Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne grudzień 2024

Tydzień pierwszy: Jak wyglądał świat przed milionami lat?

Cele ogólne:

Wzbogacenie wiedzy o dinozaurach.

Kształtowanie umiejętności matematycznych.

Kultywowanie tradycji obchodzenia święta górników – Barbórki.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje dinozaury na obrazkach; wie, dlaczego wyginęły.

Liczy w zakresie 3 w aspekcie głównym i porządkowym.

Poznaje tradycję Barbórki.

 

Tydzień drugi: Idzie zima ze śniegiem.

Cele ogólne:

Wzbogacenie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Zapoznanie z tradycją mikołajek.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje zimę na obrazkach; potrafi wymienić jej charakterystyczne cechy.

Segreguje obrazki lub przedmioty wg podanego kryterium.

Wie, co to są mikołajki; rysuje list do Mikołaja.

Tydzień trzeci i czwarty: Idą święta.

Cele ogólne:

Wzbogacenie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia.

Rozwijanie pamięci słuchowej oraz mowy.

Umuzykalnianie dzieci.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wymienia tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia.

Recytuje fragment wiersza; stara się mówić wyraźnie i w odpowiednim tempie.

Śpiewa piosenki świąteczne oraz kolędy.

Piosenka: Choinka, choinka.

Pachnąca, zielona przybyła dziś do nas.

Witamy cię wszyscy, choinko zielona.

Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka na niebie zaświeci,

kolędę zanucą z rodzicami dzieci.

Na niej bombki, łańcuch, malutkie serduszka,

pachnące pierniczki i małe jabłuszka.

Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka …

Nasza choineczka pięknie przystrojona,

kolorowym blaskiem zamruga dziś do nas.

Ref. Kiedy pierwsza gwiazdka …

Wiersz:Zima” B. Forma

Saniami Pani Zima przybyła.

Wspaniałe czapy drzewom uszyła.

Ubrała dachy w płaszcze zimowe.

Wszystkim rozdała kołdry puchowe.

W krainę śniegu Zima saniami,

szybko pomknęła dziś razem z nami.

Do swego zamku nas zaprosiła

i pyszne lody nam przyrządziła.

Jak śnieg powstaje opowiadała.

Jak zrobić z wody lód pokazała.

Rozdała gwiazdki na pożegnanie,

Tak się skończyło z Zimą spotkanie.

 

Tydzień pierwszy: Nasze rodziny

Cele ogólne

kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach

wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek

kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach

wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań (oczekiwania wobec prezentu)

kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny

wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny

wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „kuzyn”, „wujek”, „krewny”, „stryjek”, „ciocia”, „prababcia”, „pradziadek”, „szwagier”, „siostrzenica”, „bratanek”

poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”

wdrażanie do globalnego czytania

zapoznanie z graficznym zapisem liczby „8”

 

Tydzień drugi: Co to znaczy być dobrym?

Cele ogólne

doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)

doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach

rozbudzanie zainteresowania światem liter

wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą

poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”

rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie

dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć)

wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych

 

Tydzień trzeci i czwarty: Boże Narodzenie

Cele ogólne

aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych

aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej

kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych

rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość

kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi,

kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka

kształtowanie postaw prospołecznych

kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu

kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu

rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie

 

Piosenka „Gimnastyka bałwanków”

Tańczyły bałwanki, machały miotłami.
Tańczyły bałwanki kiwały głowami
Skakały wysoko tak jak pajacyki
Zgubiły w tym tańcu wszystkie swe guziki.

Kłaniamy się, kłaniamy guzików szukamy
Pływamy, pływamy guzików szukamy
Biegamy, biegamy guzików szukamy
Na palcach stąpamy guzików szukamy
Wspinamy się, wspinamy guzików szukamy
Kucamy, kucamy guzików szukamy 

Wiersz Wieczór wigilijny

Biały obrus lśni na stole,

pod obrusem siano.

Płoną świeczki na choince

co tu przyszła na noc.

Na talerzu kluski z makiem,

karp jak księżyc srebrny.

