Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne marzec 2025

Tydzień pierwszy: W dziecięcym laboratorium

Cele ogólne:

Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci

Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi

Rozwijanie umiejętności działania w grupie,

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

poznaje właściwości magnesu

uczestniczy w eksperymentach i mówi o swoich spostrzeżeniach

wykonuje zadania w skupieniu, działa zgodnie z ustalonymi zasadami

uczestniczy w grupowych grach planszowych

 

Tydzień drugi: Pogoda marcowa

Cele ogólne:

Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

Rozwijanie myślenia logicznego

Rozwijanie umiejętności liczenia i segregowania

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wie, co jest roślinie potrzebne do życia,

nazywa symbole pogodowe,

rozwiązuje zagadki

liczy w dostępnym mu zakresie i segreguje przedmioty według podanej cechy

 

Tydzień trzeci: Wiosna, ach to ty?

Cele ogólne:

Budowanie pozytywnych relacji w grupie

Zapoznanie z ptakami przylatującymi wiosną do Polski

Rozwijanie myślenia logicznego

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

rozwija przyjazne stosunki z rówieśnikami

rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki przylatujące wiosną do Polski

dostrzega związki między przyczyną a skutkiem

 

Tydzień czwarty: Mamy różne charaktery

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji

Rozwijanie mowy

Kształtowanie postaw prospołecznych

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

określa i rozpoznaje emocje

wyraża emocje za pomocą mimiki i ruchu

ćwiczy prawidłowy tor oddechu

wie, czym jest dobry uczynek

 

Piosenka „Maszeruje wiosna”

Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki

Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat, gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gume i robi balony
A z nich każdy jest zielony

Maszeruje wiosna…

 

 

Wiersz „Wiosenny obraz”

Przyszła do nas wiosna,

kolorowa i radosna.

Widoczne są krokusy fioletowe

i piękne trawy zielone.

Nad wszystkim czuwa żółte słońce,

ależ ono jest gorące!

Obok drzewa bocian leci,

uśmiechają się do niego dzieci

Tydzień pierwszy: ,,Marcowa pogoda”

nabywanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych,

utrwalenie umiejętności klasyfikowania odzieży ze względu na pogodę,

rozwijanie umiejętności stosowania się do zasad w zabawie i pracy.

Przewidywane umiejętności:

poznaje i rozumie przysłowie ,,W marcu jak w garncu”,

zna i nazywa części ciała, klasyfikuje odzież ze względu na pogodę,

jest samodzielny podczas pracy i zabawy, stosuje się do ich zasad.

 

Tydzień drugi: ,,W wiosennym ogrodzie”

poszerzanie wiedzy na temat roślin ogrodowych,

rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,

utrwalanie wiadomości na temat budowy roślin.

Przewidywane umiejętności:

zna i nazywa owoce, warzywa, wybrane kwiaty,

dzieli wyraz na sylaby,

nazywa części rośliny: korzenie, cebulka, łodyga, liście, kwiat.

 

Tydzień trzeci: ,,Cztery żywioły”

utrwalenie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych,

wzbogacanie wiedzy na temat wody, ziemi, ognia, powietrza,

rozwijanie umiejętności w zakresie porównywania długości przedmiotów.

Przewidywane umiejętności:

posługuje się słownictwem dotyczącym zjawisk atmosferycznych,

interesuje się otaczającym światem,

porównuje długości przedmiotów.

 

Tydzień  czwarty: ,,W teatrze i kinie”

czerpanie radości z obcowania ze sztuką,

poznanie prostokąta,

wzbogacenie wiedzy na temat psów.

Przewidywane umiejętności:

poznaje teatr, kino, kulturalnie zachowuje się w miejscach publicznych,

rozpoznaje i wskazuje prostokąt,

zna psich bohaterów bajek i filmów.

Tydzień pierwszy: Zwierzęta z przed milionów lat.

Cel główny:

Poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości.

Poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.

