Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Jak wyglądał świat przed milionami lat?
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiedzy o dinozaurach.
Kształtowanie umiejętności matematycznych.
Kultywowanie tradycji obchodzenia święta górników – Barbórki.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje dinozaury na obrazkach; wie, dlaczego wyginęły.
Liczy w zakresie 3 w aspekcie głównym i porządkowym.
Poznaje tradycję Barbórki.
Tydzień drugi: Idzie zima ze śniegiem.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
Zapoznanie z tradycją mikołajek.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje zimę na obrazkach; potrafi wymienić jej charakterystyczne cechy.
Segreguje obrazki lub przedmioty wg podanego kryterium.
Wie, co to są mikołajki; rysuje list do Mikołaja.
Tydzień trzeci i czwarty: Idą święta.
Cele ogólne:
Wzbogacenie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia.
Rozwijanie pamięci słuchowej oraz mowy.
Umuzykalnianie dzieci.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia.
Recytuje fragment wiersza; stara się mówić wyraźnie i w odpowiednim tempie.
Śpiewa piosenki świąteczne oraz kolędy.
Piosenka: Choinka, choinka.
Pachnąca, zielona przybyła dziś do nas.
Witamy cię wszyscy, choinko zielona.
Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka na niebie zaświeci,
kolędę zanucą z rodzicami dzieci.
Na niej bombki, łańcuch, malutkie serduszka,
pachnące pierniczki i małe jabłuszka.
Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka …
Nasza choineczka pięknie przystrojona,
kolorowym blaskiem zamruga dziś do nas.
Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka …
Wiersz:„Zima” B. Forma
Saniami Pani Zima przybyła.
Wspaniałe czapy drzewom uszyła.
Ubrała dachy w płaszcze zimowe.
Wszystkim rozdała kołdry puchowe.
W krainę śniegu Zima saniami,
szybko pomknęła dziś razem z nami.
Do swego zamku nas zaprosiła
i pyszne lody nam przyrządziła.
Jak śnieg powstaje opowiadała.
Jak zrobić z wody lód pokazała.
Rozdała gwiazdki na pożegnanie,
Tak się skończyło z Zimą spotkanie.
Tydzień pierwszy: Nasze rodziny
Cele ogólne
kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań (oczekiwania wobec prezentu)
kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”, „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek”
poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
wdrażanie do globalnego czytania
zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”
Tydzień drugi: Co to znaczy być dobrym?
Cele ogólne
doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
rozbudzanie zainteresowania światem liter
wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć)
wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych
Tydzień trzeci i czwarty: Boże Narodzenie
Cele ogólne
aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej
kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi,
kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka
kształtowanie postaw prospołecznych
kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
Piosenka „Gimnastyka bałwanków”
Tańczyły bałwanki, machały miotłami.
Tańczyły bałwanki kiwały głowami
Skakały wysoko tak jak pajacyki
Zgubiły w tym tańcu wszystkie swe guziki.
Kłaniamy się, kłaniamy guzików szukamy
Pływamy, pływamy guzików szukamy
Biegamy, biegamy guzików szukamy
Na palcach stąpamy guzików szukamy
Wspinamy się, wspinamy guzików szukamy
Kucamy, kucamy guzików szukamy
Wiersz Wieczór wigilijny
Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince
co tu przyszła na noc.
Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.
Tydzień pierwszy: Odwiedziny Mikołaja
Cele ogólne:
Usprawnianie motoryki małej
Rozwijanie umiejętności matematycznych
Ilustrowanie piosenki ruchem
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wykleja kontury obrazka
sprawnie liczy w poznanym zakresie
przedstawia treść piosenki ruchem
Tydzień drugi: Zima jest coraz bliżej
Cele ogólne:
Zapoznanie z oznakami zimy
Rozwijanie aktywności słuchowo-ruchowej
Rozwijanie umiejętności koncentracji
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozpoznaje oznaki zimy
w skupieniu wykonuje polecenia podczas zabawy
koncentruje uwagę na wykonywanej czynności
Tydzień trzeci: Magia świąt
Cele ogólne:
Zapoznanie z tradycjami świątecznymi
Rozwijanie umiejętności matematycznych
Doskonalenie sprawności manualnej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
zna wybrane tradycje świąteczne
doskonali umiejętność liczenia
wykonuje prace plastyczne
Tydzień czwarty: Zabawki
Cele ogólne:
Rozwijanie mowy
Rozwijanie sprawności fizycznej
Zapoznanie z zabawkami przeszłości
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
poprawnie wykonuje ćwiczenia logopedyczne
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
wie, jakimi zabawkami bawiono się w przeszłości
Piosenka „Hej, pasterze”
Hej pasterze! Pora wstać!
