Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne listopad 2024

Tydzień pierwszy: Mój dom.

Cele ogólne:

Kształtowanie tożsamości narodowej i więzi z krajem ojczystym.

Poznanie wybranych urządzeń elektrycznych dostępnych w domu.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, jakie święto Polacy obchodzą 11 listopada.

Poznaje wybrane urządzenia elektryczne oraz zasady bezpiecznego korzystania z nich.

 

Tydzień drugi: Moja rodzina.

Cele ogólne:

Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

Rozwijanie wyobraźni twórczej.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Dostrzega i rozumie znaczenie rodziny w życiu człowieka.

Wymyśla dalszy ciąg bajki.

Opowiada o swojej rodzinie.

 

Tydzień trzeci: Moje prawa i obowiązki.

Cele ogólne:

Kształtowanie świadomości praw obowiązków.

Kształtowanie orientacji w przestrzeni.

Rozszerzenie doświadczeń sensorycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, że dzieci mają prawa, ale i obowiązki; podaje przykłady.

Zna i stosuje określenia położenia przedmiotów w przestrzeni.

Bierze udział w zabawach sensorycznych.

 

Tydzień czwarty: Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

Cele ogólne:

Wdrażanie do dania o własne zdrowie.

Propagowanie zdrowego żywienia.

Rozwijanie umiejętności liczenia.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, że trzeba zakładać ochraniacze i kask jeżdżąc na rowerze, wrotkach czy rolkach.

Chętnie degustuje soki owocowe.

Przelicza w dostępnym zakresie używając liczebników głównych porządkowych.

 

PiosenkaLubię pomagać” (sł. i muz. B. Forma)

 

Składam ubrania,

ustawiam buty

i z rodzicami

robię zakupy.


Ref.: Chociaż jestem mały,

o porządek dbam,

zabawki w pokoju

zawsze sprzątam sam. (2 x)

 

W pracach domowych

pomagam mamie,

a to niełatwe

przecież zadanie.

 

Ref.: Chociaż jestem mały …

 

Wychodzę chętnie,

zimą czy latem,

na spacer z pieskiem

i starszym bratem.

 

Ref.: Chociaż jestem mały …

 

 

WierszW owocach i warzywach zdrowie się ukrywa” (M. Witewska)

Chomik Pucuś dba o zdrowie,
teraz o tym wam opowie:
zjada jabłko i marchewkę,
groszek, gruszkę, kalarepkę.
Bo w owocach i warzywach
samo zdrowie się ukrywa.
Przed jedzeniem łapki myje,
szklankę mleka rano pije.
I dentysty się nie boi.
Nie ma czego, mili moi!

 

 

Tydzień pierwszy: Moja ojczyzna – Polska

kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych

kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)

kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)

poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”

rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)

kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)

przeliczanie w zakresie „5”

 

Tydzień drugi: Odkrywam świat wokół mnie

rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)

usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)

kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów

rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)

kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)

kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)

rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów

rozwijanie sprawności grafomotorycznej

 

Tydzień trzeci: Dawniej i dziś

rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”

zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”

wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6

kształtowanie świadomości własnego ciała

kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała

wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”

 

Tydzień czwarty: Podróżujemy w dawne czasy

poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”

doskonalenie analizy sylabowej wyrazów

wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego

wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby

zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”

wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7

 

Piosenka Hymn małego patrioty

 

Pisać nie umiem, czytać nie umiem,

ale to jedno wiem!!

Kochać już umiem, myślę, że w sumie

zaśpiewam refren ten:

 

Ref. Kto ja jestem?

Polak mały

Kocham Polskę

Sercem całym

 

Nogi mam małe, zęby niecałe,

ale to jedno wiem!!

Wielkie mam serce, podnoszę ręce

zaśpiewam refren ten:

 

Ref. Kto ja jestem?

Polak mały

Kocham Polskę

Sercem całym

 

Lubię skakanie, lubię bieganie,

wiecie co lubię też!!!

Lubię śpiewanie, dlatego właśnie

zaśpiewam refren ten:

 

Ref. Kto ja jestem?