Cele operacyjne (dziecko):

wypowiada się na temat wiersza

pokazuje ręką kierunek linii melodycznej

wykonuje wycinankę, korzystając z różnych materiałów

wykonuje ćwiczenia prawidłowo

liczy w zakresie 10

wykonuje wydzierankę z gazety połączoną z rysunkiem

wypowiada się na temat powstania węgla kamiennego

wymienia wybrane właściwości fizyczne węgla kamiennego i soli kamiennej

zna nazwy niektórych dinozaurów

 

Tydzień drugi: Marcowa pogoda

Cel główny:

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną np. pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy), powracające ptaki (bociany).

Cele operacyjne (dziecko):

recytuje wiersz

zaznacza w kalendarzu pogody elementy charakterystyczne dla danego dnia

wymienia oznaki zbliżającej się wiosny

wykonuje rysunek uzupełniony wycinanką

śpiewa piosenkę o wiośnie

wypowiada się na temat bohaterki opowiadania

uczestniczy w wiosennym dekorowaniu sali

 

Tydzień trzeci: Wiosno, ach to Ty!

Cel główny:

Oglądanie kwitnących roślin. Zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.

Poznawanie zwiastunów wiosny.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia oznaki wiosny

wypowiada się na temat powrotu ptaków

prawidłowo rozwiązuje kwiz

dodaje i odejmuje do 9

śpiewa piosenkę

uczestniczy w ćwiczeniach na świeżym powietrzu

wymienia etapy rozwoju motyla

wypowiada się na temat pszczół

wykonuje papierową pszczółkę z rolki po papierze toaletowym

 

Tydzień czwarty: Mamy różne charaktery.

Cel główny:

Utrwalanie nazw emocji.

Cele operacyjne (dziecko):

rozwiązuje zagadki pantomimiczne

wypowiada się na temat wiersza

określa swój nastrój

wymienia podstawowe emocje

śpiewa piosenkę

zna wartości którymi należy się kierować

tworzy drzewo wartości

zna pojęcia dłuższy, krótszy

odróżnia zachowania negatywne i pozytywne

wypowiada się na temat przyjaźni

 

Wiersz: „Psotna wiosna”

A.Widzowska

 

Niespodziewanie, tuż o poranaku,
zaspany niedźwiedź stanął na ganku.
–    Wiosna już przyszła! Wszyscy, pobudka!
Pierwsze przybiegły kury z podwórka.

Z chlewika wyszła pani Chrumczyńska,
za nią kwicząca gruba rodzinka.
–    Chrum, chrum! – zawołał tata do dzieci.
–    Uśmiech na ryjki! Słoneczko świeci!

Konie galopem przybiegły z łąki.
–    Ihaaaaha! Wiosna! Słychać skowronki!
Krówki pobiegły paść się nad rzeką.
–    Muuu! Dzisiaj damy wiosenne mleko!

Pies oddał Wiośnie swój przysmak – kości,
i choć był głodny, szczekał z radości.
A psotna Wiosna, jadąc na sankach,
zachichotała: – Zróbmy bałwanka!

 

 

Piosenka: „Wkrótce wiosna”.

sł. B.Lewandowska, muz.Z.Ciechan

 

Pierwszy obudził się pierwiosnek
Potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem wołał wiosnę,
żeby na pole przyszła już!

 

Refren: Bo zima, bo zima
każdemu obrzydła!
Niech słońce jej da pstryczka w nos!
Niech wiosnę, niech wiosnę
przyniosą na skrzydłach
bociek, jaskółka, szpak i kos.

 

Złoto błysnęło na leszczynach
Zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.

 

Refren: Bo zima, bo zima…

 

Tydzień pierwszy: Mali odkrywcy – projekt mleko.

Cele ogólne:

Zdobywanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

Zapoznanie z różnymi rodzajami mleka.

Rozwijanie zdolności komunikacyjnych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Nazywa produkty mleczne.

Wypowiada się na temat ulubionych produktów mlecznych.

Wie, jakie zwierzęta żyją na wsi.

 

Tydzień drugi: Tajemnice świata – projekt mleko.

Cele ogólne:

Rozwijanie kreatywności w zabawach z użyciem produktów spożywczych.