Zasiadają wokół stołu

dziadek z babcią, krewni.

Już się z sobą podzielili

opłatkiem rodzice.

Już złożyli wszyscy wszystkim

moc serdecznych życzeń.

Tydzień pierwszy: Odwiedziny Mikołaja

Cele ogólne:

Usprawnianie motoryki małej

Rozwijanie umiejętności matematycznych

Ilustrowanie piosenki ruchem

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wykleja kontury obrazka

sprawnie liczy w poznanym zakresie

przedstawia treść piosenki ruchem

Tydzień drugi: Zima jest coraz bliżej

Cele ogólne:

Zapoznanie z oznakami zimy

Rozwijanie aktywności słuchowo-ruchowej

Rozwijanie umiejętności koncentracji

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

rozpoznaje oznaki zimy

w skupieniu wykonuje polecenia podczas zabawy

koncentruje uwagę na wykonywanej czynności

Tydzień trzeci: Magia świąt

Cele ogólne:

Zapoznanie z tradycjami świątecznymi

Rozwijanie umiejętności matematycznych

Doskonalenie sprawności manualnej

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

zna wybrane tradycje świąteczne

doskonali umiejętność liczenia

wykonuje prace plastyczne

Tydzień czwarty: Zabawki

Cele ogólne:

Rozwijanie mowy

Rozwijanie sprawności fizycznej

Zapoznanie z zabawkami przeszłości

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

poprawnie wykonuje ćwiczenia logopedyczne

aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

wie, jakimi zabawkami bawiono się w przeszłości

Piosenka „Hej, pasterze”

Hej pasterze! Pora wstać!

Jezusowi pokłon dać

Hej pasterze! Gwiazda lśni

Jezus śpi

A po górach, dolinach

Niech się niesie, ta nowina.

Radośnie śpiewajmy, małemu!

A po górach, dolinach

Niech się niesie, ta nowina

Radośnie śpiewajmy, małemu!

Hej pasterze, co za cud?

W lichej stajni wielki Bóg.

Nasz zbawiciel w żłóbku śpi

O czymś śni?

A po górach, dolinach

Niech się niesie, ta nowina.

Radośnie śpiewajmy, małemu!

A po górach, dolinach

Niech się niesie, ta nowina

Radośnie śpiewajmy, małemu!

Wiersz „Bałwanek”

Sypie z nieba biały puch,

Ty bałwanka z niego zrób.

Jedna kula, druga kula

I już bałwan z nami hula

Czapka z garnka, nos z marchewki

Już bałwanek jest niekiepski

Jeszcze oczy i guziki

Bałwan wyszedł znakomity.

Ty bałwanka także zrób

Nawet, gdy nie sypie puch.

 


Tydzień pierwszy: Co cieszy Mikołaja?

Cele główne:

rozwijanie mowy, poznawanie postaci Świętego Mikołaja;

odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, poznawanie tradycji mikołajkowych;

rozwijanie sprawności manualnej.

Cele szczegółowe:

wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje tradycyjny wygląd, cechy i rolę Świętego Mikołaja;

rozpoznaje cyfrę 7, wymienia niektóre tradycje mikołajkowe;

uzupełnianie portretu św. Mikołaja – doklejanie czapki, brody, pompona, dorysowywanie oczu i nosa.

 

Tydzień drugi: Jakie sporty uprawiam zimą?

Cele główne:

budzenie zainteresowania literami;

kształtowanie orientacji w przestrzeni;

utrwalenie nazw dni tygodnia, poznawanie oznak zimy.

Cele szczegółowe:

poznaje literę s, S w toku zabaw;

odszukiwanie i zaznaczanie takich samych obrazków bałwanków. Odszukiwanie rysunków łyżew i sanek. Kolorowanie ich;

rozpoznaje cyfry od 0 do 7, wymienia niektóre oznaki zimy.

 

Tydzień trzeci: O czym w święta każdy z nas pamięta?

Cele główne:

rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych;

rozwijanie percepcji słuchowej;

zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.