Polak mały

Kocham Polskę

Sercem całym

 

 

Wiersz O smokach

 

Gdzie są smoki?

Przecież były.

W Wiśle się nie potopiły.

Daję słowo –

jeden żyje,

w każde lato

pod Wawelem

wodę pije.

Co je?

Tego nie wiem.

Może w czarne,

gęste noce

zrywa w sadach

z drzew owoce?

Pietruszkami może żyje?

Ale jest

– tak sobie myślę –

bo ubywa wody w Wiśle.

 

 

 

Tydzień pierwszy: Co powinienem wiedzieć o Polsce?

Cele ogólne:

zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy

rozwijanie umiejętności przeliczania

zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wie, od czego, według legendy, pochodzi nazwa Warszawa

przelicza i pokazuje wynik na palcach

wie, jak wyglądają przykładowe polskie stroje ludowe

 

Tydzień drugi i trzeci: Zdrowie naszym skarbem

Cele ogólne:

zapoznanie z rolą aktywności fizycznej w życiu człowieka

rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych

rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej

utrwalenie wiadomości na temat dbania o higienę osobistą

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wie, jakie znaczenie ma ruch,

podaje propozycję, jak aktywnie spędzić czas

wie, czym jest piramida zdrowia,

zna produkty szkodliwe dla zdrowia

wie, że należy dbać o higienę osobistą

 

Tydzień czwarty: Co ułatwia pracę w domu?

Cele ogólne:

zapoznanie z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych

zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych

rozwijanie umiejętności plastycznych

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wymienia nazwy urządzeń elektrycznych

rozumie, że z urządzeń elektrycznych należy korzystać pod nadzorem osoby dorosłej

chętnie wykonuje prace plastyczne

Piosenka „Myj ręce”

Jeśli chcesz zdrowym być,

musisz często ręce myć.

Ręcznik, mydło są w łazience.

Po zabawie umyj ręce.

 

Kapu, kap – mówi kran –

dużo wody w sobie mam.

A szczoteczka aż się jeży:

– Umyj ręce jak należy.

 

Jakiś czar, jakiś cud,

z rączek zniknął cały brud.

Mama woła: – Chodź, kochanie,

pyszny deser dziś dostaniesz

 

 

 

Wiersz „Gimnastyka”

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

 

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody

 

Tydzień pierwszy: Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?

Cele główne:

rozwijanie mowy, zapoznanie z prawami i obowiązkami dziecka;

wyrabianie szybkiej reakcji na ustalone sygnały;

odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, poznane trójkąta.

Cele szczegółowe:

wzbogaca słownictwo o pojęcie praw i obowiązków;

poznaje literkę t, T w toku zabaw, ozdabia literkę za pomocą wydzieranki;

rozpoznaje cyferkę 5, rozpoznaje i nazywa trójkąt.

Tydzień drugi: Co powinien wiedzieć każdy Polak?

Cele główne:

rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat Polski;

rozwijanie umiejętności wykonywania płynnych ruchów podczas tańca

wzbogacanie wiedzy na temat walorów geograficznych Polski;

rozwijanie postawy badawczej.

Cele szczegółowe:

wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, wymienia i rozpoznaje symbole narodowe;

wykonuje dowolne improwizacje ruchowe;

zna wybrane miejsca, zabytki i atrakcje Polski(góry, morze, pomnik Syrenki, pomnik Smoka Wawelskiego)

formułuje i sprawdza hipotezy.

 

Tydzień trzeci: Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?

Cele główne:

opanowanie wybranych figur tańców polskich ;

kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki muzyki;

rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat walorów różnych regionów Polski;

Cele szczegółowe:

zna podstawowe kroki poloneza, kujawiaka i krakowiaka;

reaguje ruchem na zmiany dynamiczne utworu;

słucha nagrania utworu śpiewanego w gwarze góralskiej;

 

Tydzień czwarty: Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?

Cele główne:

rozwijanie mowy, rozwijanie wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej;

rozwijanie ciekawości poznawczych, poszerzenie wiedzy kosmicznej ,

budzenie zainteresowania literami;

doskonalenie percepcji słuchowej.