Jezusowi pokłon dać
Hej pasterze! Gwiazda lśni
Jezus śpi
A po górach, dolinach
Niech się niesie, ta nowina.
Radośnie śpiewajmy, małemu!
A po górach, dolinach
Niech się niesie, ta nowina
Radośnie śpiewajmy, małemu!
Hej pasterze, co za cud?
W lichej stajni wielki Bóg.
Nasz zbawiciel w żłóbku śpi
O czymś śni?
A po górach, dolinach
Niech się niesie, ta nowina.
Radośnie śpiewajmy, małemu!
A po górach, dolinach
Niech się niesie, ta nowina
Radośnie śpiewajmy, małemu!
Wiersz „Bałwanek”
Sypie z nieba biały puch,
Ty bałwanka z niego zrób.
Jedna kula, druga kula
I już bałwan z nami hula
Czapka z garnka, nos z marchewki
Już bałwanek jest niekiepski
Jeszcze oczy i guziki
Bałwan wyszedł znakomity.
Ty bałwanka także zrób
Nawet, gdy nie sypie puch.
Tydzień pierwszy: Co cieszy Mikołaja?
Cele główne:
rozwijanie mowy, poznawanie postaci Świętego Mikołaja;
odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, poznawanie tradycji mikołajkowych;
rozwijanie sprawności manualnej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje tradycyjny wygląd, cechy i rolę Świętego Mikołaja;
rozpoznaje cyfrę 7, wymienia niektóre tradycje mikołajkowe;
uzupełnianie portretu św. Mikołaja – doklejanie czapki, brody, pompona, dorysowywanie oczu i nosa.
Tydzień drugi: Jakie sporty uprawiam zimą?
Cele główne:
budzenie zainteresowania literami;
kształtowanie orientacji w przestrzeni;
utrwalenie nazw dni tygodnia, poznawanie oznak zimy.
Cele szczegółowe:
poznaje literę s, S w toku zabaw;
odszukiwanie i zaznaczanie takich samych obrazków bałwanków. Odszukiwanie rysunków łyżew i sanek. Kolorowanie ich;
rozpoznaje cyfry od 0 do 7, wymienia niektóre oznaki zimy.
Tydzień trzeci: O czym w święta każdy z nas pamięta?
Cele główne:
rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych;
rozwijanie percepcji słuchowej;
zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na temat tradycji bożonarodzeniowych, zna wybrane tradycje bożonarodzeniowe;
rozwija umiejętność rozpoznawania dźwięków z najbliższego otoczenia;
wykonuje kartkę świąteczną.
Tydzień czwarty: Który żywioł jest najważniejszy?
Cele główne:
rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania, zapoznanie z ogniem jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka;
rozwijanie sprawności ruchowej;
zapoznanie z żywiołami.
Cele szczegółowe:
w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;
aktywnie uczestniczy w zabawach;
wypowiada nazwy żywiołów.
Wiersz: ,,Święty Mikołaj”
Jedzie święty Mikołaj
Białą brodą świeci
Worek z prezentami
Ma dla grzecznych dzieci
Po śniegu, po białym
W zwinne renifery
Wspaniałym zaprzęgiem
Pędzi w dwójki cztery
Jedzie święty Mikołaj
Z dalekiej północy
Od wioski do miasta
Pędzi w środku nocy
Piosenka: Mikołaju! Czekamy na Ciebie
Zaśpiewaj razem z nami!
Święty Mikołaj jedzie saniami,
worek z prezentami wiezie za chmurami.
Renifery pędzą, dzwonki cicho dzwonią,
a na niebie śnieżynki radośnie gonią.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,
z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!
Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Na kominku skarpety wiszą równo w rzędzie,
Mikołaj zagląda: „Co tam dziś będzie?”
Ciasteczka i mleko na stole już czekają,
a dzieci radośnie śpiewać zaczynają.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,
z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!
Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Święty Mikołaju, dziękujemy za prezenty,
każdy jest dzięki Tobie dziś uśmiechnięty.
Wróć za rok, Mikołaju, znowu do nas śmiało,
By radości i śmiechu nigdy nie brakowało.