Cele szczegółowe:

wypowiada się na temat tradycji bożonarodzeniowych, zna wybrane tradycje bożonarodzeniowe;

rozwija umiejętność rozpoznawania dźwięków z najbliższego otoczenia;

wykonuje kartkę świąteczną.

 

Tydzień czwarty: Który żywioł jest najważniejszy?

Cele główne:

rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na treści opowiadania, zapoznanie z ogniem jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka;

rozwijanie sprawności ruchowej;

zapoznanie z żywiołami.

Cele szczegółowe:

w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;

aktywnie uczestniczy w zabawach;

wypowiada nazwy żywiołów.

 

Wiersz: ,,Święty Mikołaj”

  

Jedzie święty Mikołaj

Białą brodą świeci

Worek z prezentami

Ma dla grzecznych dzieci

 

Po śniegu, po białym

W zwinne renifery

Wspaniałym zaprzęgiem

Pędzi w dwójki cztery

 

Jedzie święty Mikołaj

Z dalekiej północy

Od wioski do miasta

Pędzi w środku nocy

 

Piosenka: Mikołaju! Czekamy na Ciebie

Zaśpiewaj razem z nami!

Święty Mikołaj jedzie saniami,

worek z prezentami wiezie za chmurami.

Renifery pędzą, dzwonki cicho dzwonią,

a na niebie śnieżynki radośnie gonią.

Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,

z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!

Mikołaju, radość niesiesz nam,

Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.

Na kominku skarpety wiszą równo w rzędzie,

Mikołaj zagląda: „Co tam dziś będzie?”

Ciasteczka i mleko na stole już czekają,

a dzieci radośnie śpiewać zaczynają.

Hej, ho! Mikołaju, czekamy na Ciebie,

z prezentami szybujesz po niebie. Hej, ho!

Mikołaju, radość niesiesz nam,

Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.

Święty Mikołaju, dziękujemy za prezenty,

każdy jest dzięki Tobie dziś uśmiechnięty.

Wróć za rok, Mikołaju, znowu do nas śmiało,

By radości i śmiechu nigdy nie brakowało.

Hej, ho! Mikołaju, czekamy na

Ciebie, z prezentami w szybujesz po niebie.

Hej, ho! Mikołaju, radość niesiesz nam,

Z workiem pełnym cudów pędzisz tu i tam.

 

Tydzień pierwszy: Czyńmy dobro.

zapoznanie z pojęciem wolontariat, podkreślenie znaczenia empatii wobec ludzi i zwierząt będących w potrzebie,

kształtowanie umiejętności językowych poprzez używanie nazw w odpowiedniej liczbie i formie, zacieśnianie więzów rówieśniczych,

kształtowanie umiejętności porównywania wielkości, stwarzanie okazji do dostrzegania regularności układu i ich kontynuowania,

zapoznanie dzieci z ciekawostkami o Laponii, śniegu, zorzy, reniferach, rozwijanie umiejętności manualnych, uwrażliwianie na szanowanie przyrody,

rozwijanie zdolności manualnych poprzez ozdabianie pudełka na prezenty, wspieranie kreatywności i wyobraźni,

 

Tydzień drugi: Odczytaj wiadomość.

doskonalenie umiejętności rozpoznawania i określania emocji u siebie i innych, rozwijanie empatii,

zapoznanie ze sposobami komunikowania się na odległość, kształtowanie umiejętności wypowiadania się,

zapoznanie z czynnością zakupu na przykładzie kupowania znaczka pocztowego, nabywanie umiejętności rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów,

poznanie niektórych sposobów komunikowania się zwierząt między sobą, rozwijanie umiejętności obserwacji, kształtowanie empatycznego i życzliwego stosunku wobec zwierząt,

doskonalenie umiejętności rozpoznawania kolorów, rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie umiejętności skupienia uwagi,

 

Tydzień trzeci: Święta za pasem.