Cele szczegółowe:

wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, nazywa wybrane gwiazdozbiory (Wielka Niedźwiedzica, Smok Żyrafa, Kasjopeja)

poszukuje ukrytych meteorytów;

poznaje literkę k, K w toku zabaw;

reaguje ruchem na dźwięki grane głośno i cicho, reaguje na zmiany w tempie muzyki.

 

Piosenka: „Jest takie miejsce – Polska”

słowa Łukasz Tartas

Jest takie miejsce na mapie świata

Gdzie mieszka Mama, ja, no i Tata

Gdzie płynie Wisła, gdzie są Mazury

U góry Bałtyk, na dole góry

Tu wielkich wielkości

wszystkich zachwycających miasto Warszawa,

nasze stolica a Orła złota korona

Flaga powiewa, biało-czerwona

.

Ref: To Polska właśnie, to moje miejsce

Tutaj wzmacnia bije mi serce Polska, Polska, Polska

 

Gdzieś nad wierzbami szumi muzyka.

Ta od Chopina, od Fryderyka

Tu koleżanko oraz kolego

Tak wiele miejsc jest dla każdego.

 

Ref: To Polska właśnie, to moje miejsce,

gdzie jest bije mi serce Polska, Polska, Polska

 

W tych wielkich miastach i małych wioskach

To nasza wspólna Ojczyzna Polska, Polska, Polska

 

Ref; To Polska właśnie ,

to moje miejsce jest ograniczone

bije mi serce Polska, Polska, Polska

 

Wiersz: “Polska” Ryszard Przymus

Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.

Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.

Tydzień pierwszy: Mała i duża ojczyzna!

zapoznanie z uczuciem miłości do ojczyzny;

kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw narodowych;

zapoznanie z krajobrazami Polski;

doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;

stwarzanie okazji do nabywania śmiałości w wypowiadaniu się;

kształtowanie umiejętności współpracy – integracja grupy;

kształtowanie umiejętności opisu ilustracji;

doskonalenie umiejętności przeliczania;

 

Tydzień drugi: Ja i moje ciało

kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw różnych części ciała;

zapoznanie z narządami zmysłów;

rozwijanie wrażliwości zmysłowej;

kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich mocnych stron;

kształtowanie umiejętności rozróżniania stron: lewej i prawej;

kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw społecznych;

stwarzanie okazji do zacieśniania więzów rówieśniczych;

rozwijanie kreatywności i twórczości;

 

Tydzień trzeci: Przygotowania do zimy

zapoznanie ze sposobami zwierząt na przetrwanie zimy;

utrwalenie znajomości i poznanie nazw niektórych zwierząt mieszkających w lesie;

kształtowanie umiejętności wskazywania różnic i podobieństw w wyglądzie zwierząt;

poznanie przysmaków niektórych zwierząt leśnych;

uwrażliwianie na zimowe potrzeby zwierząt leśnych;

poznanie zasad dokarmiania ptaków;

kształtowanie empatii i szacunku do wyborów i przyzwyczajeń innych osób;

uświadamianie znaczenia snu i odpoczynku;

rozwijanie umiejętności językowych poprzez dzielenie na sylaby;

wzbogacanie słownictwa określającego odczucia dotykowe,

 

 

Wiersz: Karmnik w skowronkach

Agnieszka Frączek

 

Ćwierknął do sikorki wróbel:

– Jak ja te okruszki lubię!

Są smaczniejsze niż hot-dogi,

pizza, lody i pierogi!

– Po hot-dogach jestem chora

odśpiewała mu sikora

.– Za to ta słoninka tłusta…!

Mniam… pychota! Niebo w ustach!

Trznadel dziobał ziarnka owsa

i ze szczęścia skakał: hopsa!

A kowalik rad połykał

świeże pestki słonecznika.

Bo gdy pełno jest w karmniku,

ptak radości ma bez liku!

Czy to wróbel, gil czy słonka

ptaszek cały jest w skowronkach

 

 

Piosenka: „Polak mały”

 

Ref:  Bo ja jestem Polak mały,
taki silny, taki śmiały.

