przebywanie na świeżym powietrzu jest warunkiem zdrowia i odporności.
Tydzień czwarty: Dbam o zdrowie.
Cele ogólne:
Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych.
Kształtowanie świadomości o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zasady bezpiecznego organizowania zabaw na dworze.
Rozwija zachowania sprzyjające dobremu zdrowiu – hartowanie.
„Śnieg” – wiersz
I.Salach
Przez styczniową nockę całą
dużo śniegu napadało.
To uciecha jest dla dzieci.
Patrzcie – z nieba puszek leci.
Zabierzmy łyżwy, sanki,
ulepimy dwa bałwanki.
Koleżanki z koleżkami
będą rzucać się śnieżkami.
„Babcia od bajek, dziadek od zagadek” – piosenka
Sł. S. Karaszewski
Moja Babcia i mój Dziadek
to wspaniali są dziadkowie.
Dziadek mnóstwo zna zagadek,
Babcia bajkę nam opowie.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie
takich bajek i zagadek,
jakie wnukom opowiada
moja Babcia i mój Dziadek.
Poprosimy naszą Babcię:
Babciu, z tajemniczą miną
opowiadaj swoją bajkę,
a za każdym razem inną.
Posadzimy teraz Dziadka
na fotelu wiklinowym.
Dziadku, powiedz nam zagadkę
całkiem nową prosto z głowy.
Tydzień pierwszy: Nowy rok
Cele ogólne:
Zapoznanie z korzyściami płynącymi z planowania czasu.
Utrwalenie znajomości pojęcia rok.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmu oraz następstwa dnia i nocy.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą n, N.
Utrwalenie znajomości nazw i kolejności dni tygodnia.
Zapoznanie ze sposobami odmierzania czasu.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie pojęcie rok.
Zna małą i wielką literę „n, N”.
Dostrzega następstwa dnia i nocy.
Zna dni tygodnia.
Zna sposoby odmierzania czasu.
Tydzień drugi: Świat się zmienia
Cele ogólne:
Poszerzenie wiedzy na temat nowoczesnych urządzeń domowych.
Wprowadzenie pojęć: wynalazki, wynalazca.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą r, R.
Rozwijanie orientacji przestrzennej.
Doskonalenie umiejętności liczenia.
Zapoznanie z graficznym zapisem liczby 8.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie pojęcia: wynalazki, wynalazca.
Zna zapis graficzny liczby 8.
Rozróżnia małą i wielką literę r,R.
Sprawnie przelicza w zakresie 8.
Tydzień trzeci: Babcia i dziadek
Cele ogólne:
Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i wskazanie sposobów okazywania życzliwości.
Kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu.
Zapoznanie z pojęciem „portret”.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi okazać szacunek osobom starszym.
Rozwija poczucie rytmu.
Rozumie pojęcie portret.
Tydzień czwarty: Bale w karnawale
Cele ogólne
Zapoznanie z tradycją organizowania zabaw karnawałowych.
Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą b, B.
Wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami.
Zapoznanie ze zwyczajami karnawałowymi.
Doskonalenie sprawności manualnej.
Rozwijanie sprawności ruchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje tradycje organizowania zabaw karnawałowych.
Rozwija kreatywność.
Rozpoznaje małą i wielką literę „b, B”.
Wzmacnia więzi koleżeńskie.
Rozwija sprawność manualną.
Rozwija sprawność ruchową.
Wiersz Stonoga
Katarzyna Marciniak
Śmiał się ślimak ze stonogi:
„Po co ci te wszystkie nogi?
Jedna starcza całkowicie.
Sto zbyt komplikuje życie”.
Lecz stonoga nie słuchała.
Na kurs samby się wybrała
I ćwiczyła tak swe nogi,
Że aż iskry szły z podłogi.
Rok tańczyła niestrudzenie,
Aby spełnić swe marzenie.
Czując wreszcie sukces bliski,
Spakowała do walizki
Sto par butów na obcasie
I z biletem w pierwszej klasie
Na piechotę (miała blisko)
Popędziła na lotnisko.
Samolotem już po chwili
Wyleciała do Brazylii.