omówienie tradycji świątecznych, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji,

kształtowanie umiejętności formułowania życzeń, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, stwarzanie okazji do integrowania grupy i odczuwania radości z powodu zbliżających się świąt, utrwalenie znajomości kolęd,

rozwijanie umiejętności przeliczania i ustalania liczby elementów, zapoznanie z zasadami nakrywania do stołu,

zapoznanie z różnymi drzewami iglastymi, rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody, kształtowanie szacunku do przyrody,

 

Tydzień czwarty: Zimowe zabawy.

kształtowanie odporności emocjonalnej – radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, stwarzanie okazji do dostrzegania mocnych stron swoich i innych,

poznanie nazw zimowych dyscyplin sportowych, wyrabianie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu,

rozwijanie orientacji przestrzennej, stwarzanie okazji do czerpania radości ze wspólnych zabaw na świeżym powietrzu,

kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,

poznanie zjawiska szronu, rozbudzanie ciekawości poznawczej podczas eksperymentowania,

poznanie właściwości lodu i warunków życia w Arktyce, na Grenlandii

Piosenka: „Mikołajowa piosenka”

Sł.:S. Bacewicz, muz.: M. Hernik

Gdy na niebie gwiazd miliony

A na ziemi śnieg się skrzy

Każdy dziecko małe duże

O prezentach tylko śni

Już tu słychać dźwięk dzwoneczków

Mikołaja sanie mkną

A Mikołaj i renifer

Tak śpiewają w piosenkę swą

Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł

Czy tu grzeczne dzieci są? /4x

Tu jesteśmy Mikołaju

Grzeczny dziś był każdy z nas

Cały rok przecież czekamy

Na grudniowy piękny czas

Każdy prezent więc dostaje

I Mikołaj rusza znów

Wiatr zimowy oprócz śniegu

Niesie echo jego słów

Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …

Reniferów ślad zostaje

Pośród roziskrzonych gwiazd

Tyle miejsc musi odwiedzić

Małych wiosek, wielkich miast

Więc mikołaj nie próżnuje

Jego sanie dalej mkną

A mikołaj i renifer

Znów śpiewają piosnkę swą

Ref.: Hoł hoł hoł hoł hoł …

Wiersz: ,,W Wigilię”

  1. Paszkiewicz

Na stole obrus, a pod nim siano,

Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,

Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,

Nikt się nie kłóci i nie narzeka.

Wszyscy opłatek biorą do ręki,

Szczere życzenia sobie składają,

A gdy spróbują każdego dania,

Piękne kolędy wspólnie śpiewają.

Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,

Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,

A kto był dobry, miły, uczynny,

Ten pod choinką znajdzie prezenty.

 

Tydzień pierwszy: Nadchodzi zima.

Cel główny:

Poznawanie zjawisk charakterystycznych dla zimy i nazywanie ich.

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, zwracanie uwagi na ich piękno.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia oznaki zimy

wskazuje i nazywa części ciała

rozróżnia melodię wolna i szybką

wycina obrazek

układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń

śpiewa piosenkę dla Mikołaja

Tydzień drugi: Idą Święta.

Cel główny:

Wzmacnianie więzów w rodzinie.

Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

Cele operacyjne (dziecko):

wspólnie z kolegami ubiera choinkę

odpowiada na pytania dotyczące wiersza

segreguje przedmioty ze względu na kształt, kolor

śpiewa kolędy i świąteczne piosenki

przygotowuje prezent dla rodziców

opowiada historyjkę na obrazkach

Tydzień trzeci: Święta tuż-tuż.

Cel główny:

Wzmacnianie więzów w rodzinie.

Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

Cele operacyjne (dziecko):

nakrywa do wigilijnego stołu

wymienia kilka potraw wigilijnych

składa życzenia rówieśnikom i osobom najbliższym

Tydzień czwarty: Nowy rok.

Cel główny:

Wzmacnianie więzów w rodzinie.

Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Nowym Rokiem.

Cele operacyjne (dziecko):

Wie, co to Sylwester i Nowy rok

wymienia zwyczaje noworoczne

składa noworoczne życzenia rówieśnikom i osobom najbliższym

Piosenka: „Święty Mikołaj”

sł.i muz. K. Komińska

Już świąteczna gwiazdka świeci,
choineczkę mają dzieci,
aniołeczki z nieba sypią
biały, lekki puch.