Hej, ho! Mikołaju, czekamy na
Ciebie, z prezentami w szybujesz po niebie.
Hej, ho! Mikołaju, radość niesiesz nam,
Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.
Tydzień pierwszy: Czyńmy dobro.
zapoznanie z pojęciem wolontariat, podkreślenie znaczenia empatii wobec ludzi i zwierząt będących w potrzebie,
kształtowanie umiejętności językowych poprzez używanie nazw w odpowiedniej liczbie i formie, zacieśnianie więzów rówieśniczych,
kształtowanie umiejętności porównywania wielkości, stwarzanie okazji do dostrzegania regularności układu i ich kontynuowania,
zapoznanie dzieci z ciekawostkami o Laponii, śniegu, zorzy, reniferach, rozwijanie umiejętności manualnych, uwrażliwianie na szanowanie przyrody,
rozwijanie zdolności manualnych poprzez ozdabianie pudełka na prezenty, wspieranie kreatywności i wyobraźni,
Tydzień drugi: Odczytaj wiadomość.
doskonalenie umiejętności rozpoznawania i określania emocji u siebie i innych, rozwijanie empatii,
zapoznanie ze sposobami komunikowania się na odległość, kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
zapoznanie z czynnością zakupu na przykładzie kupowania znaczka pocztowego, nabywanie umiejętności rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów,
poznanie niektórych sposobów komunikowania się zwierząt między sobą, rozwijanie umiejętności obserwacji, kształtowanie empatycznego i życzliwego stosunku wobec zwierząt,
doskonalenie umiejętności rozpoznawania kolorów, rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie umiejętności skupienia uwagi,
Tydzień trzeci: Święta za pasem.
omówienie tradycji świątecznych, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji,
kształtowanie umiejętności formułowania życzeń, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, stwarzanie okazji do integrowania grupy i odczuwania radości z powodu zbliżających się świąt, utrwalenie znajomości kolęd,
rozwijanie umiejętności przeliczania i ustalania liczby elementów, zapoznanie z zasadami nakrywania do stołu,
zapoznanie z różnymi drzewami iglastymi, rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody, kształtowanie szacunku do przyrody,
Tydzień czwarty: Zimowe zabawy.
kształtowanie odporności emocjonalnej – radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, stwarzanie okazji do dostrzegania mocnych stron swoich i innych,
poznanie nazw zimowych dyscyplin sportowych, wyrabianie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu,
rozwijanie orientacji przestrzennej, stwarzanie okazji do czerpania radości ze wspólnych zabaw na świeżym powietrzu,
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
poznanie zjawiska szronu, rozbudzanie ciekawości poznawczej podczas eksperymentowania,
poznanie właściwości lodu i warunków życia w Arktyce, na Grenlandii
Piosenka: „Mikołajowa piosenka”
Sł.:S. Bacewicz, muz.: M. Hernik
Gdy na niebie gwiazd miliony
A na ziemi śnieg się skrzy
Każdy dziecko małe duże
O prezentach tylko śni
Już tu słychać dźwięk dzwoneczków
Mikołaja sanie mkną
A Mikołaj i renifer
Tak śpiewają w piosenkę swą
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł
Czy tu grzeczne dzieci są? /4x
Tu jesteśmy Mikołaju
Grzeczny dziś był każdy z nas
Cały rok przecież czekamy
Na grudniowy piękny czas
Każdy prezent więc dostaje
I Mikołaj rusza znów
Wiatr zimowy oprócz śniegu
Niesie echo jego słów
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …
Reniferów ślad zostaje
Pośród roziskrzonych gwiazd
Tyle miejsc musi odwiedzić
Małych wiosek, wielkich miast
Więc mikołaj nie próżnuje
Jego sanie dalej mkną
A mikołaj i renifer
Znów śpiewają piosnkę swą
Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …
Wiersz: ,,W Wigilię”
- Paszkiewicz
Na stole obrus, a pod nim siano,
Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,
Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,
Nikt się nie kłóci i nie narzeka.
Wszyscy opłatek biorą do ręki,
Szczere życzenia sobie składają,
A gdy spróbują każdego dania,
Piękne kolędy wspólnie śpiewają.
Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,
Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,
A kto był dobry, miły, uczynny,
Ten pod choinką znajdzie prezenty.
Tydzień pierwszy: Nadchodzi zima.
Cel główny:
Poznawanie zjawisk charakterystycznych dla zimy i nazywanie ich.