Utrwalanie wiedzy dotyczącej mleka i jego przetworów.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna etapy przygotowania masła.

Wie, jak należy zachowywać się w sklepie.

Uczestniczy w przygotowaniu koktajlu mlecznego.

 

Tydzień trzeci: Nadchodzi wiosna.

Cele ogólne:

Dostrzeganie zmian w przyrodzie.

Poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę̨.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, jakie są oznaki wiosny.

Naśladuje ruchem zwierzęta kojarzone z wiosną.

Dokonuje obserwacji przyrodniczych.

 

Tydzień czwarty: Wiosna tuż-tuż.

Cele ogólne:

Zainteresowanie dzieci zjawiskami pogodowymi występującymi wiosną.

Poszerzanie wiadomości na temat wiosny podczas nauki wiersza na pamięć́.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje wiosenne kwiaty, wypowiada się na ich temat.

Nazywa zwierzęta żyjące w lesie.

Wie, gdzie należy wyrzucać śmieci.

 

Kwiaty wiosny” – wiersz

Krokus, hiacynt i tulipan
wiosnę chciały dziś powitać.
Wdzięcznie wszystkim się kłaniają
między sobą coś szeptają.

Nagle deszczyk je podlewa,
miło szumią wkoło drzewa.
Do słoneczka główki wznoszą
o promyki ciepłe proszą.

 

 

„Zielone żabki” – piosenka

Zielone żabki kumkają w jeziorku

od poniedziałku, a może od wtorku.

Plotkują z rana, aż do wieczora

o tym co słychać na dnie jeziora.

 

Ref. Jak fajnie żabką być

z jeziorka wodę pić.

W zielonej trawce spać,

z bocianem w berka grać.

 

Zielone żabki to akrobatki

więc stroją się w lilii wodnej kwiatki.

Skaczą wysoko pod same chmury

robiąc salta i różne figury.

 

Ref. Jak fajnie żabką być…

 

Zielone żabki mają śmieszne łapki

zielone żabki bawić lubią się.

Zielone żabki skaczą na kwiatki

zielone żabki rozweselą cię.

 

Ref. Jak fajnie żabką być….

Tydzień pierwszy: Marcowa pogoda

Cele ogólne:

Poznanie obrazu graficznego głoski „g”.

Zapoznanie z zawodem ornitologa.

Poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych.

Rozwijanie umiejętności manualnych i motoryki małej.

Umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje wygląd litery „g, G”.

Wie, czym się zajmuje ornitolog.

Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne.

Rozwija umiejętności manualne.

Potrafi panować nad emocjami.

 

Tydzień drugi: W wiosennym ogrodzie

Cele ogólne:

Poszerzanie wiedzy na temat roślin ogródkowych.

Poznanie obrazu graficznego głoski „c”.

Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów.

Rozwijanie ekspresji ruchowej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wymienia nazwy wiosennych kwiatów.

Rozpoznaje wygląd litery „c,C”.

Przelicza elementy zbioru i porównuje liczebność.

Rozwija sprawność ruchową.

 

Tydzień trzeci: Cztery żywioły

Cele ogólne:

Poszerzanie wiedzy na temat żywiołów.

Poznanie obrazu graficznego głoski „w”.

Poszerzanie wiedzy na temat skarbów ziemi.

Zapoznanie ze sposobem wzywania pomocy w sytuacji zagrożenia.

Utrwalenie znajomości numerów alarmowych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje wygląd litery „w,W”.

Zna sposoby wzywania pierwszej pomocy.

Zna numery alarmowe.

 

Tydzień czwarty: W teatrze i kinie

Cele ogólne:

Poszerzanie wiedzy na temat kina i teatru.

Poznanie obrazu graficznego głoski „z, Z”.

Przypomnienie nominałów polskich monet i banknotów.

Doskonalenie orientacji w przestrzeni.

Umiejętności stosowania liczebników porządkowych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, jak należy się zachować w miejscach publicznych.

Zna i stosuje liczebniki porządkowe.