W Rio tam na karnawale
Sto nóg nie przeszkadza wcale:
Widzów tłum na sambodromie
Pląs stonogi wzrokiem chłonie.
Oto samby jest królowa!
Ślimak niech się w muszli schowa
Piosenka Fajni dziadkowie
sł. Ewa Stadtmüller, muz. Anna Maria Huszcza
Uszka już na stole,
to rzecz bardzo miła.
Kto je nam ulepił?
Babcia ulepiła!
Ref.: Z babcią oraz z dziadkiem
jest nam znakomicie,
oni swe wnuczęta
kochają nad życie.
Miło jest po parku
jeździć na rowerze.
Kto nas tam zabiera?
Dziadziuś nas zabierze!
Ref.: Z babcią oraz dziadkiem…
Bajka na dobranoc
musi być i kwita.
Kto przeczyta bajkę?
Babcia nam przeczyta!
Ref.: Z babcią oraz dziadkiem…
Każdy lubi w piłkę
zagrać lub w balonik.
Kto dogoni piłkę?
Dziadziuś ją dogoni.
Ref.: Z babcią oraz dziadkiem…
Tydzień pierwszy : Rakietą w kosmos
uczestniczenie w zabawach ruchowych
zażywanie ruchu na świeżym powietrzu
ćwiczenie motoryki małej
wyrażanie emocji za pomocą charakterystycznych form wyrazu
czerpanie radości z zabaw w grupie, czynności przynoszących satysfakcję
poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem
rozbudzanie kreatywności artystycznej podczas malowania farbami, rysowania kredkami
klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy
Tydzień drugi: Zima w pełni
nawiązywanie relacji rówieśniczych
wyrażanie szacunku wobec innych osób
respektowanie swoich praw i obowiązków
ćwiczenie utrzymywania równowagi podczas zabaw ruchowych
rozpoznawanie zimowych zjawisk pogodowych
poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych
rozumienie i utrwalanie stosunków przestrzennych
słuchanie utworów literackich
wykonywanie prac plastycznych
klasyfikowanie elementów ze względu na podaną cechę
Tydzień trzeci: Droga babciu, drogi dziadku
uczestniczenie w zabawach ruchowych, naśladowczych, z przyborami
ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego
wczuwanie się w emocje innych osób
wyrażanie emocji w stosunku do swoich bliskich
dostrzeganie walorów estetycznych przyrody
wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym
przestrzeganie reguł zabaw
odczuwanie przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej
wypowiadanie się na temat członków rodziny
słuchanie utworów literackich
klasyfikowanie elementów ze względu na podaną cechę
recytowanie wiersza z pamięci
śpiewanie piosenki, uczestniczenie w zabawach muzycznych
Tydzień czwarty: Każdy zawód jest ważny
poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
słuchanie utworów literackich
wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu
poznanie numeru alarmowego
zapoznanie z pieniędzmi (monetami i banknotami)
uczestniczenie w eksperymencie
granie na instrumentach perkusyjnych
Tydzień piaty: Kiedy zimno jest na dworze
kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
współdziałanie z dziećmi w zabawie
przyjmowanie i respektowanie zasad
rozwijanie mowy i myślenia
kształtowanie myślenia matematycznego
doskonalenie spostrzegawczości
wdrażanie do obserwacji przyrody
rozwijanie poczucia rytmu
Wiersz : Wiersz dla babci i dziadka
Kochani, dziś okazja rzadka,
Mamy Dzień Babci oraz Dziadka.
Jak wiecie jest ich razem czworo,
Co można sprawdzi
, gdy się zbiorą.
Wciąż mówią wtedy o tych latach,
Gdy jeszcze dzieckiem był wasz tata,
A wasza mama bez swych lalek
Do łóżka iść nie chciała wcale.
A teraz, jak ten czas wciąż leci!
Cieszą się dzie
mi swoich dzieci
I myślą widząc ich gromadkę,
Że miło babcią by
i dziadkiem.
Więc dziś spróbujcie zapamięta
,
Czym są dla dziadków ich wnuczęta,
I pięknej szansy nie przegapcie:
Kochajcie dziadków swych i babcie!
Marcin Brykczyński
Piosenka Bałwanek
Pada śnieżek już od rana,
ulepimy dziś bałwana.