Kolor biały i czerwony dobrze znam,

polską flagę w domu mam./x2

 

W naszym pięknym kraju,

żyje się wspaniale.

Można tu zdobywać góry

i podziwiać morskie fale.


Ref:  Bo ja jestem Polak mały,

taki silny, taki śmiały… /x2

 

Jak wygląda polski herb,

każdy dobrze wie.

To biały orzeł w złotej koronie

na czerwonym tle.

 

Ref:  Bo ja jestem Polak mały,

taki silny, taki śmiały… /x2

 

Ole, Ole, Ole, Ole  nasza Polsko kochamy Cię    /x3

 

Ref:  Bo ja jestem Polak mały,

taki silny, taki śmiały… /x2

 

 

Tydzień pierwszy: Album rodzinny

kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem tęsknoty,

zapoznanie z nową figurą geometryczną,

rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami: najpierw, potem, na końcu.

Przewidywane umiejętności:

próbuje nazywać przeżywane uczucia, doskonali umiejętność wyrażania emocji,

nazywa i wskazuje poznaną figurę,

stara się posługiwać określeniami: najpierw, potem, na końcu.

 

Tydzień drugi: Mała i duża ojczyzna

kształtowanie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych,

zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi,

zapoznanie z hymnem Polski.

Przewidywane umiejętności:

zna i nazywa symbole narodowe,

nazywa niektóre zwierzęta gospodarskie,

uważnie słucha hymnu, poznaje zwyczaje związane ze słuchaniem hymnu.

 

Tydzień trzeci: Ja i moje ciało

rozwijanie świadomości własnego ciała,

utrwalenie pojęcia ,,para”,

zapoznanie ze zmysłami.

Przewidywane umiejętności:

nazywa części ciała,

rozumie i stosuje pojęcie ,,para”,

poznaje zmysł wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku.

 

Tydzień czwarty: Przygotowanie do zimy

poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie,

wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata,

wzmacnianie empatii i troski o innych w trudnych warunkach zimowych.

Przewidywane umiejętności:

wie, które zwierzęta zasypiają na zimę,

zachęcanie do samodzielności podczas obserwacji otaczającego świata,

wie, jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę.

 

Piosenka ,,Moje ciało jest wspaniałe”

Mam dwie ręce i dwie nogi,

głowę, szyję, plecy, brzuch.

Ręce klaszczą, nogi tupią,

a na brzuchu gram – buch, buch.

 

Ref: Moje ciało jest wspaniałe,

robi wszystko, co ja chcę.

Mogę skakać, mogę biegać,

mogę wokoło kręcić się.

 

Oczy widzą, uszy słyszą,

piękny zapach czuje nos.

Moja głowa ciągle myśli,

serce bije dzień i noc.

 

Wiersz Wł. Bełza ,,Kto ty jesteś?”

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.

— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.

— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.

— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.

— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?
— Oddać życie.

 

 

Tydzień pierwszy: Domy i domki.

Cel główny:

Poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i współcześnie.

Pokazywanie na wybranych przykładach jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

Cele operacyjne (dziecko):

interpretuje muzykę ruchem

ugniata i modeluje plastelinę

stosuje słowa: piwnica parter, pierwsze piętro, strych

rysuje rodzinę na tle własnego domu

liczy w zakresie 6 i więcej

rozpoznaje trójkąt wśród innych figur

sprawnie wykonuje ćwiczenia

rysuje plan mieszkania

określa pierwszą i ostatnią głoskę w nazwach obrazków

wypowiada się na temat opowiadania

odpowiednio reaguje na przerwy w muzyce

układa obrazek według wzoru

 

Tydzień drugi: Urządzenia elektryczne.

Cel główny:

Poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń technicznych.

Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia sposoby oświetlenia pomieszczeń dawniej i dzisiaj

śpiewa piosenkę i bawi się przy niej

wykonuje prace przestrzenną według instrukcji

odpowiada na pytania dotyczące utworu

wykonuje koktajl owocowo-mleczny

dostrzega charakterystyczne cechy przedmiotów

stosuje liczebniki główne i porządkowe w zakresie 6

ozdabia rysunek według własnego pomysłu

wymienia korzyści wynikające ze stosowania urządzeń elektrycznych w domu

wyklaskuje rytm piosenki

rysuje po śladach

 

Tydzień trzeci: A deszcz pada i pada…

Cel główny:

Obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.