Doskonali orientację w przestrzeni

Rozpoznaje nominały polskich monet i banknotów.

 

 

Wiersz Nadzieja ogrodniczki

Anna Edyk

 

Siejąc nasionka, miałam nadzieję,

Że je wiosenny deszczyk podleje,

Że je wiosenne ogrzeje słonko

I wykiełkuje każde nasionko.

 

Roślinki będą pięły się w górę,

Prosto do słonka, prosto do chmurek.

W moim serduszku gości nadzieja,

Że ich owoce latem pozbieram.

 

Będą czerwone, będą soczyste,

Ich skórka będzie wspaniale błyszczeć.

Będę je jadła na podwieczorki,

A więc rośnijcie mi, pomidorki.

 

Piosenka Woda

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Witold Jarosiński

 

Ref.: Można żyć bez czekolady, jajek albo chleba.

Lecz bez wody nie da rady! Bez niej żyć się nie da! (× 2)

 

Rzeki, morza, oceany opływają Ziemię.

Słodkie stawy czy jeziora, pełne ryb strumienie.

Woda także w chmurach mieszka i w obłokach drzemie,

skąd w ulewach oraz deszczach lubi spaść na ziemię.

 

Ref.: Można żyć…

 

Co dzień, gdy z przedszkola wracasz, biegniesz umyć ręce.

Woda w kranie cię zaprasza szmerem swym w łazience.

Pyszna zupa już na stole też by nie powstała,

gdyby wody na rosołek mama nie zagrzała.

 

Ref.: Można żyć…

Wiem, masz wody pod dostatkiem. Lecz gdy myjesz zęby,

zakręć kran, byś jej przypadkiem nie lał bez potrzeby.

Wiedz, że są na świecie kraje, gdzie jest jej za mało.

Zadbaj, by to, co dostajesz, się nie marnowało.

 

Tydzień pierwszy : Dbamy o zdrowie

doskonalenie samodzielnego ubierania się i rozbierania

aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych

rozwijanie motoryki małej podczas zabaw i zajęć

kształtowanie motoryki dużej w trakcie aktywności ruchowej

obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych

przestrzeganie reguł zabaw

poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia

wypowiadanie się na forum grupy

rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych

nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody

segregowanie elementów ze względu na kolor

porównywanie długości elementów

nauka rymowanek na pamięć

wykonywanie prac plastycznych

aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych i wspólnym śpiewie

 

Tydzień drugi: Jak dawniej było

nazywanie własnych emocji

prezentowanie emocji za pomocą symboli i mimiki

czerpanie radości ze wspólnych zabaw

doskonalenie umiejętności przedstawiania się i stosowania zwrotów grzecznościowych

analizowanie i opisywanie ilustracji

zdobywanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych

słuchanie opowiadań i wypowiadanie się na temat ich treści

odczytywanie znaczenia symboli

poznawanie różnych sposobów komunikowania się • nazywanie środków transportu

przeliczanie na konkretach

poznawanie faktów dotyczących życia przodków, wynalazków i osiągnięć techniki

wykonywanie prac plastycznych i technicznych według własnego pomysłu i według instrukcji

aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych

 

Tydzień trzeci: Pierwsze oznaki wiosny

uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie

podnoszenie poziomu wrażliwości sensorycznej

radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami

doskonalenie cierpliwości w czekaniu na swoją kolej w zabawie

czerpanie radości z obcowania z przyrodą

poznanie charakterystycznych cech wiosny

rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt

poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu

zakładanie i pielęgnowanie upraw

słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat

klasyfikowanie elementów według podanej kategorii

doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną

 

Tydzień czwarty: Morski świat

radzenie sobie z trudnymi emocjami

wdrażanie do okazywania emocji w sposób akceptowany społecznie

uczestniczenie w zabawach wymagających współpracy

porozumiewanie się za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

czerpanie radości z własnych umiejętności

przestrzeganie ustalonych reguł

poznanie charakterystycznych cech wiosny

rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt

poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu

zakładanie i pielęgnowanie upraw

słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat

klasyfikowanie elementów według podanej kategorii

doskonalenie umiejętności przeliczania, przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną

wyrażanie ekspresji plastycznej poprzez ukierunkowane działania plastyczne

 

Wiersz: „Powitanie wiosny” – Maria Konopnicka

 

Leci pliszka spod kamyczka: – Jak się macie dzieci!