Ref. Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też.
Moc prezentów nam przyniesiesz,
o czym marzę dobrze wiesz.
Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też.
Moc prezentów nam przyniesiesz,
o czym marzę dobrze, dobrze wiesz.

Choineczka już ubrana,
ciepłe kluski niesie mama.
stół świąteczny zastawiony,
teraz życzeń moc.

Ref. Mikołaju, Mikołaju,
na Ciebie czekamy też….

Wiersz: „Wigilia”

J.Koczanowska

Już choinka pięknie przystrojona

 i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

Wszyscy sobie życzenia składają najpiękniejsze,

świąteczne i szczere, babcia nawet łezkę uroniła

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

A gdy znikną ze stołu pierogi,

kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty

 i radośnie, wspólnie kolędować.

Tydzień pierwszy: Nadchodzi zima.

Cele ogólne:

Utrwalanie wiedzy o ziemie.

Uświadamianie konieczności niesienia zimą pomocy ptakom.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje oznaki zimy,

Nazywa i odróżnia figury geometryczne,

Rozwija wyobraźnię,

Śpiewa poznane piosenki.

Tydzień drugi: Coraz zimniej.

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.

Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt zimą.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Nazywa wybrane ptaki,

Wie, że niektóre zwierzęta potrzebują pomocy zimą,

Ćwiczy orientację w przestrzeni,

Wie, jak należy dbać o swojego pupila.

Tydzień trzeci: Świąteczne przygotowania.

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych..

Nabywanie umiejętności składania życzeń.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Przelicza, porównuje liczebność,

Poznaje zawód i pracę listonosza,

Nazywa wybrane instrumenty muzyczne,

Wykonuje ozdoby na choinkę.

Tydzień czwarty: Wesołych Świąt!

Cele ogólne:

Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Św. Mikołaja.

kultywowanie zwyczaju świątecznego – spotkań rodzinnych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

nazywa wybrane emocje,

utrwala nazwy części ciała,

śpiewa kolędy,

odczuwa podniosły nastrój Świąt Bożego Narodzenia.

Wiersz B. Mróz – Gajewskiej „Zuzia i zima”

Patrzy Zuzia przez okienko.

-Mamo,

świat się przykrył

białą kołderką.

Ja chcę tak samo!

Idzie Zuzia

przez podwórko.

Wiatr

za kaptur Zuzie złapał.

Mróz

w policzki Zuzię drapał.

Lód

bucikom drogę plącze.

Oj, kłopoty ma nasz bączek!

– Zuziu –

Na zimowe prztyczki

najlepsza czapka,

szalik

i rękawiczki…

Piosenka pt. „Czas podarunków”

Jedzie Mikołaj z dalekich stron,

dookoła słychać dzwoneczków ton.

Aniołki głoszą świąteczne dni

dzyń, dzyń, pod niebem już pięknie brzmi.

Ref. : Czas podarunków

świąteczny czas.

Niechaj pamięta

dziś każdy z nas.

Czas podarunków

jak z bajki czas.

Moc niespodzianek

sprawi nie raz.

Patrzcie saniami Mikołaj gna.

Na pewno dla nas prezenty ma.

Dla grzecznych dzieci ma czarów moc.

Dzyń, dzyń, gwiazdami już dzwoni noc.

Tydzień pierwszy: Czyńmy dobro

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób, zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym

Poznanie litery Y

Cele szczegółowe:

Zna pojęcie bezinteresownej pomocy innym

Rozwija życzliwość i empatię

Rozpoznaje głoskę Y w wygłosie i jej zapis graficzny

Tydzień drugi: Odczytaj wiadomość

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie

Poznanie litery K

Cele szczegółowe:

Potrafi porozumiewać pozawerbalnie i odczytywać emocje innych

Rozpoznaje głoskę K w nagłosie i jej zapis graficzny

Rozumie sposób porozumiewania się zwierząt

Tydzień trzeci: Święta za pasem

Cele ogólne:

Poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia

Kształtowanie umiejętności składania życzeń

Cele szczegółowe:

Zna tradycje bożonarodzeniowe

Wie jak składać życzenia i zna cel ich składania

Zna potrawy wigilijne

Tydzień czwarty: Zimowe zabawy

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania sportów zimowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania

Kształtowanie wrażliwości na piękno zimowego krajobrazu

Cele szczegółowe:

Wie jak radzić sobie z przegraną podczas zabaw sportowych

Zna nazwy sportów zimowych i sprzętów do nich potrzebnych

Dostrzega piękno otaczającego go świata

Strojnisia choinka

Zielone gałązki, a na każdej świeczka,
W stroiku z bibułki stoi choineczka.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Kolory tęczowe w bombkach-latarenkach,
Choinka w koralach, strojna jak panienka.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami,
Strojnisia choinka słucha razem z nami.

Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,
Wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy:
Hej, kolęda, kolęda.

Hej, kolęda, kolęda.

Wierszyk o gwiazdce

W noc grudniową księżyc świeci,
Biały śnieg się skrzy.
Cicho wszędzie, śpią już dzieci,
Cudne mają sny.

Spiesz się, spiesz się, Mikołaju,
Zejdź z wysokich wzgórz.
Grzeczne dzieci wyczekują,
Kiedy przyjdziesz już!

Tydzień pierwszy

doskonalenie zmysłu dotyku

rozwijanie sprawności dłoni oraz palców

przedstawianie emocji oraz uczuć w czasie zabaw teatralnych

doskonalenie umiejętności wypowiadania się

wzbogacanie wiedzy na temat teatru

wcielanie się w role, uczestniczenie w zabawach teatralnych

wymyślanie krótkich historyjek, objaśnianie kolejności zdarzeń

eksperymentowanie ze światłem i cieniem

Tydzień drugi

wdrażanie do dbania o higienę w czasie zajęć kulinarnych

doskonalenie umiejętności wypowiadania się

wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych

rozwijanie kompetencji matematycznych

rozwiązywanie zagadek

rozwijanie orientacji przestrzennej

uczestniczenie w zajęciach kulinarnych

tworzenie prac plastycznych

Tydzień trzeci

wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych

dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę

dokonywanie pomiarów długości

rozwiązywanie zagadek

śpiewanie kolęd

Tydzień czwarty

poznanie różnych rodzajów kalendarzy

oglądanie różnych zegarów i zegarków, zapoznanie z pracą zegarmistrza

posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu

wymienianie pór roku, przyporządkowywanie im określonych symboli

rozwijanie kompetencji matematycznych

dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę

rozwiązywanie zagadek tekstowych

Piosenka: Gwiazdka

Świeci gwiazdka, jedna, druga,

główką kręci, oczkiem mruga.

Wszystkie gwiazdki zaświeciły,

wszystkie razem zatańczyły.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Krążą w kółko gwiazdki obie,

czasem nogą tupną sobie.

Czasem główką pokiwają

i mrugają, wciąż mrugają…

Wiersz: Co ty dasz nam Nowy Roku?

Co ty dasz nam Nowy Roku?

Dam wam cztery pory roku.

Puchem sypnę, dam bałwanki,

łyżwy, narty, no i sanki.

Potem wiosny czas radosny:

dam sasanki i pierwiosnki.

Kiedy już was zmęczy szkoła,

wakacyjny czas przywołam.

A gdy w sadach moc kolorów,

dam pogodę na czas zbiorów.

Tydzień pierwszy: Wiadomość z daleka

Cele ogólne:

Poznanie zawodów listonosza i kuriera, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach.

Zapoznanie się z funkcjami i wyglądem telefonu stacjonarnego i smartfona, utrwalenie znajomości imienia i nazwiska.

Utrwalanie znajomości pojęć duży i mały, rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość ,doskonalenie umiejętności przeliczania.

Wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (zabawy badawczej).

Poznanie budowy piosenki, zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką oraz symbolem Poczty Polskiej, rozwijanie wrażliwości i pamięci muzycznej.