Cele operacyjne (dziecko):

wypowiada się na temat treści wiersza

ilustruje ruchem piosenkę

wykonuje pelerynkę i ozdabia ją wg własnego pomysłu

przelicza elementy – prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi

rozwiązuje zagadki

mówi wyraźnie

maluje za pomocą kresek

wyjaśnia na czym polega krążenie wody w przyrodzie

rozpoznaje zjawiska parowania i skraplania

ubiera się samodzielnie

Tydzień czwarty:  Dbamy o zdrowie.

Cel główny:

Spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa i nabiału (ograniczenie spożycia słodyczy, chipsów i słodkich napojów).

Dbanie o higienę przez: codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, .

Cele operacyjne (dziecko):

wypowiada się na temat słodkich potraw

wymyśla prostą potrawę

wie, co rozpuszcza się w wodzie

aktywnie ćwiczy

liczy w zakresie 7 i więcej

porusza się rytmicznie przy piosence

dzieli nazwy na sylaby i głoski

zgodnie bawi się z innymi dziećmi

okazuje uczucia mimiką twarzy

wykonuje formę przestrzenną

wymienia nazwy zdrowych produktów

wie dlaczego powinno się dbać o zęby

 

Piosenka: „Dola parasola”
sł. H.Łochocka, muz.E.Pałłasz

 

Stał parasol koło ściany,
przekrzywiony, zapłakany,
Chlip, chlip, chlap.(bis)
Nos drewniany wygiął w rurkę,
a łzy w koło ciekną ciurkiem,
Ciap, kap, ciap.(bis)

 

Ref: Chlip, chlip, chlap,
Ciap, kap, ciap.(bis)

 

Wycieraczka rzekła “Panie
kiedyż wreszcie pan przestanie?”
Chlip, chlip, chlap. (bis)
“Gdy pan płakać chce nad sobą,
To już na mnie, a nie obok”.
Ciap, kap, ciap.(bis) 

 

Ref: Chlip, chlip, chlap….

Wiersz: „Listopad” J.Koczanowska

Miesiąc listopad nie jest brzydki
i smutny być nie musi wcale,
wystarczy mu się dobrze przyjrzeć,
żeby zobaczyć wiele zalet.

Kiedy ostatnie liście spadną
i szare chmury skryją niebo,
listopad jest jak baśń ciekawa,
ma w sobie coś tajemniczego.

Wiatr głośno śpiewa, mgły wirują,
deszcz kropelkami w okno stuka,
to jest melodia listopada –
niezwykle piękna, chociaż smutna.

 

Tydzień pierwszy: Nasza mała ojczyzna.

Cele ogólne:

Rozumienie pojęcia miejsce zamieszkania.

Poszerzanie doświadczeń językowych.

Kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna pojęcia: mała ojczyzna, mapa, wspólnota.

Odróżnia miasto od wsi.

Kształtuje umiejętność słuchania muzyki poważnej.

 

Tydzień drugi: Mój dom – Polska.

Cele ogólne:

Kształtowanie postaw patriotycznych.

Rozpoznawanie symboli narodowych.

Rozwijanie zainteresowań legendami o Polsce.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozwija umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć słowami.

Potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej.

Wskazuje na mapie Polski morze oraz góry.

Tydzień trzeci: Moje hobby.

Cele ogólne:

Rozwijanie pamięci.

Rozpoznawanie i nazywanie emocji.

Usprawnianie sprawności manualnej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozróżnia kolory i posługuje się ich nazwami.

Dzieli zbiory ze względu na jedną cechę wspólną.

Nawiązuje bliższe relacje z innymi.

 

Tydzień czwarty: Ulubione zajęcia.

Cele ogólne:

Rozwijanie zachowania proekologicznego.

Wdrażanie do szanowania rzeczy.