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, zwracanie uwagi na ich piękno.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia oznaki zimy
wskazuje i nazywa części ciała
rozróżnia melodię wolna i szybką
wycina obrazek
układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń
śpiewa piosenkę dla Mikołaja
Tydzień drugi: Idą Święta.
Cel główny:
Wzmacnianie więzów w rodzinie.
Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Cele operacyjne (dziecko):
wspólnie z kolegami ubiera choinkę
odpowiada na pytania dotyczące wiersza
segreguje przedmioty ze względu na kształt, kolor
śpiewa kolędy i świąteczne piosenki
przygotowuje prezent dla rodziców
opowiada historyjkę na obrazkach
Tydzień trzeci: Święta tuż-tuż.
Cel główny:
Wzmacnianie więzów w rodzinie.
Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Cele operacyjne (dziecko):
nakrywa do wigilijnego stołu
wymienia kilka potraw wigilijnych
składa życzenia rówieśnikom i osobom najbliższym
Tydzień czwarty: Nowy rok.
Cel główny:
Wzmacnianie więzów w rodzinie.
Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Nowym Rokiem.
Cele operacyjne (dziecko):
Wie, co to Sylwester i Nowy rok
wymienia zwyczaje noworoczne
składa noworoczne życzenia rówieśnikom i osobom najbliższym
Piosenka: „Święty Mikołaj”
sł.i muz. K. Komińska
Już świąteczna gwiazdka świeci,
choineczkę mają dzieci,
aniołeczki z nieba sypią
biały, lekki puch.
Ref. Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też.
Moc prezentów nam przyniesiesz,
o czym marzę dobrze wiesz.
Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też.
Moc prezentów nam przyniesiesz,
o czym marzę dobrze, dobrze wiesz.
Choineczka już ubrana,
ciepłe kluski niesie mama.
stół świąteczny zastawiony,
teraz życzeń moc.
Ref. Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też….
Wiersz: „Wigilia”
J.Koczanowska
Już choinka pięknie przystrojona
i na sianku opłatek spoczywa,
mama głośno do stołu zaprasza,
bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.
Wszyscy sobie życzenia składają najpiękniejsze,
świąteczne i szczere, babcia nawet łezkę uroniła
bo jest miłość, radość i wzruszenie.
A gdy znikną ze stołu pierogi,
kluski z makiem i zupa grzybowa,
wtedy czas rozpakować prezenty
i radośnie, wspólnie kolędować.
Tydzień pierwszy: Nadchodzi zima.
Cele ogólne:
Utrwalanie wiedzy o ziemie.
Uświadamianie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje oznaki zimy,
Nazywa i odróżnia figury geometryczne,
Rozwija wyobraźnię,
Śpiewa poznane piosenki.
Tydzień drugi: Coraz zimniej.
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.
Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt zimą.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Nazywa wybrane ptaki,
Wie, że niektóre zwierzęta potrzebują pomocy zimą,
Ćwiczy orientację w przestrzeni,
Wie, jak należy dbać o swojego pupila.
Tydzień trzeci: Świąteczne przygotowania.
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych..
Nabywanie umiejętności składania życzeń.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Przelicza, porównuje liczebność,
Poznaje zawód i pracę listonosza,
Nazywa wybrane instrumenty muzyczne,
Wykonuje ozdoby na choinkę.
Tydzień czwarty: Wesołych Świąt!
Cele ogólne:
Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Św. Mikołaja.
kultywowanie zwyczaju świątecznego – spotkań rodzinnych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
nazywa wybrane emocje,
utrwala nazwy części ciała,
śpiewa kolędy,
odczuwa podniosły nastrój Świąt Bożego Narodzenia.
Wiersz B. Mróz – Gajewskiej „Zuzia i zima”
Patrzy Zuzia przez okienko.
-Mamo,
świat się przykrył
białą kołderką.
Ja chcę tak samo!
Idzie Zuzia
przez podwórko.
Wiatr
za kaptur Zuzie złapał.
Mróz
w policzki Zuzię drapał.
Lód
bucikom drogę plącze.
Oj, kłopoty ma nasz bączek!
– Zuziu –
Na zimowe prztyczki
najlepsza czapka,
szalik
i rękawiczki…
Piosenka pt. „Czas podarunków”
Jedzie Mikołaj z dalekich stron,
dookoła słychać dzwoneczków ton.
Aniołki głoszą świąteczne dni
dzyń, dzyń, pod niebem już pięknie brzmi.