Już przybyła wiosna miła, już słoneczko świeci!

Poszły rzeki w świat daleki, płyną het – do morza;

A ja śpiewam, a ja lecę, gdzie ta ranna zorza!

 

Piosenka „Pani Wiosna”

 

Idzie, idzie Pani Wiosna

cicho na paluszkach,

taka piękna i radosna

jak bajkowa wróżka.

 

Ref. Obudź się niedźwiadku już,

wiosna jest tuż, tuż! bis

 

Idzie Wiosna kolorowa,

ma w koszyku kwiatki.

Pragnie nimi obdarować

dzieci i niedźwiadki.

 

Ref. Obudź się niedźwiadku już,

wiosna jest tuż, tuż! bis

 

 

 

Tydzień pierwszy „W kinie i teatrze”

poszerzenie wiedzy na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych.

poznanie i utrwalenie znajomości nazw zawodów pracowników teatru i kina.

poznanie zasad obowiązujących przy zajmowaniu miejsc na widowni w kinie lub teatrze, ćwiczenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, utrwalenie znajomości nazw zawodów związanych z pracą w kinie i teatrze

poznanie cech charakterystycznych kina niemego, utrwalenie wiedzy na temat kina i teatru, osób pracujących przy powstawaniu spektaklu i filmu, pobudzanie i stymulowanie zmysłów podczas zabaw sensorycznych, kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem wywołanym byciem w centrum uwagi

 

Tydzień drugi „Przebudzenie po zimie”

poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie znajomości nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę.

nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego

poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę,

 

Tydzień trzeci „W wiosennym ogrodzie”

poznanie etapów prac wykonywanych wiosną w ogrodzie, poznanie nazw i zastosowania sprzętów ogrodniczych, kształtowanie nawyku dbania o porządek w swoim otoczeniu, uświadomienie konieczności wykonywania pewnych czynności w określonym czasie.

poznanie nazw wiosennych kwiatów, utrwalanie wiedzy dotyczącej wzrostu roślin (z nasion lub cebulek), doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem utworów literackich, rozwijanie postawy odpowiedzialności za hodowaną roślinę

utrwalenie wiadomości o warunkach niezbędnych do życia i wzrostu roślin, doskonalenie umiejętności przeliczania, posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, ćwiczenie umiejętności czytania znaków

 

Tydzień czwarty „Dbamy o zdrowie”

obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych

poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia

wypowiadanie się na forum grupy

rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych

nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody

segregowanie elementów ze względu na kolor

porównywanie długości elementów

przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną

 

Wiersz: List do jaskółki

Kochana Jaskółeczko!

Wracaj do Nas z daleka!

Puste gniazdko pod dachem

Dawno na Ciebie czeka.

Woda w stawie błyszczy

I lśni jak łuska.

Czeka kiedy ją w locie

Skrzydłami będziesz muskać.

I niebo już błękitne,

Obłoki srebrne na nim.

Tylko Ciebie Jaskółeczko,

Nie ma pod obłokiem!

A choć bociek klekoce

I bazie kwitną w lesie

Dopiero Ty Jaskółeczko

Prawdziwą wiosnę przyniesiesz!

  1. Bechlerowa

 

Piosenka: Pani Wiosna

 

Idzie, idzie Pani Wiosna

Cicho na paluszkach,

Taka piękna i radosna

Jak bajkowa wróżka!

 

Ref. Obudź się niedźwiadku już,

Wiosna jest tuż, tuż x2

 

Idzie Wiosna kolorowa,

Ma w koszyku kwiatki.

Pragnie nimi obdarować

Dzieci i niedźwiadki!

 

Ref. Obudź się niedźwiadku już,

Wiosna jest tuż, tuż x2