Nabywanie odwagi do zaprezentowania siebie.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Szuka i nazywa przeciwieństwa.

Eksperymentuje z materiałem plastycznym.

Rozwija myślenie twórcze.

 

Wiersz: „Barwy ojczyste” Czesław Janczarski

 

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

Piosenka: „Mój dom”

Mój dom, to dom rodzinny,
gdzie wszyscy bliscy są,
brat, siostra, mama, tata,
to mój prawdziwy dom.

Ref. Mój dom, mój dom,
to właśnie jest mój dom. x2

 

Mój drugi dom przedszkole,
gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło,
tu jest mój drugi dom.

Ref. Mój dom, mój dom,
To właśnie jest mój dom.x2

 

Mój dom to cała Polska,
tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek,
to polskich dzieci dom.

Ref. Mój dom, mój dom,
To właśnie jest mój dom.x2

Tydzień pierwszy: Album rodzinny

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób.

Doskonalenie zdolności wyrażania emocji i rozmawiania o nich.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „i, I”.

Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń.

Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 5.

Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje.

Poznaje wygląd litery „i, I”.

Poznaje zapis graficzny litery „i, I”.

Poznaje wygląd cyfry 5 i sposób jej kreślenia.

Potrafi czekać na swoją kolej.

 

Tydzień drugi: Mała i duża ojczyzna

Cele ogólne:

Kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny.

Zapoznanie z pojęciem „obywatel”.

Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”.

Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6.

Kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów.

Zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi.

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wyjaśnia, dlaczego symbole narodowe są ważne i należy je szanować.

Poznaje zapis graficzny litery „d, D”.

Rozumie pojęcie „obywatel”.

Poznaje zapis graficzny cyfry 6 i prawidłowy sposób jej kreślenia.

Przelicza w zakresie 0–6.

Wymienia nazwy zwierząt i ich młodych.

Rozpoznaje hymn narodowy.

 

Tydzień trzeci: Ja i moje ciało

Cele ogólne:

Ćwiczenie asertywności.

Doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej
i bezpiecznej zabawy.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”.

Utrwalenie znajomości nazw części ciała.

 Kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro.

Doskonalenie orientacji w przestrzeni.

 Rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy.

Doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb.

Rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi okazać szacunek innym osobom.

Wie, jak można w asertywny i grzeczny sposób mówić o swoich potrzebach.

Poznaje zapis graficzny litery „u, U”.

Prawidłowo przelicza.

Zna części ciała.

 

Tydzień czwarty: Przygotowania do zimy

Cele ogólne:

Wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”.

Wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.

Rozwijanie wiedzy przyrodniczej.

Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje zapis graficzny litery „l, L”.

Poznaje wygląd cyfry 7 i sposób jej kreślenia.

Prawidłowo posługuje się liczebnikami porządkowymi.

Zna zasady współpracy w grupie.

 

Wiersz

Co to znaczy kochać ojczyznę?

Klaudia Szczygieł

Są tacy, co myślą, że kochać ojczyznę

To nie jest sprawa dla dziecka,

Lecz ja wiem dokładnie, że my przedszkolaki

Też Polskę trzymamy w swych sercach.

Gdy zamiast wyrzucić na trawę papierek,

Wrzucamy go do śmietnika,

Gdy w parku czy mieście jedziemy rowerkiem,

Pilnując by nie po trawnikach,

Gdy chętnie słuchamy legendy o Warsie,

Syrence czy Smoku Wawelskim,

Lub gdy podziwiamy i innym mówimy,

Jak bardzo ten nasz kraj jest piękny.

A jeszcze, gdy w meczach lub innych zawodach

biało-czerwoni startują

A my kibicując, krzyczymy „do boju!”

Flagą co sił wymachując,

I gdy się uczymy, czytamy, pytamy,

Gdy mecze grywamy pod blokiem,

Gdy hymn dobrze znamy i pięknie śpiewamy,

Mazurka tańczymy z podskokiem…

To wszystko dlatego, by Polska kochana

Codziennie dumna z nas była.

Kraj nasz jest piękny, najlepszy na świecie,

A w nas, dzieciach, tkwi wielka siła!