Ref. : Czas podarunków
świąteczny czas.
Niechaj pamięta
dziś każdy z nas.
Czas podarunków
jak z bajki czas.
Moc niespodzianek
sprawi nie raz.
Patrzcie saniami Mikołaj gna.
Na pewno dla nas prezenty ma.
Dla grzecznych dzieci ma czarów moc.
Dzyń, dzyń, gwiazdami już dzwoni noc.
Tydzień pierwszy: Czyńmy dobro
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób, zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym
Poznanie litery Y
Cele szczegółowe:
Zna pojęcie bezinteresownej pomocy innym
Rozwija życzliwość i empatię
Rozpoznaje głoskę Y w wygłosie i jej zapis graficzny
Tydzień drugi: Odczytaj wiadomość
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie
Poznanie litery K
Cele szczegółowe:
Potrafi porozumiewać pozawerbalnie i odczytywać emocje innych
Rozpoznaje głoskę K w nagłosie i jej zapis graficzny
Rozumie sposób porozumiewania się zwierząt
Tydzień trzeci: Święta za pasem
Cele ogólne:
Poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
Kształtowanie umiejętności składania życzeń
Cele szczegółowe:
Zna tradycje bożonarodzeniowe
Wie jak składać życzenia i zna cel ich składania
Zna potrawy wigilijne
Tydzień czwarty: Zimowe zabawy
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania sportów zimowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania
Kształtowanie wrażliwości na piękno zimowego krajobrazu
Cele szczegółowe:
Wie jak radzić sobie z przegraną podczas zabaw sportowych
Zna nazwy sportów zimowych i sprzętów do nich potrzebnych
Dostrzega piękno otaczającego go świata
Strojnisia choinka
Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
W stroiku z bibułki stoi choineczka.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Kolory tęczowe w bombkach-latarenkach,
Choinka w koralach, strojna jak panienka.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami,
Strojnisia choinka słucha razem z nami.
Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.
Hej, kolęda, kolęda.
Wierszyk o gwiazdce
W noc grudniową księżyc świeci,
Biały śnieg się skrzy.
Cicho wszędzie, śpią już dzieci,
Cudne mają sny.
Spiesz się, spiesz się, Mikołaju,
Zejdź z wysokich wzgórz.
Grzeczne dzieci wyczekują,
Kiedy przyjdziesz już!
Tydzień pierwszy
doskonalenie zmysłu dotyku
rozwijanie sprawności dłoni oraz palców
przedstawianie emocji oraz uczuć w czasie zabaw teatralnych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się
wzbogacanie wiedzy na temat teatru
wcielanie się w role, uczestniczenie w zabawach teatralnych
wymyślanie krótkich historyjek, objaśnianie kolejności zdarzeń
eksperymentowanie ze światłem i cieniem
Tydzień drugi
wdrażanie do dbania o higienę w czasie zajęć kulinarnych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się
wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych
rozwijanie kompetencji matematycznych
rozwiązywanie zagadek
rozwijanie orientacji przestrzennej
uczestniczenie w zajęciach kulinarnych
tworzenie prac plastycznych
Tydzień trzeci
wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych
dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
dokonywanie pomiarów długości
rozwiązywanie zagadek
śpiewanie kolęd
Tydzień czwarty
poznanie różnych rodzajów kalendarzy
oglądanie różnych zegarów i zegarków, zapoznanie z pracą zegarmistrza
posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
wymienianie pór roku, przyporządkowywanie im określonych symboli
rozwijanie kompetencji matematycznych
dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
rozwiązywanie zagadek tekstowych
Piosenka: Gwiazdka
Świeci gwiazdka, jedna, druga,
główką kręci, oczkiem mruga.
Wszystkie gwiazdki zaświeciły,
wszystkie razem zatańczyły.
Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
Krążą w kółko gwiazdki obie,
czasem nogą tupną sobie.
Czasem główką pokiwają
i mrugają, wciąż mrugają…
Wiersz: Co ty dasz nam Nowy Roku?
Co ty dasz nam Nowy Roku?
Dam wam cztery pory roku.
Puchem sypnę, dam bałwanki,
łyżwy, narty, no i sanki.
Potem wiosny czas radosny:
dam sasanki i pierwiosnki.
Kiedy już was zmęczy szkoła,
wakacyjny czas przywołam.
A gdy w sadach moc kolorów,
dam pogodę na czas zbiorów.