Ref.: Hejże, ha! xx 1 Hejże, ha! xx
Stoi bałwan, stoję ja.
Zatańczymy z nim wesoło:–
chodź bałwanku! Zróbmy koło!
Ref.: Hejże, ha! xx Hejże, ha! xx
Tańczy bałwan, tańczę ja.
Skacze bałwan jak sprężynka,
grubym brzuszkiem kręci młynka.
Ref.: Hejże, ha! xx Hejże, ha! xx
Skacze bałwan, skaczę ja.
Robi bałwan piruety.
Oj, przewrócił się, niestety…
Ref.: Hejże, ha! xx Hejże, ha! xx
Siedzi bałwan, siedzę ja.
Tydzień pierwszy: Nadchodzi Nowy rok
poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, rozwijanie kreatywności, doskonalenie umiejętności liczenia, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, rozwijanie umiejętności słuchania, rozbudzanie ciekawości poznawczej
zapoznanie z cyklicznością pór roku i nazwami miesięcy, umuzykalnianie dzieci, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności, poszerzanie doświadczeń plastycznych, utrwalenie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem, zdobywanie nowych wiadomości za pomocą poznania wielozmysłowego, zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw dowolnych
Tydzień drugi: Sporty zimowe
poznanie zasad sportowego zachowania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uczuć i podawania ich nazw, rozwijanie tężyzny fizycznej, poszerzenie słownictwa obcojęzycznego, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw
poznanie łyżwiarstwa figurowego jako dyscypliny sportowej, wdrażanie do słuchania utworów literackich, doskonalenie umiejętności liczenia, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, ćwiczenie pamięci, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie
poznanie nazw olimpijskich dyscyplin sportowych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, utrwalenie wiadomości związanych ze sportami zimowymi, rozwijanie zmysłu dotyku, zachęcanie do dzielenia się przyborami podczas wykonywania pracy plastycznej
Tydzień trzeci: Zima w pełni
rozpoznawanie zimowych zjawisk pogodowych
poznawanie ciekawostek o zwierzętach leśnych
rozumienie i utrwalanie stosunków przestrzennych
klasyfikowanie elementów ze względu na podaną cechę
Tydzień czwarty: Dzień Babci i Dzień Dziadka
poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, rozwijanie tężyzny fizycznej, uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
wskazywanie cech charakteryzujących dzieci i osoby starsze, utrwalanie znajomości nazw członków rodziny, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, doskonalenie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, zachęcanie do udziału w eksperymentach, wzmacnianie więzi rodzinnych, wskazywanie na wagę wzajemnego pomagania sobie w rodzinie
utrwalenie wiadomości na temat relacji z babciami i dziadkami, poznanie kolejności działań podczas wykonywania laurki ze zdjęciem, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich upodobań i emocji, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie zmysłu dotyku, zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
Tydzień piąty: Karnawał
poznanie znaczenia słowa karnawał, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, rozwijanie empatii, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka
utrwalanie znajomości nazw kolorów, wzbogacanie słownictwa (konfetti, serpentyna), doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 0–6, rozwijanie logicznego myślenia, wprowadzenie pojęcia zero, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, rozwijanie sprawności manualnej, wzmacnianie wiary we własne możliwości
poznanie tradycji związanych z tłustym czwartkiem, rozwijanie umiejętności wokalnych i pamięci muzycznej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do włączania się w przygotowania do tłustego czwartku
utrwalenie wiadomości dotyczących karnawału, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie zmysłów, zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z rekwizytem
Piosenka : Zła zima
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa…
Nasza zima zła!
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła!
- Konopnicka
Wierz: To wszystko dla Ciebie
Wyczaruję dla babuni suknię z kropel rosy,
Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy
Wplotę Jej we włosy.
Ref: Babciu, droga Babciu
To wszystko dla Ciebie
Babciu, droga Babciu
Bardzo kocham Ciebie.
Namaluję Dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
Koszyk grzybów, działkę z domkiem
Pieska na pociechę.
Ref: Dziadku, Dziadku
To wszystko dla Ciebie
Dziadku, drogi Dziadku
Bardzo kocham Ciebie.