Piosenka O morza, aż do Tatr

 

Ref.
Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.

1.To kochana ziemia rodzinna
tu znajomy każdy kwiat
Błyszczą w słońcu rosy nad ranem
i prastary szumi las.

 

Ref.
Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.

 

  1. To kochana ziemia rodzinna
    śpiewa dla niej każdy ptak.
    Pachną wiatrem konie w galopie
    i spokojnie płynie Wisła.

 

Ref.

Od morza, aż do Tatr
to Polska, to mój świat x2
to serca mego pieśń i skarb.

 

Tydzień pierwszy : Bezpieczny przedszkolak

uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

czerpanie radości z zabaw ruchowych

kształtowanie cierpliwości podczas czekania na swoją kolej

uwrażliwianie na potrzeby innych

przeżywanie i wyrażanie własnych emocji, dzielenie się nimi z innymi

wdrażanie do podejmowania współpracy z innymi, dążenia do wspólnego celu prób zabawy w parach oraz małych grupach

kształtowanie poczucia przynależności do grupy

nazywanie swojego miejsca zamieszkania

uważne słuchanie wierszy, opowiadań

analizowanie dźwięków i obrazów, uczestniczenie w rozmowach na ich temat

poznanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze

dbanie o estetyczne wykonywanie prac plastycznych

 

Tydzień drugi: Nasz kraj – Polska

wykonywanie czynności doskonalących małą motorykę, kształtowanie czynności związanych z przygotowaniem do nauki pisania

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami, wykonywanie różnych form ruchu

dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego

dostrzeganie emocjonalnej wartości w najbliższym otoczeniu

nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z szacunkiem do kraju, szacunkiem do innych ludzi

obdarzanie uwagą osób dorosłych oraz rówieśników

wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie

poznawanie symboli narodowych oraz legend polskich

rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy

rozbudzanie ekspresji artystycznej podczas wykonywania prac plastycznych

 

Tydzień trzeci: Listopadowy deszcz

kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzi podczas rysowania i kolorowania

usprawnianie motoryki małej i precyzji poprzez manipulację różnymi przedmiotami

doskonalenie sprawności i koordynacji ruchowej

dostrzeganie wartości estetycznej płynącej z kontaktów z naturą

odczuwanie satysfakcji ze skończonej pracy

obdarzanie uwagą osób dorosłych oraz rówieśników

przestrzeganie zasad zabaw i gier

odczuwanie przynależności do grupy rówieśnicze

 

Tydzień czwarty: Poznajemy swoje emocje

udział w zabawach logopedycznych i artykulacyjnych

dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw w sali i w ogrodzie

podnoszenie świadomości własnego ciała

wdrażanie do rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji

poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami

rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych

rozróżnianie prawej i lewej strony

budowanie wypowiedzi na podany temat

śpiewanie piosenek z dziecięcego repertuaru

 

Wiersz: „Wandzia i duszek” M. Galewska-Kustra, E. i W. Szwajkowscy,

 

Wandzia w łóżku widzi duszka,

więc się boi iść do łóżka.

Wyjaśniła Wandzi wróżka:

– To nie duszek, to poduszka!

A że czasem różne duszki

są podobne do poduszki,

Wandzi już się trzęsą nóżki,

więc się wzmacnia sokiem z puszki.

 

Piosenka: „Deszczowa wyliczanka”

 

Deszczyk pada: kap, kap, kap,

ręce klaszczą: klap, klap, klap.

Chodzi sobie kot bury i przegania chmury.

Wyliczanka:

Pierwsza chmurka całkiem mała,

z wiatrem szybko odleciała.

Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.

Trzecia poszła sobie spać,

czwarta wciąż chce deszczem lać!

 

Deszczyk pada; kap, kap, kap,

nogi tupią: chlap, chlap, chlap.

Chodzi sobie kot bury i przegania chmury.

Wyliczanka:

Pierwsza chmurka całkiem mała,

z wiatrem szybko odleciała.

Druga chmurka bardzo miła razem z kotem zatańczyła.

Trzecia poszła sobie spać,

czwarta wciąż chce deszczem lać!