Tydzień pierwszy: Wiadomość z daleka
Cele ogólne:
Poznanie zawodów listonosza i kuriera, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach.
Zapoznanie się z funkcjami i wyglądem telefonu stacjonarnego i smartfona, utrwalenie znajomości imienia i nazwiska.
Utrwalanie znajomości pojęć duży i mały, rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość ,doskonalenie umiejętności przeliczania.
Wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (zabawy badawczej).
Poznanie budowy piosenki, zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką oraz symbolem Poczty Polskiej, rozwijanie wrażliwości i pamięci muzycznej.
Poznanie tradycji związanych z mikołajkami.
Cele szczegółowe:
Wie, na czym polega praca listonosza i kuriera, wie, że należy okazywać szacunek ludziom różnych zawodów.
Potrafi prawidłowo używać określenia duży, mały, różnicuje przedmioty ze względu na wielkość.
Prowadzi eksperymenty badawcze i wyciąga z nich wnioski.
Wie, co jest symbolem poczty polskiej i poznaje instrument dęty pocztę.
Zna tradycje związane z Mikołajkami.
Tydzień drugi: Zima tuż, tuż
Cele ogólne:
Poznanie sposobów ochrony przed zimnem, rozwijanie umiejętności rozpoznawania części ubioru, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze.
Poznanie cech zimowego krajobrazu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie wyobraźni.
Poznanie figury geometrycznej – trójkąta, utrwalanie znajomości pojęć dotyczących wielkości (duży, mały), rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
Poznanie utworu muzyki klasycznej, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności ruchowej, ćwiczenie ruchów w wolnym tempie i o dużym ciężarze, uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej.
Poznanie właściwości śniegu i lodu, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej.
Cele szczegółowe:
Nazywa części ubioru, wie,, w jaki sposób należy dbać o swoje zdrowie.
Podaje cechy krajobrazu zimowego, potrafi powiedzieć co to jest lód i zna jego właściwości.
Porusza się zgodnie z tempem utworu, rozpoznaje utwory muzyki klasycznej.
Zna figurę geometryczną trójkąt, r ją odnaleźć w otoczeniu.
Tydzień trzeci: Przygotowania do Świąt
Cele ogólne:
Poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt
Wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat.
Poznanie charakterystycznych potraw wigilijnych, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 4.
Nauka piosenki o świątecznej tematyce, rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Rozwijanie sprawności manualnej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
Cele szczegółowe:
Zna tradycje związane z obchodem Świąt Bożego Narodzenia.
Wymienia potrawy wigilijne, wie, co powinno znaleźć się na wigilijnym stole.
Śpiewa piosenkę o tematyce świątecznej.
Usprawnia małą motorykę podczas wykonywania prac plastycznych.
Tydzień czwarty: Hej, kolęda, kolęda
Cele ogólne:
Utrwalenie wiadomości o tradycjach bożonarodzeniowych, zachęcanie do bycia życzliwym wobec siebie nie tylko od święta.
Poznanie postaci Mikołaja i jego pomocników – elfów, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu.
Utrwalenie znajomości nazw i kształtów figur geometrycznych: trójkąt, koło.
Doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do dostrzegania naprzemienności w tworzeniu rytmu.
Ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku
Cele szczegółowe:
Wie, że należy być zawsze życzliwym wobec siebie .
Rozpoznaje koło i trójkąt, zna cechy charakterystyczne tych figur.
Potrafi kontynuować dany rytm.
Wyraża radość z własnoręcznie wykonanego prezentu
Kolęda pt., Nie płacz Jezu”
Malusieńki Jezus
W twardym żłóbku spał
Głodny i zmarznięty
Przez sen cicho łka
Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Jezu się obudził
Bo usłyszał śpiew
I zobaczył dzieci,
To uśmiechnął się.
Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Wokół wielka cisza
Pastuszkowie śpią
Tylko dzieci nucą
Kołysankę tą.
Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Wiersz I. Ostrowskiej pt.,, Opłatek”
Żeby wszystkim było
wesoło i miło
opłatek się dzisiaj biały
przy stole dzieliło.
Z każdym się łamało
choć kruszynką małą
i nagle się stało wszystkim
cichutko i biało.
Kto na bożym świecie żyje
niech mu dobrze będzie
i w tym białym dworze
i w tym świeżym borze
w ludzkiej izbie, w ptasim gnieździe
i w tej mysiej norze.