Poznanie tradycji związanych z mikołajkami.

Cele szczegółowe:

Wie, na czym polega praca listonosza i kuriera, wie, że należy okazywać szacunek ludziom różnych zawodów.

Potrafi prawidłowo używać określenia duży, mały, różnicuje przedmioty ze względu na wielkość.

Prowadzi eksperymenty badawcze i wyciąga z nich wnioski.

Wie, co jest symbolem poczty polskiej i poznaje instrument dęty pocztę.

Zna tradycje związane z Mikołajkami.

Tydzień drugi: Zima tuż, tuż

Cele ogólne:

Poznanie sposobów ochrony przed zimnem, rozwijanie umiejętności rozpoznawania części ubioru, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze.

Poznanie cech zimowego krajobrazu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie wyobraźni.

Poznanie figury geometrycznej – trójkąta, utrwalanie znajomości pojęć dotyczących wielkości (duży, mały), rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Poznanie utworu muzyki klasycznej, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności ruchowej, ćwiczenie ruchów w wolnym tempie i o dużym ciężarze, uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej.

Poznanie właściwości śniegu i lodu, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej.

Cele szczegółowe:

Nazywa części ubioru, wie,, w jaki sposób należy dbać o swoje zdrowie.

Podaje cechy krajobrazu zimowego, potrafi powiedzieć co to jest lód i zna jego właściwości.

Porusza się zgodnie z tempem utworu, rozpoznaje utwory muzyki klasycznej.

Zna figurę geometryczną trójkąt, r ją odnaleźć w otoczeniu.

Tydzień trzeci: Przygotowania do Świąt

Cele ogólne:

Poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt

Wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat.

Poznanie charakterystycznych potraw wigilijnych, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 4.

Nauka piosenki o świątecznej tematyce, rozwijanie wrażliwości muzycznej.

Rozwijanie sprawności manualnej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych

Cele szczegółowe:

Zna tradycje związane z obchodem Świąt Bożego Narodzenia.

Wymienia potrawy wigilijne, wie, co powinno znaleźć się na wigilijnym stole.

Śpiewa piosenkę o tematyce świątecznej.

Usprawnia małą motorykę podczas wykonywania prac plastycznych.

Tydzień czwarty: Hej, kolęda, kolęda

Cele ogólne:

Utrwalenie wiadomości o tradycjach bożonarodzeniowych, zachęcanie do bycia życzliwym wobec siebie nie tylko od święta.

Poznanie postaci Mikołaja i jego pomocników – elfów, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu.

Utrwalenie znajomości nazw i kształtów figur geometrycznych: trójkąt, koło.

Doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do dostrzegania naprzemienności w tworzeniu rytmu.

Ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku

Cele szczegółowe:

Wie, że należy być zawsze życzliwym wobec siebie .

Rozpoznaje koło i trójkąt, zna cechy charakterystyczne tych figur.

Potrafi kontynuować dany rytm.

Wyraża radość z własnoręcznie wykonanego prezentu

Kolęda pt., Nie płacz Jezu”

Malusieńki Jezus
W twardym żłóbku spał
Głodny i zmarznięty
Przez sen cicho łka

Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy

Jezu się obudził
Bo usłyszał śpiew
I zobaczył dzieci,
To uśmiechnął się.

Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy

Wokół wielka cisza
Pastuszkowie śpią
Tylko dzieci nucą
Kołysankę tą.

Ref: Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy
Nie płacz Jezu
My Ci zaśpiewamy
Nie płacz Jezu
Pięknie Ci zagramy


Wiersz I. Ostrowskiej pt.,, Opłatek”

Żeby wszystkim było

wesoło i miło

opłatek się dzisiaj biały

przy stole dzieliło.

Z każdym się łamało

choć kruszynką małą

i nagle się stało wszystkim

cichutko i biało.

Kto na bożym świecie żyje

niech mu dobrze będzie

i w tym białym dworze

i w tym świeżym borze

w ludzkiej izbie, w ptasim gnieździe

i w tej mysiej norze.