 


Tydzień pierwszy: Mała i duża ojczyzna

Cele ogólne:

Poznanie pojęć: mapa, symbole, Polska, poszerzanie słownika czynnego.

Rozwijanie umiejętności ilustrowania pojęć ruchem, rozwijanie wrażliwości, empatii, umiejętności podawania nazwy czuć i emocji.

Poznanie nowej piosenki,  rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego.

Rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej, różnicowanie faktur dotykiem, doskonalenie współpracy.

Cele szczegółowe:

Zna symbole narodowe Polski., wie, jakie miasto jest stolicą Polski.

Śpiewa piosenkę o Polsce, potrafi powiedzieć kto to jest patriota.

Potrafi nazwać i zilustrować gestem i ruchem ciała podstawowe uczucia.

 

Tydzień drugi:  W świecie wyobraźni

Cele ogólne:

Wprowadzenie pojęcia wyobraźnia,  marzenie, doskonalenie umiejętności wyrażania   swoich myśli i uczuć słowami.

Odróżnianie fikcji od rzeczywistości.

Rozwijanie umiejętności przeliczania.

Rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych zapachów, rozwijanie wrażliwości sensorycznej.

Cele szczegółowe:

Wie, co to jest wyobraźnia i potrafi określić jakie jest jego marzenie.

Odróżnia fikcje od rzeczywistości  i potrafi podać przykład.

Rozpoznaje niektóre zapachy używane w kuchni.

 

Tydzień trzeci: Przygotowania do zimy.

Cele ogólne:

Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych i ich nawyków żywieniowych, poznanie  zasad zachowania się w lesie, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,  wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę.

Poznanie podstawowych wiadomości na temat przygotowań do zimy wiewiórki,  niedźwiedzia i jeża, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności podziału słów na sylaby.

Poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących i pozostających w Polsce.

kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.                                                                                                                                                                                                                

Cele szczegółowe:

Potrafi wymienić, jakie zwierzęta zamieszkują polskie lasy, wie, czym się żywią wiewiórki, niedźwiedź i jeż, wie, jak należy zachować się w lesie.

Potrafi dzielić proste słowa na sylaby.

Zna nazwy ptaków odlatujących zimą do ciepłych krajów

 

Tydzień czwarty: Nasze ciało

Cele ogólne:

Utrwalanie znajomości nazw części ciała, poznanie zawodu lekarza, zachęcanie do uważnego obserwowania swojego ciała.

Poznanie zmysłów i odpowiadających im narządów, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

Zapoznanie się z zasadami utrzymania higieny jamy ustnej, poznanie zawodu stomatologa, poznanie produktów zdrowych dla zębów, kształtowanie nawyku mycia zębów.

Poznanie wybranych zasad zdrowego odżywiania, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów,  zachęcanie do odkrywania nowych smaków.

Cele szczegółowe

Potrafi prawidłowo nazwać części ciała i zmysły.

Wie, na czym polega praca stomatologa, zna zasady utrzymania higieny jamy ustnej.

Wymienia produkty , które są zdrowe dla organizmu, poznaje wielozmysłowo niektóre produkty, jest otwarte na próbowanie nowych smaków.

 

Wiersz  pt.,, Katechizm polskiego dziecka’ W. Bełza

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.

 

Piosenka pt.,, Polak mały”

Ref: Bo ja jestem Polak mały

        Taki silny, taki śmiały

        Kolor biały i czerwony

        To nasz znak

        Polską flagę w domu mam.

 

W naszym pięknym kraju

żyje się wspaniale

 można tu zdobywać góry

 i podziwiać morskie fale.

 

Ref: Bo ja jestem Polak mały…

 

Jak wygląda polski herb

 każde dziecko wie

 to biały orzeł w złotej koronie

 na czerwonym tle.

 

Ref: Bo ja jestem Polak mały….

 

Ole, ole, ole, ole

nasza Polsko kochamy Cię

Ole, ole, ole, ole

 nasza Polsko kochamy Cię

 Ole, ole, ole, ole

 nasza Polsko kochamy Cię

 

Ref: Bo ja jestem Polak mały….